مقام والای علمی حضرت فاطمه(س) و حضرت معصومه(س) محصول تربیت در دامان پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) است
286511

بانوی پژوهشگر حوزه های علمیه خواهران، در مقاله «بررسی جایگاه علمی حضرت فاطمه(س) و حضرت معصومه(س)»، مقام علمی این دو بانوی معصوم را محصول تربیت و رشد یافتگی در دامان پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) عنوان کرد که از منابع علمی به جامانده از ایشان، به خوبی هویداست.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، خانم زهرا بهزادی نژاد، از طلاب پژوهشگر حوزه علمیه خواهران، در مقاله خود با عنوان «بررسی جایگاه علمی حضرت فاطمه(س) و حضرت معصومه(س)» از زاویه الگوپذیری و اثبات بعد علمی، به بررسی مقام والای علمی این دو بانوی معصوم پرداخته است.

نویسنده تحقیق گفت: حضرت زهرا(س) و حضرت معصومه(س) در نزد شیعیان اگرچه امام نیستند، اما مقام و منزلت آن دو بزرگوار در نزد خداوند و بین مسلمین و بخصوص شیعیان نه تنها کمتر از سایر ائمه نیست، بلکه دارای منزلتی رفیع و والا هستند و اگر بخواهیم مقام علمی آن دو بزرگوار را درک کنیم، شایسته است به منابع و سابقه علمی آن دو بزرگوار بنگریم چرا که این منابع از استواری و اعتباری شایسته برخوردارند و این مقام علمی مانند سایر مقام و منزلت آن دو بزرگوار، محصول تربیت و رشد یافتگی در دامان پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) است.

خانم بهزادی نژاد در رابطه با مقام علمی حضرت زهرا(س) اظهار داشت: حضرت فاطمه زهرا(س) پرورده دامان خاتم پیامبران و حضرت خدیجه کبری(س) است. از آنجا که مهمترین دانش اسلامی پس از قرآن کریم از زمان پیدایش اسلام تاکنون، دانش حدیث و سنت است، حضرت فاطمه زهرا(س) از همان آغاز به آن اهتمام می ورزیدند. در حدیث صحیحی که مرحوم کلینی در اصول کافی از امام صادق(ع) نقل کرده است، آن حضرت می فرمایند: زهرا(سلام الله علیها) پس از رسول خدا(ص) ۷۵روز بیشتر زنده نبود و به سبب فقدان رسول الله، بسیار محزون بود. از این رو جبرئیل به نزد ایشان می آمد و علاوه بر تسلی حضرت زهرا(س)، وی را از جایگاه رسول الله(ص) و اخبار آینده آگاه می کرد و از آنچه به ذریه ایشان خواهد رسید، خبر می‌داد و علی(علیه السلام) هم همه آنها را می‌نوشت که آن را "مصحف فاطمه"نامیدند.

وی با اشاره به حکمت های حضرت فاطمه زهرا(س) گفت: بدون شک ام الائمه، به عنوان یک بانوی پرورش یافته در مکتب نبوی نماینگر جلوه‌ای از علم، حکمت و تلاش است و در اوج عصمت و تقوا و اخلاص قرار داشتند. ایشان حکیمانه ترین سخنان را در گل واژه ها و خطبه های جاودان خود و به ویژه در خطبه فدکیه بر جای نهاده اند.

پژوهشگر حوزه های علمیه خواهران، با اشاره به جایگاه علمی حضرت فاطمه معصومه(س) و در اثبات مقام علمی حضرت معصومه(س) خاطرنشان کرد: برای نشان دادن مقام والا و با عظمت علمی حضرت معصومه(س)، به چند دلیل می توان اشاره کرد؛ یکی اهتمام ائمه(ع) به تربیت علمی افراد تحت تکفلشان، همچنین انتساب لقب "محدثه"به حضرت معصومه(س) و نیز نداشتن همسری هم کفو و همتا برای ایشان. جایگاه و نام والای حضرت معصومه(س) نشان از مقام والای ایشان در عرصه علمی بود. آن حضرت به پرسش های متنوع دینی شیعیان پاسخ می دادند. همچنین به نقل از احادیث نبوی هم بسیار می پرداختند.

چکیده :

یکی از روش های تربیت در قرآن، روش الگونگاری و اسوه غائی به جهت الگو پذیری و تاسی دیگر انسان ها از انسان های کامل است و نسل امروزی به ویژه جوانان شیعه ایرانی لازم است تا با فرهنگ و جایگاه علمی و دیگر فضائل حضرت فاطمه زهرا(س) و حضرت فاطمه معصومه(س) آشنا گشته و در تمامی آموزش های فرهنگی و فکری خود از جایگاه ویژه این بزرگواران الگوبرداری کنند. در این مقاله با نگاهی حق بینانه به برخی از مسائل مربوط به جایگاه این بانوی بزرگوار به صورت خلاصه از زاویه الگوپذیری و اثبات بعد علمی نگاه شده که می‌تواند با تعمق در فعالیت ها و کلمات صادره از این دو بانوی بزرگوار، در زندگی فردی و اجتماعی موثر باشد.

برچسب‌ها