زمینه سازی برای ظهور امری جدای از امور معهود و وظایف دینی نیست
290680

مدیر حوزه علمیه خواهران استان کرمانشاه، در همایش "نقش بانوان در دنیای معاصر" گفت: زمینه سازی برای ظهور، امری جدای از امور معهود و وظایف دینی نیست.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، مدیر حوزه علمیه خواهران استان کرمانشاه در همایش ملی پژوهشی با عنوان "نقش بانوان در دنیای معاصر" که به همت مدارس علمیه خواهران شرق استان کرمانشاه برگزار شد، ضمن عرض تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) و شهادت سردار سلیمانی بیان کرد: عنوان این همایش چند بخش است که یک بخش آن مبحث انتظار هست. یکی از نقش های بانوان، بانویی است که منتظر است و در این رابطه دو دیدگاه در جوامع وجود دارد؛ یکی این است که بانوان فقط در منزل حضور داشته باشد و نگاه دیگر این است که در جامعه حضور داشته باشد و نسبت به امور منزل وظیفه‌ای نداشته و پا به پای مردان فعالیت کنند. اما دیدگاه سومی که جمع بین این دو دیدگاه است، این است که بانوان کانون خانواده را حفظ کنند و در جامعه هم به اقتضاء شرایط فعال باشند.

حجت الاسلام و المسلمین گودرزی گفت: در تعریف مهدویت و آخر‌الزمان می‌توان گفت که این امر، از زمان پیامبر شروع می‌شود تا زمان ظهور، که علائم ظنی به وقوع پیوسته، لکن علایم حتمی هنوز وقوع پیدا نکرده است.

وی در رابطه با زمینه‌سازی برای ظهور گفت: معنی اول این است که باید به لحاظ اخلاقی آماده باشیم و معنی دیگر از زمینه‌سازی، مقدمات است که در امر ظهور موثر است و باید به این نکته توجه داشت که زمینه سازی برای ظهور، امری جدای از امور معهود و وظایف دینی نیست.

مدیرحوزه علمیه خواهران استان کرمانشاه، به منظور ایجاد سوال و ترغیب طلاب به امر پژوهش، مطرح کرد: آیا عدم زمینه‌سازی، علت غیبت است و بر فرض درست بودن این سوال، آیا در عصر معصوم که مردم وظایف دینی خود را درست انجام نمی‌دادند، چرا امام غائب نشد؟ نگاه اساسی دیگری که در امر زمینه سازی ظهور مطرح است، اینکه غیبت دست خود ایشان است و قول مشهور این هست که ما موظف به زمینه سازی هستیم و خداوند متعال باید اراده کند و در امر ظهور به نحو موجبه جزئیه، رابطه علی و معلولی برقرار است.

در ادامه همایش خانم حکیم زاده، محقق و مولف و عضو هیات علمی جامعه الزهرا(س)، در رابطه با نقش بانوان در دنیای معاصر، به الگوگیری از زندگی حضرت زهرا(سلام الله علیها) اشاره کرد و اظهار داشت: با نگاه به زندگی ایشان می‌بینیم که قبل از تشکیل زندگی مشترک، پایه‌های اصلی زندگی را محکم کرده و نسبت به امور مادی بی اهمیت بودند. 

خانم حکیم‌زاده تاکید کرد: اگر می‌خواهیم در سبک زندگی اسلامی، نقش اساسی ایفاء کنیم، باید این نگاه را به فرزندانمان انتقال دهیم.

وی با تاکید به سه اصل از زندگی حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) که در زندگی کارکردهای لازم را دارد از جمله "مودت و رحمت"، "تقسیم کار" و "تربیت فرزند" خاطرنشان کرد: شیوه تربیت فزرند حضرت فاطمه زهرا(س)، شیوه تربیت الگویی بود؛ به این معنی که اول خودمان عمل کنیم که منجر به عمل کردن فرزند نیز می‌شود.

دبیر همایش نیز گزارشی از روند همایش ارائه کرد و گفت: در سال 99 اجرای این همایش مصوب شد که 253 مقاله به همایش ارسال شد. از این تعداد 38 مقاله به مرحله ارزیابی تفصیلی رسید و سعی بر این است که مقالات برگزیده، در نشریه تخصصی سویلیکا به چاپ برسند.

برچسب‌ها