تبلیغ باید با پشتوانه پژوهشی انجام شود
301029

خانم آبکار، دانش آموخته مدرسه علمیه حضرت معصومه(س) جعفریه قم، گفت: رسالت اصلی یک طلبه، تبلیغ و پژوهش بوده و تبلیغ نیز باید با پشتوانه پژوهشی انجام شود و پژوهشگران مورد حمایت علمی قرار بگیرند.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، خانم "فاطمه زهرا آبکار"، دانش آموخته سطح دو مدرسه علمیه حضرت معصومه(سلام الله علیها) جعفریه قم، دانشجوی کارشناسی در رشته روانشناسی، و طلبه سطح سه جامعه الزهرا(س) قم است که موفق شد در هشتمین دوره از جشنواره علامه حلی(ره)، رتبه سوم را به خود اختصاص دهد.

با این بانوی پرتلاش که در کنار مادری برای فرزندش، به کارهای علمی و پژوهشی نیز اشتغال دارد، گفتگویی داشتیم که در ادامه می آید:

خانم آبکار، موضوع مقاله خود را "شرایط ازدواج در سیره حضرت زهرا(سلام الله علیها) و مقایسه با عصر حاضر" عنوان کرد و افزود: سه سال دبیر کانون پژوهشی حوزه علمیه حضرت معصومه(سلام الله علیها) بودم. در کنار فعالیت های پژوهشی، بیشتر فعالیت های تبلیغی انجام می دهم. در حال حاضر پژوهشگر و مربی مهارت های زندگی بزرگسالان و کودک و نوجوان و فرزندپروری، مربی فضای مجازی و سواد رسانه، مربی و مبلّغ جمعیت و عفاف و حجاب، کنشگر و مبلّغ و مربی آسیب های اجتماعی و ... هستم.

*تبلیغ باید با پشتوانه پژوهشی انجام شود

رتبه سوم هشتمین جشنواره علامه حلی(ره)، با نگاهی نقادانه، کاستی‌ها و بایسته‌های پژوهشی طلاب خواهر به منظور ارتقاء کیفی و کمّی آثار پژوهشی را مورد توجه قرار داد و افزود: طلاب خواهر وقتی وارد حوزه علمیه می شوند، بیشتر با امور آموزشی و کتاب های درسی سرکار دارند، بگونه ای که گاهی امور پژوهشی کمتر دیده و پرداخته می شود، در حالیکه در کنار اطلاعات درسی، رسالت اصلی یک طلبه تبلیغ و پژوهش هست و تبلیغ هم باید با پشتوانه پژوهشی انجام شود.

*پژوهش های طلاب در پاسخ به یک سوال و مشکل جامعه انجام شوند، نه برای گرفتن نمره

وی تصریح کرد: در امور پژوهشی، باید برنامه ریزی صحیح و متمرکز صورت گیرد تا از همان آغاز ورورد طلاب به حوزه علمیه، آنان به صورت اصولی وارد فضای تحقیق و پژوهش شده و حمایت های علمی از آن ها صورت گیرد. طلاب ضمن همراهی و آشنایی با مشکلات اصلی جامعه و مردم، در این حیطه اقدام به نگارش پژوهش های امروزی و کاربردی نموده و از پژوهش های تکراری بپرهیزند. نیازهای مخاطبان را در تحقیق در نظر بگیرند و مقالات صرفاً برای گرفتن نمره و پاس کردن واحد نباشد بلکه در پاسخ به یک سوال و مشکل نگاشته شود.

خانم آبکار خاطرنشان کرد: در صورت امکان مراکز پژوهشی را به طلاب معرفی کرد تا با سازوکار این مراکز برای انجام فعالیت های پژوهشی بصورت تخصصی آشنا شده و وارد میدان عمل شوند. طرح هایی برای انجام تحقیقات جمعی تدوین شود تا شاید کمبود وقت طلاب از این نظر برطرف شود و حتی از برکات کارگروهی هم بهره مند شوند. در مدارس گروه های پژوهشی (اخلاقی، قرانی، علمی، اجتماعی و ...) تشکیل شود و تا تخصصی شدن در زمینه های خاص به آن ها کمک کرد و پژوهش های تیمی و پروژه ای به کارگروه ها واگذار کرد تا در یک چارچوب منظم و متعهد فعالیت های علمی پژوهشی انجام دهند.

ضمناً علاوه بر این موارد، یک سری طرح های تشویقی و حمایتی از جانب مدارس علمیه و مرکز مدیریت برای طلاب در نظر گرفته شود.

گزیده‌ای از مقاله برگزیده:

در خلقت بشر، زن و مرد مکمل نیازهای روحی و روانی یکدیگرند. ازدواج و تشکیل خانواده، سبب استحکام و قوام شخصیتی زن و مرد، آرامش، پیشرفت و تکامل مادی و معنوی، امنیت، برطرف کردن نیاز های جنسی و... می‌شود. همچنین بهداشت روحی و روانی و حاکمیت عفاف را در جامعه به ارمغان می آورد. امروزه با توجه به تهاجمات فرهنگی دشمنان اسلام و تضعیف عقاید و باور جوانان با نشانه گیری خانواده، بیش از هر زمان دیگر ضرورت آسان کردن این سنت در میان جوانان وجود دارد. الگوبرداری از حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) بهترین راه برای رسیدن به این امر است. این مقایسه سبب آشنایی با سبک زندگی معصومین(علیهم السلام)، مقابله با افسردگی و از بین رفتن نشاط در جوانان و کاهش آسیب های اجتماعی و انحرافات ازدواج های نامطلوب می شود.

اجتماعی بودن انسان برخاسته از نهاد و فطرت اوست که این موضوع از آیات قرآن کریم استنباط می شود. خداوند می فرمایند: «یا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثی جَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَ قَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا...«(حجرات 13) بدین معنا که ای مردم، ما همه شما را نخست از مرد و زنی آفریدیم و آن گاه شعبه های بسیار و فرق مختلف گردانیدیم تا یکدیگر را بشناسید...خداوند انسان ها را از نظر استعداد و امکانات جسمی و روحی، عقلی و عاطفی و ... متفاوت آفریده است. این امر سبب نیاز انسان ها به یکدیگر شده و زمینه را برای زندگی جمعی به ویژه تشکیل خانواده فراهم کرده است تا انسان ها با ازدواج میل باطنی و طبیعی خویش را پاسخ دهند.
بی تردید انسان ذاتاً در جستجوی کمال جویی و سعادت خواهی است و عامل این جستجو فطرت اوست.
آئین اسلام، این دغدغه انسان را درک کرده و راه های مؤثری برای رسیدن به آن ارائه کرده است. برای رسیدن به این آرامش باید سبک و روش صحیحی را برای زندگی خود انتخاب کرد. سبک زندگی نشان دهنده ی مجموعه جهت گیری های ارزش، هنجارها، خواسته ها، تمایلات و شیوه رفتار و در کل وضعیت فرهنگی جامعه است. یکی از الزامات تحقق الگوی اسلامی ایرانی، شکل گیری سبک زندگی
بومی و اسلامی است که تحقق این مهم منوط به تطبیق آن با آموزه های دینی و اسلامی نمونه‌ی کامل این آموزه ها در زندگی انسان های نمونه به نمایش درآمده که با پیروی از سیره ی اینبزرگواران می توان به سعادت و کمال حقیقی دست یافتیکی از الگوهای موفق و دست یافته به کمال انسانی، حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) است که تمام ابعاد زندگی ایشان می تواند سرمشق زندگی الهی هر انسانی قرارگیرد.

الگو قرار دادن حضرت، در اصل پیمودن مسیر سعادت و کمال و رسیدن بر فراز قله ی خوشبختی است.
بهترین مسیری که انسان را به سعادت و تکامل میرساند ازدواج کردن است.باتوجه به شرایط جامعه امروزی (هجوم همه جانبه دشمنان به اسلام و القای سبک زندگی غربی با هدف قراردادن خانواده) برای رهایی از دام های شیطانی آن ها، سهل گیری در مسئله ازدواج توسط جوانان و خانواده های آن ها، با تأسی از آن شخصیت اسوه امری ضروری استبحث درباره ازدواج حضرت و الگو قرار دادن و پیروی از ایشان می تواند سبب آشنایی افراد با سبک زندگی اسلامی و مذهبی و کاهش بسیاری از از آسیب های اجتماعی، فرهنگی و مشکلات اقتصادی شود.

سنت ازدواج جزء نخستین آداب و قواعد زندگی بشر محسوب می شود و از دوران حضرت آدم و حوا این
امر وجود داشته است و آن ها به فرمان خداوند بایکدیگر ازدواج کرده و صاحب فرزندانی شدند.
در قرآن کریم بعنوان کتاب هدایت و همچنین در سنت و سیره ی معصومان نیز توصیه هایی در این خصوصمطرح شده است. در بسیاری از تالیفات، به مسئله ازدواج مطلوب، ازدواج در سیره حضرت زهرا، حضرت به عنوان الگو و...پرداخته شده است اما درمورد شرایط ازدواج حضرت زهرا و مقایسه آن با عصر حاضر نوشته ای به نگارش درنیامده است؛ که نگارنده این پژوهش به آن خواهد پرداخت

نوشتار حاضر درصدد است که با استناد به سیره حضرت زهرا(س)، شرایط ازدواج ایشان را بررسی کرده و با مقایسه آن با ازدواج های عصر حاضر، جوانان را با زندگی هایی با رنگ و بوی الهی آشنا نماید.

برچسب‌ها