فرزندآوری از مهمترین وظايف زنان مؤمن و انقلابی است
295951

استاد حوزه علمیه خواهران یزد، فرزندآوری را از مهمترین وظایف زنان مومن و انقلابی در حال حاضر دانست و گفت: هر بانویی، بسته به میزان توانمندی های خود می تواند در کنار فرزندآوری به فعالیت های فردی و اجتماعی خود بپردازد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، خانم مریم السادات مدرسی، با ۳۷ سال سن، مادر ۴ فرزند دختر است. وی که یکی از اساتید موفق حوزه علمیه خواهران استان یزد و از فعالان فرهنگی است، می تواند نمونه ای از بانوی پرتلاشی باشد که در کنار سایر فعالیت های خود، از امر مقدس مادری غفلت نکرده و در همه جوانب به وظیفه خویش به خوبی عمل می کند. با عنایت به اهمیت موضوع فرزندآوری، بر آن شدیم تا گفتگویی با این مادر جوان داشته باشیم:
 
 
*خانم مدرسی عزیز، آیا فرزندآوری موجب وقفه در فعالیت‌های فردی و اجتماعی تان شده؟
 
 قطعا انسان در زندگی خود در دوره های مختلف باید از بین فعالیت های مختلف، دست به انتخاب بزند و به قول معروف اهم و مهم کند. فرزندآوری از مهمترین وظایف زنان مومن و انقلابی در حال حاضر است حتی اگر موجب شود از فعالیت های فردی و اجتماعی شان کم شود. اما هر بانویی، بسته به میزان توانمندی های خود می تواند در کنار فرزندآوری به فعالیت های فردی و اجتماعی خود بپردازد. 
 
بنده فرزند اولم، در دوران تحصیل سطح۲، فرزند دوم و سوم در دوران تحصیل سطح۳ و فرزند چهارم را همزمان با اتمام تحصیل در سطح۳ به دنیا آوردم. بعد از فرزند سوم هم در حوزه مشغول به تدریس شدم. اگر نبود همراهی خانواده ام مخصوصا مادرم و همسرم و خانواده ی ایشان مخصوصا مادرشان، موفق نمی شدم که به فعالیت های دیگر برسم. همچنین همراهی کادر محترم حوزه با شرایط مادران دارای فرزند بسیار جای تقدیر و تشکر دارد. 
 
*به نظر شما مشکلات اقتصادی می تواند مانع از فرزندآوری شود؟
 
 بی تاثیر نمی تواند باشد ولی با توکل قوی به خدای متعال و وعده های الهی که تخلف ناپذیر است، می توان با روحیه ی  قناعت و صبر بر این مشکلات فائق آمد در عین حال به وظیفه ی فرزند آوری هم پرداخت. 
 
*آیا بارداری متوالی باعث کاهش توان جسمی در مادران نمی شود؟ 
 
قطعا می شود، ولی خداوند نیرویی در وجود مادر قرار می دهد که جبران آن ناتوانی را می نماید، از طرفی به تجربه دیده ام زنانی که بارداری نداشتند یا تعداد کم داشتند، اما با مشکلات جسمی عدیده ای درگیر بودند.
 
*اهمیت پرورش فرزند در شرایط کنونی جامعه، تا چه حدّ است؟
 
بسیار زیاد است، جامعه‌ای که منتظر ظهور است؛ باید فرزندان زیادی برای سربازی آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف آماده کرده باشد. 
 
*امروزه، دغدغه تربیت فرزندان، بعضی از مادران را از فرزندآوری منع می کند. نظر شما در این مورد چیست؟
 
می توانم بگویم تعداد کم فرزند یا فاصله ی زیاد بین فرزندان موجب تربیت بهتر نخواهد شد، بلکه اتفاقا مادری که برای تربیت چند فرزند همزمان تلاش می کند، نتیجه ی بهتری می بیند و تمام بار تربیت بر عهده ی او نیست، بلکه فرزند اول و  فرزندان بزرگتر نتیجه‌ی آن تربیت صحیح را به بقیه منتقل می کنند. 
 
*با وجود افزایش سطح توقعات فرزندان، والدین می توانند نیازهای آنان را برآورده سازند؟
 
 توقع فرزندان در محیطی که خواهران و برادران متعدد دارند، خودبخود معقول تر و واقع بینانه تر خواهد شد. 
 
*دلگرمی شما در فرزند آوری و تربیت فرزندان چه بوده است؟
 
رضایت خداوند متعال و اهل بیت علیهم السلام  و عنایت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و نایب ایشان انشالله 
 
*مزایا و معایب تعدد فرزندان چیست؟ 
 
از مهمترین مزایای آن، تربیت راحت تر و لذتی است که در درون خانواده خود مادر و پدر و فرزندان تجربه می کنند. عیب نمی توانم پیدا کنم، ولی قطعا مشکلاتی دارد که همه ی آنها راه حل دارند. 
 
*چگونه می توان جوانان را به فرزندآوری تشویق نمود؟ 
 
هرگروهی وظیفه ای برعهده دارند، مسئولان کشوری؛ با کم کردن مشکلات اقتصادی، پدران و مادران و بزرگترها؛ با همراهی کردن جوانان و کمک کردن آنها در این راه و تشویق و تایید بجای سرزنش. کارفرمایان؛ با اعطای مرخصی ها و تسهیلات به مادران جوان دارای فرزند خردسال، مسئولان فرهنگی؛ با فرهنگ سازی و تبلیغات مناسب در این زمینه. 
جامعه ی پزشکی اعم از سنتی و مدرن نیز دست به دست هم دهند برای اصلاح سبک زندگی و تغذیه و کمک به مرتفع شدن بیشتر و سریعتر مشکلات ناباروری و با کاهش هزینه های درمان و همکاری با یکدیگر می توانند در این زمینه نقش آفرینی کنند. 
 
 
از همراهی شما در این گفتگو سپاسگزارم و برای شما آرزوی موفقیت روزافزون داریم.
 
گفتگو: مریم السادات مصطفوی، از استان یزد

برچسب‌ها