مذاکرات با «غیرت» دنبال شود/ ساختار بودجه نیاز به اصلاح دارد
292111

خطیبان نماز جمعه ضمن اشاره به اقدامات خوب دولت و مجلس در حوزه اقتصادی، بر اصلاح ساختار بودجه، نظام بانکی و نهضت ملی مسکن تاکید کردند و نیز رسیدگی به وضعیت فضای مجازی و اینترنت ملی را یادآور شدند.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، گزیده ای از خبرهای نماز جمعه شهرها در ادامه می آید:

قم

امام جمعه قم:

افزایش اینترنت ملی و زیرساخت فناوری‌های درونی از نان شب واجب‌تر است/ تاکید بر ساماندهی اطراف حرم حضرت معصومه(س)

خطیب نماز جمعه قم گفت: دولت و مجلس در باب فضای مجازی، باید اقدامات اساسی‌تری انجام دهند که یکی از این اقدامات این است که زیرساخت‌های اینترنت ملی و زمینه‌های فناوری‌های پیشرفته افزایش یابد؛ زیرا راه‌حل بسیاری از مشکلات و مفاسد، افزایش اینترنت ملی و زیرساخت فناوری‌های درونی است که از نان شب واجب‌تر است.

آیت‌الله علیرضا اعرافی، در خطبه نماز جمعه ۱۷دی‌ماه ۱۴۰۰قم در که در مصلای قدس قم برگزار شد، عنوان کرد: ادای احترام در مقابل کمالات هستی و وجودی، ادای احترام در مقابل افرادی که اهل فداکاری و احسان هستند (قانون شکر منعم) و رعایت عدالت اجتماعی و ارزش‌های اجتماعی الهی در جامعه سه مبدا و قانون پایه‌ای برای جعل حقوق و تکالیف اجتماعی است.

وی ادامه داد: در برخی موارد اسلام به طور خاص تأکید به رعایت احترام کرده است که یکی از آن‌ها اولیای الهی و راهبران هدایت جامعه هستند که در رأس آن پیامبر اکرم (ص) و ائمه (ع) و سپس کسانی که پیرامون این منظومه هدایت و رشد بخشی جامعه قرار دارند، هستند.

آیت‌الله اعرافی افزود: عالمان خودساخته و وارسته که در مسیر ولایت و وصایت قرار گرفته باشند، شعاعی از این ارزش الهی را پیدا می‌کنند؛ اما این امر شامل علمایی که فریب دنیا را خوردند و با سخنان باطل خود عقاید و ارزش‌های جامعه را فرو می‌ریزند؛ نمی‌شوند.

خطیب نماز جمعه قم گفت: در قرآن بالاترین منزلت‌ها برای علما است اما همین قرآن تندترین تعبیرها و تشبیه‌ها را برای عالمانی که فریب دنیا را خورده‌اند و مغلوب هوای نفس شده‌اند، بیان می‌کند.

وی اظهار کرد: ورود به حوزه و فراگیری معارف دین در حوزه‌های علمیه، بالاترین نعمت است؛ اما این بالاترین نعمت اگر با خودسازی و تهذیب نفس همراه نباشد بالاترین نقمت است.

آیت‌الله اعرافی در خطبه دوم، عنوان کرد: در روایات متعددی نقل شده است که بعضی از درجات تقوا را برای خود حفظ کن، هرچند کم باشد و همیشه حجاب و حرمتی را بین خود و خدا قرار بده.

 

مشهد

امام جمعه مشهد: نباید به بهانه نقد، آب به آسیاب دشمن ریخت

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی و امام جمعه مشهد گفت: نقد منصفانه در نظام جمهوری اسلامی آزاد است اما دلسوزان نظام حواسشان باشد که با نقد بی‌جا، آب به آسیاب دشمن نریزند و بهانه‌ای برای سیاه‌نمایی و دشمنی بیشتر با نظام جمهوری اسلامی به دشمنان ندهند.

آیت الله سیداحمد علم‌الهدی در آیین سیاسی عبادی نماز جمعه مشهد که در محل بارگاه مطهر رضوی برگزار شد، اظهار داشت: در نظام جمهوری اسلامی نقد منصفانه، به ویژه برای دستگاههای نظارتی نظیر مجلس سورای اسلامی آزاد است، اما این نباید موجب شود که برخی میدان را برای بدخواهان باز کرده و مستمسک به دست دشمنان بدهند که با استفاده از آن علیه جمهوری اسلامی تبلیغات کرده و در این مسیر به گفته های فلان نماینده مجلس و یا مسوول در کشور استناد کنند.

وی افزود: دشمن در فضای مجازی تمام توان خود را برای توهین به مسوولان نظام و سیاه نمایی اوضاع کشور و تبلیغات سوء به کار بسته است، به نحوی که حدود ۸۵درصد مطالب توهین آمیز، دروغ و تهمت موجود در فضای مجازی علیه جمهوری اسلامی از خارج کشور بارگذاری می شود و حدود ۱۵درصد آن داخلی است، که بخش اعظمی از این ۱۵درصد نیز توسط برخی افراد ناآگاه و متاثر از هیجانات آنی نسبت به یک مطلب تولید می شود.

وی گفت: استکبار جهانی با اسلام سوکولار کاری ندارد، چرا که دشمنی اصلی وی با اسلام سیاسی است، زیرا اسلام سیاسی عامل ارضای غیرت دینی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است و همین غیرت دینی است که تحمل استکبار جهانی و حق کشی های آن در دنیا را برنمی‌تابد و گرنه در اسلام سکولار اگر تمام شبانه روز نماز و قران و مفاتیح بخوانیم، استکبار جهانی با آن هیچ مخالفتی ندارد.

تهران

حاج علی اکبری در نماز جمعه تهران:

مذاکرات با «غیرت» دنبال شود/ ساختار بودجه نیاز به اصلاح دارد

خطیب نماز جمعه تهران گفت: خوشبختانه دولت و مجلس اقدامات خوبی در حوزه اقتصادی داشته اند اما باید ساختار بودجه، نظام بانکی و نهضت ملی مسکن نیز اصلاح شود.

حجت الاسلام محمدجواد حاج علی اکبری در خطبه‌های عبادی سیاسی این هفته نماز جمعه تهران با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری در خصوص غیرت دینی گفت: غیرت دینی موضوع بسیار حیاتی و اساسی است که در روایات جایگاه والایی دارد.

وی ادامه داد: غیرت دینی زیرساخت مسائل مهمی چون اخلاق و رفتار است و خداوند نیز خود غیور است و غیرتمندان را دوست دارد و غیرت را در فطرت انسان‌ها قرار داده است.

خطیب نماز جمعه تهران گفت: غیرت دینی یعنی حساسیت در حفظ آموزه‌های دینی و آنچه غیرت دینی را در وجود انسان پرورش می‌دهد ایمان به خداوند متعال است. خداوند غیرت دینی را در پرتو ایمان در وجود انسان پرورش می‌دهد و هر چه ایمان انسان‌ها بیشتر شود غیرت دینی آنها نیز افزایش پیدا می‌کند و موجب افزایش سایر غیرت‌ها مانند غیرت ناموسی و اخلاقی در وجود انسان می‌شود.

حاج علی اکبری همه آیات مربوط به جهاد، برائت از کافران و عزت را مربوط به آیات غیرت دینی دانست و گفت: اگرچه در آیات قرآن به صورت مشخص به غیرت دینی اشاره نشده است اما آیات مربوط به هوشمندی در مواجهه با کفار، آیات غیرت هستند. در احادیث و روایات نیز پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار به تفسیر موضوع غیرت دینی را مطرح کردند.

وی اجرای شریعت الهی در مواجهه با محرمات را تجلی غیرت الهی دانست و گفت: انسان با ایمان به دلیل غیرتی که دارد مرزهای الهی را حفظ می‌کند و کسی که غیرت نداشته باشد دچار وارونگی شخصیت شده و ایمان از وجود او خارج می‌شود.

برخی مشکلات در سیل اخیر نشان از مشکلات زیرساختی داشت

وی در خطبه‌های دوم نماز جمعه این هفته تهران با ابراز همدردی با هموطنان گرفتار شده در سیل گفت: ان شاءالله با همت خود این مردم و مسئولان مشکلات آنها حل خواهد شد. خوشبختانه گروه‌های جهادی در کنار مسئولان به موقع در این مناطق حضور یافتند و در حال خدمت رسانی به مردم سیل زده هستند.

تبریز

امام جمعه تبریز: به نتیجه رسیدن عزتمندانه مذاکرات هسته ای خواسته عمومی است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز با قدردانی از تلاش تیم مذاکره کننده کشورمان در وین گفت: ما در جریان این مذاکرات سخت و پیچیده خواهان به نتیجه رسیدن عزتمندانه هستیم

 حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی آل هاشم در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تبریز، افزود: غربی ها و به خصوص رسانه های بیگانه چنین القا می‌کنند که ایران مطالبه بیش از حد در مذاکره داشته و وقت کشی در مذاکرات می‌کند، اما باید توجه داشت که تهران به هیچ عنوان تن به مذاکرات فرسایشی نخواهد داد اما شتابزده نیز عمل نخواهد کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر فضاسازی برای منفعل کردن تیم مذاکره کننده وجود دارد و در جنگ روایت‌ها، روایت سازی وارونه توسط رسانه‌های غربی صورت می‌گیرد که در این شرایط هوشیاری، بصیرت و تکیه به رهنمودهای مقام رهبری گره گشا خواهد بود.

وی به سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب اشاره و اضافه کرد: سه محور در سخنان رهبری در دیدار با مردم قم وجود داشت که شامل غیرت دینی، جنگ نرم و وحدت بود و باید متذکر شد که غیرت دینی عامل نجات کشور ماست و باید آن را در جامعه گسترش بدهیم.

آل هاشم با تاکید بر اینکه آئین های دینی می‌تواند مردم را مقابل بدخواهان و دشمنان بسیج کند، یادآور شد: باید توجه داشت که دشمنان انقلاب و نظام با اسلام سیاسی مشکل دارند نه اسلام سکولار که هیچ ارزشی به مبانی دینی در حکومت داری قائل نیست.

آل هاشم ادامه داد: باید در مقابل کسانی که در برابر انقلاب اسلامی ایستاده‌اند، مقابله کرد چون چاره‌ای جز ایستادن در مقابل آنها وجود ندارد و باید برای این ایستادگی وحدت و یکپارچگی داشته باشیم.

 اصفهان

امام جمعه اصفهان: مساجد محل گره‌گشایی از کار مردم شود

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان با اشاره به ظرفیت ها مسجد در فرهنگ اسلامی، گفت: مساجد هم محل نماز و عبادت و هم محل گره‌گشایی از کار مردم شود.

آیت‌اللّه سید یوسف طباطبایی نژاد در نماز جمعه اصفهان در مصلای امام خمینی (ره) این شهر، با اشاره به سالروز انتصاب رهبر معظم انقلاب به عنوان امامت جمعه تهران، افزود: برخی از خطبه‌های ایشان در بحران‌های مختلف از جمله در فتنه سال ۸۸، زنده کننده اسلام و انقلاب بود و امروز هم ایشان چه در خطبه‌ها و چه سایر سخنرانی‌ها کشور را در شرایط مختلف هدایت می‌کنند.

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد با اشاره به سالروز رحلت ام البنین(س)، اضافه کرد: این بانوی بزرگ بر ما منت بزرگی دارد زیرا فرزندانی را تربیت کرد که در راه امام حسین(ع) به عنوان امام خود جان خود را فدا کردند.

وی با اشاره به نامگذاری روز رحلت ام البنین به عنوان روز مادران و همسران شهدا، خاطر نشان کرد: ما باید قدر همسران و مادران شهدا را بدانیم.

برچسب‌ها