بانوان طلبه، مانند یک رزمنده در راه تربیت مردم جهاد کنند
295453

مبلغ برتر کشوری، در نشست سفیران رضوان مدارس علمیه خواهران استان چهارمحال وبختیاری، عنوان کرد: بانوان طلبه، مانند یک رزمنده در راه تربیت مردم جهاد کنند. بهره‌گیری از قدرت منطق و استدلال، همراه با عشق و عاطفه کارساز خواهدبود.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، حجت الاسلام والمسلمین حسین زاده، با تبریک اعیاد شعبانیه و فرارسیدن میلاد پرخیر و برکت حضرت سیدالساجدین(علیه‌السلام) گفت: امام سجاد(علیه السلام) برای اینکه جامعه را تربیت کند، با دعا و صحیفه سجادیه مردم را هدایت کردند. صحیفه سجادیه دعای خوش‌مضمونی است که می‌توانید با آن ارتباط برقرار کنید؛ بویژه مناجات خمسه عشر که فوق‌العاده است.

این مبلغ برتر کشوری، با اشاره به اهمیت مساله جهاد در امر تعلیم و تربیت، خاطرنشان کرد: حضرت سجاد(علیه‌السلام) مردم را جهادگونه تربیت کردند و پس از رساندن آن‌ها به مرحله بلوغ تربیتی، زمام هدایت مردم را به امام باقر(علیه‌السلام) سپردند؛ بنابراین بانوان با کرامت و بزرگوار طلبه نیز باید مثل یک رزمنده در راه تربیت مردم جهاد کنند.

وی با تاکید بر اینکه علم و تربیت همیشه در کنار یکدیگر اثربخش هستند، گفت: علم و حکمت گمشده ی انسان مومن است و در جهت پاسخ به شبهات، رویارویی با تهاجم فرهنگی و مشکلات عقیدتی مردم، علم و حکمت بسیار لازم و کمک‌کننده است، که البته باید توجه داشته باشیم تربیت همیشه بر تعلیم مقدم است.

 حجت الاسلام والمسلمین حسین زاده، با بیان اینکه معنویت و اخلاق در زندگی بشر از اهمیت بسزایی برخوردار است، اضافه کرد: انسان با اخلاق و معنویت زندگی می‌کند و مسلما در راه تبلیغ دین، داشتن اخلاق حسنه لازم و ضروری است.

وی بر اینکه مجهز شدن به صلاح علم و تقوا، یکی از وظایف طلاب علوم دینی است، گفت: باید خودمان را به علم و تقوا آراسته کنیم تا بتوانیم به خوبی افکارمان را انتقال دهیم و با مخالفان و دشمنان مقابله کنیم.

استاد حوزه با اشاره به اینکه نیمی از جامعه ما را بانوان تشکیل داده‌اند، افزود: نقش زن در جامعه بالاتر از نقش مردان است، همچنان که حضور دانشمندان زن در عرصه های مختلف حقیقتا اثرات عظیمی در دنیا دارد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه خواهران طلبه، آبروی جامعه بانوان هستند، گفت: بانوان طلبه در هر زمینه ای می‌توانند وارد شوند و پاسخگوی نیاز مردم باشند. عرصه های مشاوره، تدریس، پژوهش، تبلیغ و سایر عرصه ها، زمینه ای برای ایفای نقش بانوان طلبه است.

 حجت الاسلام والمسلمین حسین زاده با اشاره به اینکه الهی بودن انگیزه، اساس کار طلبگی و سربازی امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف ) است، خاطرنشان کرد: نگاه شغلی به طلبگی، نگاه اشتباهی است. یقین داشته باشید کسی که برای رضایت خدا وارد حوزه می‌شود، بعد از به کمال رسیدن در حوزه، مسلما به جاهایی می‌رسد و کسی که علم را جدی بگیرد، مطمئن باشد که دنیایش هم تامین می‌شود؛ اما مهم این است که انگیزه‌مان الهی باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر دارای آداب و شرایطی است، گفت: حیطه امر به معروف و نهی از منکر با توصیه های اخلاقی متفاوت است. نمی‌توان گفت چون خودم عمل نمی‌کنم، پس به دیگران هم توصیه نکنم. در باب امر به معروف و نهی از منکر این مساله مطرح نیست؛ اتفاقا گفتن به دیگران و امر به معروف کردن در خود انسان نیز اثر مثبت دارد.

این مبلغ برتر کشوری با بیان اینکه در عرصه حوزه و طلبگی، آسیب ها را هم باید دید، گفت: ترک ازدواج به دلیل تحصیل، نگاه شغلی داشتن به طلبگی، اکتفا به دروس تئوری و عدم توجه به تهذیب نفس، از جمله آسیب های طلبگی است که باید در رفع آن کوشید.

وی با اشاره به اینکه برای هدایت مردم و تبلیغ دین روش‌های مختلفی وجود دارد، ادامه داد: یکی از روش های دعوت دیگران به حوزه و دین، روش چهره به چهره است، که خود اصولی دارد و باید طبق اصول پیش رفت.

در پایان حجت‌الاسلام و المسلمین حسین‌زاده به بررسی چالش های موجود در راه جذب جوانان به حوزه‌های علمیه اشاره کرد و عدم رضایت خانواده، مخالفت مسئولین دبیرستان‌ها، ترس طرد شدن از طرف جامعه، سختی دینداری، سستی مخاطب و تنبلی در فراگیری علوم حوزوی را از جمله چالش ‌های پیش‌رو عنوان کرد، که هر کدام راه حل خاص خود را دارد؛ ولی در همه موارد، بهره‌گیری از قدرت منطق و استدلال، همراه با عشق و عاطفه کارساز خواهدبود.

برچسب‌ها