قرآن کریم صورت کتبی انسان کامل است
300684

استاد حوزه و دانشگاه گفت: قرآن کریم صورت کتبی انسان کامل و انسان کامل، صورت عینی قرآن است.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران؛ حجت الاسلام و المسلمین محمد حکیمی، در مراسم ولادت امام رضا‌(علیه السلام) که با حضور کارکنان مدرسه علمیه عالی الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) گرگان برگزار شد، قرآن را مرام‌نامه و دستور‌العمل اسلامی انسان بر‌شمرد که او را به مقصد رسانده و راه و هدف را تعیین می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که «رابطه ما با قرآن چطور باید باشد»، با استناد به کلام امام رضا‌(علیه‌السلام) گفت: «از خدا پیشی نگیرید و از آن دور هم نشوید و هدایت را از غیرقرآن مجویید که در این صورت گمراه می شوید» بنابر گفته امام رضا‌(علیه‌السلام)  قرآن کتاب هدایت است و هدایت یعنی انسان مقصد و راه رسیدن به هدف را شناخته و در این مسیر حرکت کند.

استاد حوزه، هدایت را برخلاف ضلالت دانست و ادامه داد: ضلالت بدین معناست که انسان راه را گم کرده و به طرف مقصد و هدف حرکت نکند، راه رسیدن به هدف، راهی است که قرآن کریم معرفی می کند که همان صراط مستقیم و مساوی با بندگی خداوند است و هدف «قرب و وصال خداوند» و «رسیدن به مقام ولایت اللهی» است.

آقای حکیمی، در بیان راه‌های رسیدن به خداوند خاطرنشان کرد: قدم اول؛ شناخت و معرفت نسبت به خداوند، دوم؛ محبت و قدم سوم اطاعت است و اطاعت برای این است که به مقام عبودیت نائل شویم و وقتی به مقام عبودیت رسیدیم، به مقام قرب الهی نیز نائل می شویم که مقدمه فنا و وصال در حضرت حق و مقدمه مقام ولایت است.

وی افزود: قرآن کریم صورت کتبی انسان کامل است و رابطه انسان کامل با قرآن این است که انسان کامل، صورت عینی قرآن است، به عبارتی؛ صورت کتبی شخصیت امام رضا(علیه‌السلام) قرآن کریم است و صورت عینی قرآن کریم، امام رضا(علیه‌السلام) می‌شود.

پژوهشگر گلستانی، با استناد به کلام شمس تبریزی در کتاب مقالات بیان کرد: اولیا و ولی خدا عین و خود قرآن هستند، همانطور که در قرآن باطل راه ندارد، در وجود امام(علیهم‌السلام) هم باطل راه ندارد؛ امام معصوم(علیهم‌اسلام) از جهت علمی و اخلاقی، تجلّی عملی و عینی قرآن کریم است.

حجت الاسلام والمسلمین حکیمی با استناد به کلام امام رضا(علیه‌السلام)، مراد از نجم در آیه 16 سوره مبارکه نحل را «رسول خدا و مقصود از علامات را ائمه معصومین(علیهم‌السلام)» دانست و گفت: این مقام، مقام تأویل است، به معنی حقیقت قرآن که امام معصوم(علیهم‌السلام) به آن حقیقت آگاه است.

وی، امام رضا(علیه‌السلام) را جانشین سیاسی و اجتماعی در امور دین و دنیای مردم دانست و تاکید کرد: حضرت علاوه بر این دو مقام، دارای مرجعیت علمی یعنی بیان حقیقت قرآن، مقام ولایت الهی و عرفانی (مقام خلیفه اللهی در زمین) است.

استاد حوزه با استناد به کلامی از علامه حسن زاده آملی، اضافه کرد: قرآن دفترچه راهنمای وجود ما انسان‌ها و کتاب انسان‌شناسی، انسان‌سازی و جامعه‌سازی است، باید در آیات آن تفکر کرد که کتابی بسیار پرسود و برکت است.

حجت الاسلام والمسلمین حکیمی در پایان تأکید کرد: وظیفه ما در مقابل اهل بیت(علیهم‌السلام) دستیابی به معرفت، تقویت محبت و نیز پیروی عملی از دستورات اهل بیت(علیهم‌السلام) است که باید این مهم را به دیگران نیز به درستی منتقل کنیم.

برچسب‌ها