سیاست حوزه علمیه خواهران واگذاری امور مدیریت به خود بانوان است/ اجتهاد پویا نیاز جامعه امروز است
293710

معاون امور حوزه های علمیه خواهران در جریان سفر خود به استان گلستان، با نماینده ولی فقیه در استان دیدار و گفتگو کرد و بر سیاست مرکز مدیریت در واگذاری مدیریت ها به بانوان تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، حجت الاسلام و المسلمین واحدی در جریان سفر خود به استان گلستان، با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه گرگان دیدار کرد.
 
در این دیدار، ابتدا خانم سیده نفیسه حسنی واعظ، مدیر حوزه علمیه خواهران استان گلستان، گزارش مختصری از فعالیت های این حوزه ارائه داد و در ادامه، حجت الاسلام والمسلمین واحدی در سخنانی گفت: از میان مدیریت های استانی کشور، در ۷ استان، مدیریت را خواهران به عهده دارند و مناسب است که امورات خود را مدیریت کنند، این یکی از سیاست های حوزه علمیه خواهران است؛ در همین راستا، در مرکز قم نیز مدیریت برخی معاونت ها  به بانوان سپرده شده است.
 
معاون امور حوزه های علمیه خواهران کشور خاطرنشان کرد: در گذشته اسناد ارزشمندی در حوزه علمیه خواهران نوشته شده که قابل تقدیر است، اما در سندخوانی غفلت شده و در این دوره، فرصت خوبی برای سندخوانی و یا اجرای اسناد بوجود آمده است؛ یکی از اسناد بالادستی این بوده که حوزه خواهران باید تا سال ۱۴۱۴ مرجعیت رسمیت یافته در امور مختلف از جمله مباحث زن و خانواده را داشته باشد و در مباحث علمی مربوط به زن و خانواده، به حوزه خواهران رجوع شود و حوزه در این زمینه پاسخگو باشد.
 
حجت الاسلام واحدی با بیان اینکه وظیفه حوزه، تربیت طلبه است، افزود: مرکزیت علمی در دستور کار قرار گرفته و در این زمینه تلاش شده است که البته استان گلستان نیز از استان های موفق بشمار می آید؛ امروزه افق نگاه ها نسبت به حضور بانوان و جایگاه آنان گسترش یافته، در حالی که در اسناد بالادستی این سند وجود داشته است.
 
وی در بحث مردم نهاد بودن حوزه های علمیه گفت: در گذشته علما و امنای بلاد مسئول مدارس بودند اما به این موضوع توجه خوبی نشد، در سیاست‌های جدید پیرامون این موضوع تلاش‌هایی در حال انجام است اگرچه با مشکلاتی نیز مواجه هست.
 
معاون امور حوزه های علمیه خواهران به استقلال علمی و مالی مدارس نیز اشاره کرد و توضیح داد: باید به گونه‌ای مدارس مستقل شوند که حتی به مدیریت استان هم وابسته نباشند، در این راستا برای مدارس و تقویت هیئت امنای مدارس تلاش‌هایی در حال انجام است تا با توجه به امکانات استانی استقلال پیدا کنند.
 
حجت الاسلام والمسلمین واحدی ضمن درخواست حمایت های همه جانبه نماینده ولی فقیه از مدارس علمیه استان همچون گذشته، به بحث پذیرش حوزه های علمیه اشاره کرد و اظهار داشت: اگر مرجعیت علمی هدف است، پذیرش های حوزه نیز باید مطابق همین معنا تنظیم شود، باید خواهران و برادران از سنین جوانی و نوجوانی وارد حوزه شوند، از زمانی که استعدادها هنوز از بین نرفته است؛ در این زمینه لازم است جایگاه های مختلف اعم از ائمه جمعه و آموزش و پرورش در مناسبت های خاص و سخنرانی ها به حوزه علمیه خواهران در بحث پذیرش کمک رسانند.
 
*امام جمعه گرگان: اجتهاد پویا و اجتهادی که توجه به شرایط زمان و مکان داشته باشد، مورد نیاز جامعه امروز است
 
در ادامه این دیدار، آیت الله سیدکاظم نورمفیدی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه گرگان بیان کرد: یکی از مسائلی که امروز در دنیا مطرح می‌کنیم در مقابل آنچه که دشمنان درباره اسلام و مخصوصاً ایران که به زنان میدان داده نشده، این است که به عنوان متولیان این نظام باید در عمل نشان دهیم که مدیریت ها در جایگاه های گوناگون از جمله در حوزه‌های علمیه به خواهران واگذار می‌شود.
 
وی افزود: یعنی آنچه که در مقابل تبلیغات سوء دشمنان به زبان می آوریم، در عمل نیز باید پیاده کرد، دنیا و شرایط جهان تغییر کرده است و به قول حضرت امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه) اجتهاد پویا و اجتهادی که توجه به شرایط زمان و مکان داشته باشد، مورد نیاز جامعه امروز است.
 
نماینده ولی فقیه در استان گلستان، با بیان اینکه شرایط زمان و مکان تغییر کرده نه اینکه دین را عوض کنیم، اضافه کرد: سلسله مسائلی وجود دارد که با ارزش‌های دینی هیچ منافاتی ندارد و باید در آن زمینه‌ها باتوجه به مبانی و ارزش‌های دینی آنچه که شرایط زمان اقتضا می‌کند، آنها را حل کرد.
 
آیت الله نورمفیدی، خواهران را در بسیاری از مسائل پیشروتر از آقایان دانست و به اهداف خود در تاسیس حوزه علمیه اشاره و تاکید کرد: خواهران باید درس بخوانند و عالم شوند و اگر حرفی می زنند، مبتنی بر منابع درست باشد، امروز آنچه در دنیا اتفاق می افتد به ویژه حرف‌هایی که در مورد اسلام علیه زنان زده می شود به ویژه درباره حقوق زنان، باید حوزه‌های علمیه مجهز شوند و خود خواهران از مسائل مربوط به خود دفاع کنند زیرا اثرگذاری بیشتری دارد.
 
وی با بیان اینکه در ماجرای کشف حجاب ظاهر فریبنده ای به آن دادند، اضافه کرد: الان هم کسانی که مسائل مربوط به زنان را در دنیا مطرح می‌کنند، به دنبال نقشه‌ها و برنامه‌های خود هستند، بانوان باید مجتهده شوند و بتوانند احکام شرعی را استنباط کنند و با توجه به آنچه در دنیا می‌گذرد، وارد دنیا شوند و از ارزش‌های اسلامی و مکتب اهل بیت(علیهم السلام) دفاع کنند.
 
امام جمعه گرگان ابراز کرد: من در انتظار آینده هستم که در حوزه خواهران بتوانند قدرت و توانی پیدا کنند که در میدان‌های جنگ دنیا که علیه زنان مخصوصاً با نگاهی که به اسلام نیش می زنند، بانوان وارد آن عرصه‌ها شوند و پاسخ علمی بدهند؛ پاسخ علمی ای که زبان دنیا را ببیند و با زبان دنیا حرف بزند و این آرمانی است که ما در آینده از حوزه های علمیه خواهران می‌خواهیم.
 
آیت الله نورمفیدی پیرامون مردمی بودن حوزه به نکات مهمی اشاره کرد و بر استقلال حوزه تاکید نمود و گفت: گسترش حوزه باید با منابع و امکانات مناسبت داشته باشد، پشتوانه مردمی همیشه در کنار حوزه ها بوده است و این امر باید به نحوی احیا شود.
 
وی همچنین بر فعال شدن هیئت علمی در حوزه ها تاکید کرد و گفت: حوزه ها باید به اساتید مجرب و علمی مجهز باشند تا از عهده درس برآیند، اساتید در جذب طلاب می‌توانند اثر داشته باشند.
 
نماینده مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبری در پایان سخنان خود گفت: حوزه‌های علمیه به طور کلی در شهرستان ها و استان ها باید رها نشود و بر اساس ملاک ها و معیارهایی تأسیس شود تا بتوانند زمینه رشد علمی را فراهم سازند.

برچسب‌ها