نشست اخلاقی_معرفتی با موضوع «رسالت بانوان حوزوی در رابطه با جهاد تبیین» در مدرسه علمیه حضرت فاطمه محدثه(س) اصفهان برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، خانم نرگس غفاریان، استاد جامعةالمصطفی العالمیة واحد اصفهان، در نشست اخلاقی-معرفتی با موضوع «رسالت بانوان حوزوی در رابطه با جهاد تبیین»، در جمع طلاب مدرسه علمیه حضرت فاطمه محدثه سلام الله علیها اصفهان گفت: جهاد تبیین که به معنای شفاف سازی اصول و ارزشهای اسلام است و مقام معظم رهبری مدظله العالی به آن تاکید فراوان نموده اند، یکی از شاخصهها و وظایف اصلی بانوان حوزوی است.
وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب، رسالت جهاد تبیین را به صورت عام به قشر مذهبی جامعه و به صورت خاص برعهدهی خواهران طلبه واگذار نمودهاند. زیرا با استناد به شواهد تاریخی، مسألهی جهاد تبیین از ابتدا بر عهدهی بانوان بوده و خطبههای حضرت صدیقهی طاهره و حضرت زینب کبری سلام الله علیهما دالّ بر این موضوع است. از طرفی درآیهی 187 سورهی مبارکهی آل عمران خداوند متعال میفرماید: «وَإِذْ أَخَذَ اللهُ میثاقَ الَّذینَ أُوتُوا الْکِتابَ لَتُبَیِّنُنَّهُ لِلنّاسِ وَ لا تَکْتُمُونَهُ فَنَبَذُوهُ وَراءَ ظُهُورِهِمْ وَ اشْتَرَوْا بِهِ ثَمَناً قَلیلاً فَبِئْسَ ما یَشْتَرُونَ» در این آیهی شریفه به صراحت، جهاد تبیین به علماء واگذار شده و بابت این رسالت مهم، از ایشان میثاق گرفته شده است. بر این اساس، ما نیز، با توجه به اینکه، هم بانو هستیم و هم در مسیر یادگیری دین، قدم گذاشته ایم، مخاطب اصلی و مستقیم این آیه خواهیم بود.
وی در ادامه با اشاره به دلیل بیاعتنایی جامعهی حوزوی به رسالت جهاد تبیین و عواقب این بی اعتنایی افزود: خداوند متعال در آیهی 187 آل عمران، علت عدم توجه علماء، به رسالت خطیر در امر جهاد تبیین را دنیاپرستی و سرگرم شدن به امور دنیوی، بیان میکند، به گونه ای که به دلیل بیم از دست دادن منافع مالی و جانی یا ریزش طرفداران خود، امر جهاد تبیین را نادیده میگیرند. همچنین در ادامهی این آیهی شریفه، با جملهی « فَبِئْسَ ما یَشْتَرُونَ » به توبیخ علما میپردازد و عواقب بدی که از این کار، در انتظارشان هست را هشدار میدهد.
استاد جامعة المصطفی العالمیة اصفهان، تخصص در امر جهاد تبیین را یکی از اصلیترین شاخصههای بانوان در امر ترویج علوم دینی دانست و اذعان داشت: یکی از مهمترین آسیبهایی که ممکن است جامعهی طلاب و روحانیت با آن مواجه باشد، عدم تخصص در مباحث دینی و فقدان مهارت در چگونگی گفتگو با دیگران و مسألهی جهاد تبیین است. بنابراین، اگر رسالت تبیین، وظیفهی آحاط جامعه باشد، حوزههای علمیه باید به عنوان سردمداران این عرصه و پیشتاز در دفاع از عقاید حقهی شیعی با شبهه افکنیها و عقاید انحرافی به مقابله بپردازند.
دو وظیفهی مهم بانوان طلبه در جهاد تبیین
خانم غفاریان در ادامه، به بیان دو وظیفه از وظایف بانوان حوزوی در زمینهی جهاد تبیین پرداخت و گفت: با توجه به مطالب بیان شده، جهاد تبیین، یک اذن خاص و یک تکلیف الهی برای همهی عالمان دین است، که باید با توجه به اقتضائات عصر و زمان خویش، آن را به بهترین وجه ممکن به منصهی ظهور بگذارند. بر این اساس، با توجه به دورانی که ما در آن زندگی میکنیم بانوان طلبه دو وظیفهی مهم در این راستا خواهند داشت. اولین وظیفه، تبیین حقانیت دین اسلام و مذهب تشیع برای آحاد مردم، و دومینِ آن،دفاع از آرمانهای انقلاب اسلامی و بازگو نمودن آن برای جامعه است. بر این اساس، ما نباید در این راه، از هیچ امری کوتاهی کنیم، زیرا خدواند متعال درآیهی21 سورهی مبارکهی غاشیه به پیامبر می فرماید:ـ« فَذَکِّرْ إِنَّمَا أَنْتَ مُذَکِّرٌ» یعنی، خوبی و بدی در سرشت همهی انسانها نهادینه شده است و این وظیفهی عالمان دین است که رجوع به خوبیها و پاکیها را به مردم تذکر دهند و به ایشان یادآوری نمایند.
وی، در ادامه با اشاره به برخی از مصادیق جهاد تبیین، بیان داشت: جهاد تبیینی که ما انجام میدهیم باید مطابق با مطالبات روز جامعه باشد، که یکی از این مسائل، مبحث نگهداری حیوانات خانگی، به ویژه نگه داری سگ در خانه است. به برخی از افراد، اگر صرفاً بگوییم سگ نجس است، شاید به راحتی قانع نشوند اما باید مردم را آگاه کرد که امروزه به دلیل آنکه بتوانند سگ ها را در خانه نگهداری کنند، رحم سگ ماده را خارج میکنند تا عادت ماهیانه نشود، سگ نر را هم با جراحی عقیم میکنند تا قدرت زاد و ولد نداشته باشد. این مسائل، روشنگری می خواهد؛ زیرا بسیاری از مردم واقعاً از این قضیه مطلع نیستند و متأسفانه لیدرهای این جریان، در ژست دفاع از حقوق حیوانات، اسلام را زیر سوال میبرند، در حالیکه عملاً به حیوانات ظلم میکنند. بنابراین، وظیفهی طلاب و جامعهی روحانیت، این است که مردم را نسبت به این مسئله روشن کنند و در این زمینه از ظرفیت فضای مجازی، استفادهی حداکثری را داشته باشند.
خانم غفاریان، همچنین به مسألهی کاشت ناخن، به عنوان یکی دیگر از مصادیق جهاد تبیین پرداخت و اذعان داشت: یکی از مواردی که متأسفانه شیوع آن در جامعه زیاد شده است، مسألهی کاشت ناخن است،که توجیه میکنند: ما پرسیدیم و گفته اند وضوی جبیره اشکالی ندارد. اما در پاسخ باید گفت: اولاٌ از چه کسی پرسیده اند؟ کدام از این افراد، شخصاً خودش به دفتر مراجع زنگ زده و یا مراجعه نموده است. ثانیاً شرط وضوی جبیره، اضطرار است، یعنی اگر فردی ناچار بود، میتواند وضوی جبیره بگیرد. اما سؤال این است که، چند نفر از این خانمها به مرحلهی اضطرار کاشت ناخن رسیده اند؟ چند نفر زندگیشان وابسته به کاشت ناخن است؟ یقیناً تعداد این افراد انگشت شمار است. بر این اساس، این وظیفهی ما حوزویان است که مردم را نسبت به این حکم و سایر احکام الهی آگاه کنیم و در قبال جامعه بی تفاوت نباشیم.
وی در همین راستا، به مسألهی راهپیمایی روز قدس اشاره کرد و گفت: چراییِ شرکت راهپیمایی روز قدس، نیز نیاز به تبیین دارد، زیرا عدهای سوال میکنند چرا ما باید برای مردم یک کشور دیگر، راهپیمایی کنیم؟ در پاسخ باید گفت: ماه رمضان، ماه خداست و خداوند نیز دوست دارد در این ماه مبارک، به یاد بندگانش باشیم، زیرا یکی از اقسام عبادت، یاری رساندن به خلق الله است. از طرفی، طبق قاعدهی «نفی سبیل» و با استناد به آیهی 141 سورهی مبارکهی نساء «ولن یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا» خداوند متعال به طور قاطع، تسلط کفار را بر تمام مسلمین، اعم از شیعه و سنی ممنوع نموده است و ما در واقع، با برپایی این راهپیمایی، ذلت ناپذیری و قدرت مسلمین را به گوش جهانیان به ویژه مستکبران عالم میرسانیم.
خانم غفاریان در پایان، با جمعبندی مطالب ارائه شده، تصریح کرد: در امر جهاد تبیین، وظیفهی جامعهی روحانیت به ویژه بانوان طلبه بسیار خطیر و در عین حال موثر است؛ زیرا در دین ما، تکلیف جهاد در میادین جنگ فیزیکی، از دوش بانوان بر داشته شده است، اما رسالت جهاد تبیین با لسان و قلم و هر چه در این راستا باشد، همیشه و همه جا بر دوش ما خواهد بود. اگر ما لقب سرباز امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف را برای خود، انتخاب کردهایم، باید با تمام توان پای این انتخابمان بایستیم؛ زیرا سربازی که اهل جهاد نباشد، فقط اسم سرباز را با خود به یدک میکشد. بنابراین ما بانوان طلبه باید جان برکف، گوش به فرمان ولی باشیم تا ان شاالله بتوانیم لبخند رضایت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را کسب نموده و از زمینه سازان ظهور ایشان باشیم.