همایش طلیعه حضور ویژه طلاب جدیدالورود مدارس علمیه خواهران کردستان برگزار شد
288016

همایش طلیعه حضور ویژه طلاب جدید الورود مدارس علمیه خواهران استان کردستان با حضور معاون امور حوزه های علمیه خواهران، مدیر حوزه علمیه خواهران استان کردستان و رئیس اداره رصد و امداد فرهنگی حوزه های علمیه خواهران در قم برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، حجت الاسلام والمسلمین عبدالملکی مدیر حوزه علمیه خواهران استان کردستان در همایش طلیعه حضور که با حضور قریب به 100 نفر از طلاب جدید الورود مدارس علمیه خواهران استان در شهر مقدس قم برگزار شد، ضمن خیر مقدم به طلاب جدیدالورود به مدارس علمیه، گفت: ابتدای راهی که شما طلاب وارد آن شدید، عرصه ی سربازی امام زمان(عج) و شروع برنامه و رویکرد جدید در زندگی است و برای هر کسی هم نیست و اعتقاد ما این است که به دست امام عصر(عج) است.

وی ابزارهای رشد را تقوا و علم دانست و تاکید کرد: آمدیم این فصل تازه از زندگی را با عنایت و مدد امام زمان(ع) آغاز کنیم که ابزارهای آن تقوا و علم است.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مسئول جمعیت تعاون، به بیان هویت طلبگی پرداخت و گفت: خداوند در سوره احزاب می فرماید: کسانی هستند که رسالت الهی را به مردم می رسانند، و این توفیقی است که خداوند به طلاب داده است تا در غیاب انبیا و ائمه ابلاغ پیام الهی را داشته باشیم.  پس اولین کار ما آشنایی با رسالت الهی هست.

وی تاکید کرد: رسالت الهی یعنی احکام و معارف دین، و راه آشنایی با رسالت الهی همین طلبگی هست که با ادله ی دین و با نحوه بیان دین، آشنایی عمیق پیدا کرده و وظیفه خود را بدانیم و دین را آن گونه که نازل شده برای مردم بیان کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی تصریح کرد: انسان اگر معارف دین را درست یاد بگیرد، و پله به پله عمل کند، به این مرحله خواهد رسید، چون می داند در عالم یک وجود هست که کار می کند و آن وجود خداوند تبارک و تعالی هست.

وی بر ارزش علم طلبگی تاکید کرد: اگر بخواهم در این مسیر توفیق داشته باشم، راهش این است که به هرچه که می دانیم عمل کنم، با دانستن، انسان به کمال نمی رسد، بلکه با عمل کردن کمال برای انسان حاصل می شود.

استاد حوزه، آغاز مسیر طلبگی را دو چیز دانست و گفت: مسیر طلبگی با دوچیز آغاز می شود: یک مجاهدت علمی، دوم مجاهدت اخلاقی؛ خداوند ثمره علم را که نور است، به انسان عطا می کند.

گفتنی است خانم میرجعفری، رئیس اداره رصد و امداد فرهنگی حوزه های علمیه خواهران کشور در این همایش به بیان مسائل تربیتی پرداخت و گفت: دو مسئله ی اصلی درباره بانوان طلبه وجود دارد، اول فاصله گرفتن طلاب از جامعه؛ مهم ترین کار بانوان طلاب خانه داری هست، اما در زمانی که جامعه نیاز به حضور طلاب در عرصه ی سیاسی و اجتماعی دارد، این دغدغه باید وجود داشته باشد که طلاب وارد عرصه ی اجتماع شوند، چرا که دشمن به دنبال جدا کردن دین از اجتماع هست که نمونه ی آن کلیسا های خانگی هست.

وی مسئله ی دوم را فرق و مذاهب انحرافی در جامعه دانست و تصریح کرد: تردید در اعتقادات، باعث ایجاد انحرافات اخلاقی در جامعه می شود، بنابراین لازم هست طلاب در این مسئله وارد شوند.

در ادامه، خانم علوی استاد و مبلغ حوزه به بیان رسالت های فردی و اجتماعی طلبه؛ سبک زندگی متفاوت پرداخت و گفت: در دعای ندبه مسیر حرکت شما بیان شده، ما در غیبت کبری، ادامه دهنده ی راه نهضت ده هزار ساله هستیم که از حضرت آدم(ع) شروع شده است، اگر در این مسیر باشید طبق بیان دعای ندبه نعمت هایی دارید که نعیم آن ابدی هست.

وی حفظ این جایگاه را از مهمترین مسائل طلاب دانست و افزود: اولین کار ما به عنوان طلبه در عرصه ی فردی و اجتماعی، شرکت در جبهه و دیگری حضور در جنگ نرم هست؛ وظیفه ی ما این هست که با ابزارهایی چون تفقه در دین، شناخت اولویت هاست که مطالبه ی دین از ما به عنوان طلبه چیست؟

خانم علوی افزود: شئونات طلبه باید با دیگران متفاوت باشد، قرآن در خطاب  همسران پیامبر(ص) به بیان تفاوت می پردازد و می فرماید به همسرانت و زنان مؤمن بگو که حجاب داشته باشند.

وی دومین انتظار دین از طلاب را بعد از شناخت دین و تفقه، پایبندی به دین دانست و تاکید کرد: خداوند متعال در آیات قرآن کریم امثال شما را به طلبگی دعوت می‌کند و انتظار دارد که در دین تفقه داشته باشید؛ بنابراین مراد از طلبگی فهم عمیق دین و فهم استدلالی آن است. البته طلاب رسالت دومی هم دارند اینکه بعد از گذراندن مراتب عالیه تحصیل در حوزه، به انذار مردم اقدام کنند. توجه دادن به حساب و کتاب و توجه دادن به حضور خدای متعال در لحظات زندگی از جمله رسالت‌های مهم طلاب است.

در ادامه همایش، که در شبستان حضرت زهرا(س) حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد، حجت الاسلام و المسلمین مومنی، صحبت های خود را با یک سوال درباره ی تعریف طلبگی شروع کرد و گفت: معنای طلبگی این است که ما باید برای امام زمان(ع) یار جمع کنیم.

وی به ارتباط طلاب با امام‌زمان(ع) پرداخت و با اشاره به  جایگاهی که طلاب خواهر در پیشگاه حضرت دارند، گفت: خدمت در حوزه علمیه خواهران به منزله ی خدمت به ناموس حضرت هست.

حجت الاسلام و المسلمین مومنی افزود: حوزه های علمیه این توان را دارد که مس وجود انسان را به کیمیا تبدیل کند نه طلا.

وی در ادامه ی سخنانشان به امور فرشی و عرشی که طلاب باید در برنامه زندگی خود داشته باشند، اشاره کرد و گفت: طلبه باید مطالعه داشته باشد، خوب درس بخواند، تهذیب نفس و نماز شب و نماز اول وقت داشته باشد؛ طلبه کار زیاد دارد و فرصت کم، لذا لازم هست که طلبه تمام تلاش خود را بر این موضوع معطوف کند و به حواشی نپردازد.

حجت الاسلام و المسلمین مومنی تاکید کرد: طلبه در راه شناخت عمیق دین خدا و ابلاغ و دفاع و اجرای آن می‌کوشد و برنامه خدمت اجتماعی خود را در این رسالت متمرکز کرده است. یعنی برخلاف دیگر مردم که عمده زمان و توان خود را در برنامه‌های دیگر می‌گذرانند، طلبه سرمایه توان و زمان خود را عمدتا به ارتباط با منابع دینی و تلاش برای فهم و تبلیغ آن یا دفاع از آن یا گسترش زندگی دینی در سطح جامعه صرف می‌کند.  

برنامه دیگر این همایش که با حضور حجت الاسلام والمسلمین واحدی معاون امور حوزه های علمیه خواهران کشور برگزار شد، وی ضمن تبریک خدمت طلاب جدیدالورود بیان کرد: امام صادق(ع) وقتی کسی را که درحال تحصیل علوم دینی و طالب دینی را می دید به احترام او می ایستاد و در حال بازگشت طالب علم او را بدرقه می کرد. دلیل حضرت(ع) برای چنین سیره ای این بود که می فرمودند چون می دیدم ملائک اینها را با صلوات بدرقه می کند، من نیز ملائکه را در این بدرقه همراهی می کنم.

 وی تصریح کرد: امامی که زاده ی وحی و عالِم به حقایق هستی است، به استقبال یک طلبه می رود و به بدرقه ی طلبه می ایستد.

معاون امور حوزه های علمیه خواهران کشور در پایان بعد از  پاسخ دادن به سوالات طلاب در زمینه ی هویت طلبگی، به ارائه ی بحث درباره ی تمدن توحیدی و جریان سازی برای این تمدن نوین اسلامی توسط طلاب پرداخت و گفت: طلبگی چهار رکن اصلی دارد: دانش، تهذیب، کارآمد شدن و تیزبینی در امور اجتماعی و سیاسی

گفتنی است بازدید از موزه دین و دنیا مسجد جمکران، حضور در حرم حضرت معصومه(س) و گلزار شهدای شهر قم و برگزاری مسابقه عکاسی و دلنوشته از دیگر برنامه های این همایش بود.

برچسب‌ها