رتبه برگزیده ششمین جشنواره علامه حلی(ره)،گفت: باورهای دینی در جامعه ما تحت فرهنگ و مکاتب غربی، در حال کمرنگ شدن است، اعتقاد قلبی و واقعی به خداوند، اطمینان ویژه ای به انسان می دهد كه آسیبهای رواني ناشی از بحران را التیام می بخشد و به تصمیم گیری های صحیح در شرایط بحرانی کمک می کند.
به گزارش پايگاه خبري و رسانه اي حوزه هاي علميه خواهران، خانم عاطفه مهدیزاده طلبه سطح سه کلام اسلامی مركز تخصصي نورالزهرا(سلام الله عليها) ساری، در گفتگویی به توضیح مقاله خود که در ششمین جشنواره علامه حلی(رحمه الله) مازندران موفق به کسب رتبه برتر با موضوع آثار خداباوری در مدیریت بحران باتکیه بر کرونا شد، اظهار كرد: هدف از این مقاله تعیین نقش خداباوری در مدیریت روانی بحران کرونا است، سوالاتی که در اين مقاله به دنبال پاسخ به آنها بودم، آثار فردی و اجتماعي خداباوری در مدیریت بحران کرونا است.
وي ادامه داد: باورهای دینی در جامعه ما تحت فرهنگ و مکاتب غربی، در حال کمرنگ شدن است، و در کنار شرایط نابسامان اقتصادی و اجتماعی، بشر امروز گرفتار اضطراب و جامعه جهانی درگیر بحرانی به نام کرونا شده است، در شرایطی که مکتبهايی مانند نيهیلیسم انسان را در تنگناهای زندگی به خودکشی و رفتارهای ضداخلاقی سوق می دهد، اعتقاد قلبی و واقعی به خداوند و قدرت بی همتاي او، اطمینان ویژه ای به انسان می دهد كه آسیبهای رواني ناشی از بحران را التیام می بخشد و به تصمیم گیری های صحیح در شرایط بحرانی کمک می کند.
خانم مهدیزاده خاطرنشان کرد: جامعه ما این نیاز را دارد که معارف قرآن و اهل بیت(ع) در آن از حالت کلی گویی خارج شود و به عنوان دستورالعمل زندگی مورد بررسی قرار بگیرد، این پژوهش موضوع اعتقاد توحیدی را در حوزه رفتار به بررسی گرفته و مدیریت روانی بحران کرونا را در سایه خداباوری و معرفت توحیدی تشریح میکند.
وی تاکید کرد: در حوزه آثار فردی شخص خداباور نه تنها به یگانگی خدا در ذات و صفات و افعال اعتقاد دارد بلکه ملکات نفسانی و فعالیت های فردی، اجتماعی، سیاسی و حتي اقتصادي او تابع باور او می شود، شخصی که به خدا باور دارد همه رویدادهای زندگی اش را به اراده و مالکیت خداوند می داند.
وی بیان کرد: نخستین اثر فردی که خداباوری ایجاد میکند، آرامش و اطمینان خاطر است که قرآن کریم منشا آن را ايمان و اعتقاد به خداوند میداند؛ اين به این معنا نیست که انسان خداباور در زندگی دچار سختی و مصیبت نمیشود بلکه باور به اینکه روزی، قدرت و اراده مطلق، دست خداوند است و از احوال بندگان آگاه است، موجب میشود که انسان مومن بر او توکل کند و بدون ترس و دلهره مشکلات را پشت سر بگذارد، دومین اثر فردی آن خوش بینی و معنایابی زندگی است و باعث می شود آفرینش را هدف دار و زندگی را معنا دار ببیند.
خانم مهدیزاده عنوان کرد: سومین اثر فردی، ایجاد احساس رضایت از زندگی با طرد احساس پوچی و ایجاد آرامش روانی است، چهارمین اثر ایجاد روحیه توکل در انسان ها است، شناخت خداوند به عنوان مبداء هستی و کمال مطلق که هیچ عيب و نقصي در آن راه ندارد و تمام عالم ملک مطلق اوست و بر تمام کارها قادر است؛ پنجمین اثر خداباوری، صبر و بردباری است، افراد خداباور در مواجهه با مصيبت میدانند که بي حکمت نیست و خداوند برای آنها بد نمیخواهد، او عمر دنیا و تلخی های آن را زود گذر می داند و از این بابت شکایت از خداوند ندارد و در گرفتاري ها بيتابي نمي كند.
وی ادامه داد: از آثار اجتماعی اين بيماري، مجموعه ای از مشکلات از جمله ترس از مرگ و میر، ناکارآمدی سیستم مراقبتهای بهداشتی، محدودیت سفر، جداسازی و الزامات قرنطينه، فشارهای روحی و جسمی، به علاوه کاهش و فقدان درآمد برای افراد و افول اقتصاد های محلی، ملی و جهانی می باشد، که این فشارها احتمال خودکشی، اختلافات خانوادگی، طلاق و بزهکاری را در جامعه افزایش داده، پذیرش واقعیتهای توحیدی که در بعد فردی اثرگذار است، موجب اثرگذاری در زندگی اجتماعی افراد میشود در صورتی که اکثریت افراد جامعه به خداوند متعال باور داشته باشند و باور به خدا در زندگی فردی و اجتماعی را نهادینه کنند، حاصل آن، زندگی مسالمتآمیز اجتماعی است.
رتبه برگزیده ششمین جشنواره علامه حلی(ره) تصریح کرد: خداباوری و معرفت به او در اسلام از جایگاه ویژهای برخوردار است كه مانند چراغي روشنگر، مسير زندگی را برای انسان مشخص می کند و انسان را از تنگناهای زندگی نجات می بخشد و موجب میشود که فرد در بحران، آرامش خود را حفظ کند، هیچ حادثه ای نزد او مصیبت نخواهد بود و همچنین موجب رعایت حق انصاف در توزيع امکانات و خدمات در جامعه میشود و روحیه همکاری و تعاون در جامعه را بیدار میکند.