باروری قلم منوط به مطالعه است
287323

مدرس حوزه گفت: بین قلم و مطالعه رابطه تنگاتنگی وجود دارد، به گونه ای که رشد فزاینده قلم در گرو میزان و محتوای مطالعه است.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، خانم ابراهیمی استاد مدرسه علمیه عصمتیه بابل، در نشست مجازی با طلاب، با عنوان "اهمیت مطالعه و نقش آن در ارتقاء قلم"، اظهار کرد: باروری قلم منوط به مطالعه است، به گونه ای که برای داشتن قلمی پویا و سازنده، باید به مطالعه و محتوای مطالعاتی توجه ویژه ای داشت.

وی خاطرنشان کرد: اهمیت حقیقی قلم آنجاست که می تواند نقشه راه رسیدن به کمال را برای انسان نمایان کند و اگر در اختیار انسان بصیر قرار گیرد، راه روشن رسیدن به خداوند را روشن تر می سازد، قلم، بر معانی بلند، لباس لفظ می پوشاند و از علوم عقلانی و وحیانی نقاب بر می گیرد و آن را برای انسان، قابل فهم و درک می کند.

خانم ابراهیمی ادامه داد: مطالعه رکن اصلی زندگی است، چون انسان به واسطه تجربه های ثبت شده، بهتر زیستن را برای رشد و تعالی می آموزد، لذا هر کسی که به رشد خود اهمیت می دهد، به مطالعه روی می آورد، حس نیاز به رشد در قدم اول، امر مهمی است که فی نفسه ارزش محسوب می شود، و اقدام به مطالعه و تشخیص محتوای مطالعه، یعنی تشخیص اینکه برای رسیدن به راه کمال چه چیزی را مطالعه کند، در گام بعدی قرار دارد.

استاد حوزه، با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) که فرمود: "هر کس در جستجوی دنیاست، باید دانش فراگیرد، هرکس به آخرت دلبسته است باید از علم بهره گیرد، هر کس دنیا و آخرت هر دو را می خواهد باز هم گریزی از دانش ندارد"؛ تصریح کرد: انسان کمال گرا که در امور دنیا و آخرت به دنبال کمال است راهی جز فراگیری علم ندارد و راه فراگیری آن نیز مطالعه است، مطالعه و تدبر و اندیشه در همه آنچه از قلم سلیم ساطع می شود، که آن هم نتیجه تدبر در عالم هستی است، مورد نظر و توجه اسلام است، چرا که مطالعه علوم مختلف نیاز بشر است و همین رفع نیاز موجب ارتقاء وی خواهد شد.

وی در ادامه تصریح کرد: مطالعه موجب تحریک بخشی از ذهن می شود که وظیفه تجزیه و تحلیل را به عهده دارد و با فعال کردن این بخش، قدرت تحلیل مسئله و درک مطلب بالا می رود و موجب آرامش می شود که در سایه آن انسان می تواند مسیر درست را انتخاب کند. یکی دیگر از مزایای مطالعه افزایش دایره واژگان است که با علوم و اندیشه موجب تقویت تحلیل و در نتیجه اجتهاد در علوم خواهد شد.

خانم ابراهیمی از رسوم پسندیده و سازنده علمای دین را حاشیه زدن بر کتابها عنوان کرد و گفت: همین کتابت و قلم فرسایی موجب حفظ و گسترش علوم می شده، لذا ابزار مقدماتی قلم، مطالعه است تا از طریق آن واژگان و ساختار و لغات و اصطلاحات در اندیشه و تفکر، یار و مددکار انسان باشد.

برچسب‌ها