تفسیر حدیث شریف سلسله الذهب در بیان مدیر مرکز تخصصی نورالزهرا(س)
294705

مدیر مرکز تخصصی نورالزهرا(س) ساری: در حدیث سلسله الذهب کلمة لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ، انسان توحیدی (امام معصوم) خاصه امیرالمومنین(ع) و ولایت او، حصنِ حصین و موجبِ امان از عذاب الهی است، فلذا توحید در اینجا توحید ولایت است.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، خانم سیده عطیه خاتمی در نشست مجازی با طلاب مرکز تخصصی نورالزهرا(س) ساری، با اشاره به تفسیر حدیث سلسله الذهب اظهار کرد: حدیث سلسلة الذَّهب از احادیث قُدسی است که شیعه و سنی آن را از قول امام رضا(ع) روایت کرده اند و چون سلسله راویان این حدیث، امامان معصوم (علیهم السلام) هستند، آن را «سلسله الذّهب» به معنای «زنجیره ی زرّین» توصیف کرده‌اند، امام رضا(علیه السلام) هنگام عبور از نیشابور فرموده اند، کلمه لا اله الا اللّه، قلعه ی من است و هرکس وارد آن دژ مستحکم بشود، از عذابم در امان است، در ادامه آن حضرت با صدای بلند فرمودند: اما این امر، شرط هایی دارد و من از شرط های آن هستم.

وی ادامه داد: تقریر دیگری از حدیث سلسله الذهب وجود دارد که خداوند متعال می فرماید: ولایت علی ابن ابی طالب(ع) قلعه و دژ مستحکم من است، بدرستیکه هر کس وارد آن شود، قطعاً از عذاب من در امان خواهد بود.

خانم خاتمی تصریح کرد: کلمه بر اساس ابجد کبیر، برابر است با عدد 95 که اگر عدد 5 را با 9 جمع کنیم می شود 14 یعنی برابر با تعداد معصومین(علیهم السلام) و منظور از کلمه طیبه که در قرآن آمده، انبیاء، بالاخص پیامبر(صلی الله علیه و آله)، امامان معصوم (علیهم السلام) می باشند و شیعیان امیرالمومنین نیز نسبت به این شجره ی طیّبه ی ولایت به تنه، ساقه، برگ و میوه ی آن تشبیه شده اند.

وی تاکید کرد: منظور از لا اله الا الله، توحید است ولی مقصود از(کلمه ی لا اله الا الله) که در حدیث سلسله الذهب به آن اشاره شده، انسان توحیدی و موحّد یعنی امام معصوم می باشد که خودش قلعه ی توحید و شرط تحقق آن است، نه شرط ورود به آن، بنابراین منظور از کلمه لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ، انسان توحیدی امام معصوم خاصه امیرالمومنین(علیه السلام) است که ولایت او حصنِ حصین و موجبِ امان از عذاب الهی است، فلذا توحید در اینجا توحید ولایت است.

خانم خاتمی خاطرنشان کرد: در تفسیر قمی از امام رضا(علیه السلام) از قولِ امام باقر(علیه السلام) آمده، توحیدی که فطرت بر آن سرشته شده، عبارت است از اعتقاد به سه اصل لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ، مُحَمَّدٌ رَسُولُ اَللَّهِ و عَلِيٌّ وَلِيُّ اَللَّهِ و  توحید تا اینجا است یعنی نبوت و ولایت نیز جزو توحید است که می توان از آن به توحید در ولایت، نام برد.

وی تاکید کرد: امامت و ولایت نه تنها شرط تحقق قلعه ی توحید، بلکه شرط ظهور فیض هستی و تجلی اسماء و صفات خدا و تبلور آن در عوالم هستی است، بعبارت دیگر ظهور هستی و همچنین اظهار کمالات آن، مشروط به وجود امام است.

برچسب‌ها