همایش كتاب سال حوزه و جشنواره علامه حلي(ره) پيشاني پژوهشي حوزه هستند
295351

مدير حوزه علميه خواهران استان كرمانشاه گفت: همایش كتاب سال حوزه و جشنواره علامه حلي(ره) پيشاني پژوهشي حوزه هستند و تلاش مي‌شود طلاب در اين مسير قدم گذاشته و آثار خوبي خلق كنند.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، کارگاه مهارت ارزیابی مقالات با حضور اساتید مدارس علمیه خواهران استان کرمانشاه برگزار شد.

این کارگاه یک روزه به همت معاونت پژوهش حوزه علمیه خواهران كرمانشاه براي جمعي از اساتيد استان و با هدف ارتقاء و مهارت افزایی اساتید ارزیاب برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین گودرزی، مدیر حوزه علمیه خواهران کرمانشاه و استاد کارگاه، ضمن تبریک و تهنيت اعیاد شعبانیه يكي از عوامل پيشرفت در جوامع امروزي را وجود آثار علمي پژوهشي خوبي دانست كه بررسی آن ها توسط اساتيد ارزياب انجام مي‌گيرد. و نیز یکی از بازوان امر پژوهش را مكتوبات و مقالات دانست كه در حوزه‌ها، جشنواره‌ها و همايش‌ها ارائه و ارزيابي مي‌شوند.

وي گفت: همانطور كه مي‌دانيم شعار «بدون تحقيق و پژوهش نبايد در ايران كاري صورت بگيرد» سالهاست كه در كشور توسط مسئولان گفته مي‌شود و جستجوهاي علمي و آثار علمي را توصيه مي‌كنند كه با قوت ادامه پيدا كند. در حوزه علميه نيز همایش كتاب سال حوزه و جشنواره علامه حلي(رحمت الله علیه) پيشاني پژوهشي حوزه هستند كه تلاش مي‌شود طلاب در اين مسير قدم بگذارند و آثار خوبي را خلق كنند.

حجت الاسلام والمسلمین گودرزي، به برخي آفات و موانع پژوهش اشاره كرد و افزود: روزمرگي و مشغول شدن به امور حاشيه‌اي، عدم تخصيص بودجه كافي براي پژوهش، عدم ارزش‌گذاري و حرمت نهادن به پژوهشگر و وجود خلأ نهاد متخصصي كه جهت‌دهي فكري به پژوهش داشته باشد از مهمترين آسيب‌هاي پژوهش است.

استاد كارگاه، ارزيابي آثار را به معناي يك مكانيسم كنترل كيفيت دانست و تصريح كرد: ارزيابي خوب آثار پژوهشي، نقش مهمي در ارتقا علمي دارد كه بايد مورد اهميت و دقت قرار گيرد.

وی داشتن عنوان خوب و مناسب، استفاده از منابع دست اول، نوآوري در اشكال مختلف، ساختار و نگارش مناسب و... را از دلايل پذيرش يك اثر برشمرد و به تبيين سرفصل‌هاي كارگاه پرداخت. چیستی ارزيابي و نقش ارزیاب، مبانی ارزیابی، روش نقد مقاله هاي علمي پژوهشي، روش‌هاي ارزیابی مقالات، نقد محتوایی و متدلوژی مقاله، نقد و ارزیابی ساختار محور، بررسي پژوهش‌ها بر اساس رويكرد، داده‌ها و اطلاعات، مؤلفه‌هاي اصلي در رويكرد ساختاري، ويژگي‌هاي آثار خوب و ضعيف، از جمله سرفصل‌هاي كارگاه بود. همچنین در این کارگاه مولفه‌های اصلی مقاله مانند ساختار عمومی مقاله، عنوان، موضوع و نویسندگان، چکیده، کلیدواژه، مقدمه، بیان مسئله، اهداف، پیشینه، سوالات و فرضیه، نتیجه و ... تبیین شد.

در اين برنامه اساتيد به گروه‌هاي دو و سه نفره تقسيم شده و با انجام فعاليت‌هاي عملي و كارگاهي به بررسي برخي مقالات پرداختند و پيرامون نقاط ضعف و قوت آن مقالات بحث و گفتگو كردند.

برچسب‌ها