نشست "بررسی تفاوت جایگاه انسان و ملک در اندیشه علامه طباطبائی" برگزار شد
286253

همزمان با سالروز بزرگداشت علامه سیّد محمّد طباطبائی و روز کتاب و کتابخوانی، نشست "بررسی تفاوت جایگاه انسان و ملک در اندیشه علامه طباطبائی" در مدرسه حضرت هاجر خمین برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، معاونت پژوهش مدرسه علمیه هاجر خمین با همکاری کانون پژوهشی روشنای علم، همزمان با سالروز بزرگداشت علامه سیّد محمّد طباطبائی و روز کتاب و کتابخوانی، نشست علمی پژوهشی با عنوان "بررسی تفاوت جایگاه انسان و ملک در اندیشه علامه طباطبائی" را در تالار پژوهش سامانه مدرس برگزار کرد.

در آغاز نشست، معاون پژوهش مدرسه علمیه هاجر خمین، کتاب مهرتابان (یادنامه علامه طباطبایی) را معرفی کرد.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین عظیمی با اشاره به آیه ۳۱ سوره بقره «وَعَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ کُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَی الْمَلَائِکَةِ فَقَالَ أَنْبِئُونِی بِأَسْمَاءِ هَٰؤُلَاءِ إِنْ کُنْتُمْ صَادِقِینَ: و خداوند همه‌ی اسما (حقائق و اسرار هستی) را به آدم آموخت، سپس آنها را به فرشتگان عرضه داشت»، به تبیین جایگاه انسان پرداخت.

وی در ادامه تصریح کرد: پرداختن به خلقت انسان و غایت خلقت انسان و جایگاه ملائکه در این بحث مسئله ای است که هر انسانی باید بداند. خدا انسان را بیهوده نیافریده، و غایت و هدفی باید داشته باشد. غایت خلقت انسان چیست؟ نقش ملائکه در این جایگاهی که خدا به انسان داده چیست؟ با استفاده از دیدگاه های علامه طباطبایی به این سوالات پاسخ داده می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین عظیمی افزود: برای پاسخ به این سؤالات ابتدا بدانیم خدا کیست؟ خدا معدن وجود است که عقل می گوید باید باشد. الله: الالاه است. ال عهد ذهنی است. اله: مبدا و منشاء همه موجودات. ال عهد یعنی همان. آنکه باید باشد. عقل نمی پذیرد که مبدأ وجود نباشد. همه صفات خوب و ویژگی های مطلوب را که دوست داریم داشته باشیم منشاءش خداست. اینکه در وجود ما میل به همه صفات خوب وجود دارد یعنی معدن آن صفات وجود دارد که جاذبه ای ایجاد کرده و میل به این کمالات ایجاد شده است. چرا باید بیافریند و برای چه باید بیافریند؟ خدا انسان را آفریده تا از همه صفات بی نهایتش در اختیار انسان قرار دهد. تا انسان را متصل کند به معدن بی نهایت خودش .

https://media.hawzahnews.com/d/2021/11/15/4/1320237.jpg

برچسب‌ها