معلم آغاز‌گر جریان تربیت است
298681

مدیر حوزه علمیه خواهران استان گلستان، معلم را آغاز‌گر جریان تربیت معرفی کرد که می تواند مانع بسیاری از آسیب های تربیتی شود و راه را برای حرکت در مسیر صحیح تسهیل کند.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران؛ خانم سیده نفیسه حسینی واعظ در جمع شماری از اساتید مدرسه علمیه و عالی الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) گرگان، در سخنانی با استناد به آیه دوم از سوره مبارکه جمعه «معلمی را از ویژگی‌های انبیاء و هنر معلمی را از بهترین امتیازات جامعه بشری» برشمرد.

وی تمامی ترقیات و کمالات انسان را مدیون معلم دانست و ادامه داد: هر معلمی در تدریس خود باید از ویژگی علمی و اخلاقی برخوردار باشد، چنانچه این دو ویژگی لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان گلستان، در بحث از ویژگی علمی استاد مطهری، تسلط او بر موضوع مورد بحث را یکی از مهمترین ویژگی‌ها بر‌شمرد و خاطرنشان کرد: استاد ‌مطهری با مطلب و دیگران با بیان، شاگردان را جذب می کردند، بدین معنا که مطلب را به خوبی درک کرده و به شاگردان منتقل می‌کردند، البته بیان مهم است ولی اگر محدود به آن باشد، زود می گذرد.

خانم حسینی واعظ، توضیح مقدمات، شناخت حد و مرز درس، بیان مسائل کاربردی و نو، پیش مطالعه و نو بودن مطالب را از دیگر ویژگی‌های استاد مطهری بیان کرد و گفت: از ویژگی استاد؛ حساسیت فوق العاده او بر ارائه صحیح اندیشه اسلامی به جامعه است، بیان ساده استاد به گونه ای بود که مطالب سنگین و بالا را می‌توانست به حدی تنزل دهد که به اندازه فهم شنونده باشد.

وی، تعبد، تقوا، فروتنی، خوش‌رویی و رابطه صمیمی با شاگرد را از ویژگی‌های اخلاقی استاد مطهری خواند و معلم، شاگرد و محتوای تربیتی را سه رکن اصلی در تعلیم و تربیت برشمرد که این سه رکن در جهت رسیدن به تربیت اخلاقی صحیح، اصالت داشته و صحت هر یک و چگونگی آنها در یک مجموعه ارزشمند است.

استاد حوزه، معلم را آغاز‌گر جریان تربیت معرفی کرد که می تواند مانع بسیاری از آسیب های تربیتی شود و راه را برای حرکت در مسیر صحیح تسهیل کند.

برچسب‌ها