پذیرش مشترکات آیین‌نامه‌ای سایر مراکز علمی می‌توانند زمینه ساز پیشرفت چشمگیر بانوان پژوهشگر شود
301882

معاون پژوهش مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(س) قم با تاکید بر لزوم حمایت‌ از پژوهشگران، گفت: پذیرش مشترکات آیین‌نامه‌ای سایر مراکز علمی و بازنگری در سیاست های موجود، می‌تواند زمینه ساز پیشرفت چشمگیر بانوان حوزوی در عرصه فعالیت های پژوهشی شود.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، هفته ملی قلم، بهانه ای است تا با یکی از معاونان فعال پژوهشی مدارس علمیه خواهران که طلاب مدرسه شان، حضور حداکثری در مجامع علمی را به ثبت رسانده اند، گفتگویی صورت پذیرد.

"خانم بهنوش مهتدی" یکی از معاونان پژوهش فعال مدارس علمیه خواهران استان قم هستند که مسئولیت معاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(سلام‌الله‌علیها) را عهده دارند.

خانم مهتدی، دانش آموخته سطح چهار رشته تفسیر تطبیقی بوده و مقالات و تحقیقات متعددی ارائه داده که غالب آثار ایشان، جزء آثار برگزیده در جشنواره های مختلف اعلام شده است.

وی در دوران اشتغال به تحصیل سطح یک، در اولین همایش مرکز مدیریت، در جشنواره برترین‌های پژوهشی حوزه‌های علمیه خواهران با عنوان "جشنواره بانوی کرامت" موفق به کسب رتبه دوم کشوری شد.

وی در همایش بانو مجتهده امین، موفق به کسب مقام سوم کشوری شد. همچنین در مسابقه‌ دانشگاه علوم پزشکی تبریز با عنوان فرقه‌های انحرافی، مقاله "مشروعیت تبرّک برای فرقه‌های انحرافی" را ارائه داده و رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص داد.

خانم مهتدی، با ارائه پوستر در همایش "تذکر لسانی"، جزء برگزیدگان معرفی شد و همان سال با ارائه مقاله در نشریه میثاق، موفق به کسب مقام شده و مقاله وی در نشریه به چاپ رسید.

 متن گفتگو با این بانوی پژوهشگر را خدمتتان تقدیم می کنیم:

-خانم مهتدی، گزارشی از مشارکت علمی طلاب مدرسه حضرت زهرا(س) در مجامع علمی پژوهشی را ارائه می فرمایید.

طلاب خواهر مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(س) قم از سال 95 تاکنون، در 55 همایش شرکت نموده‌اند و در مجموع 424 اثر پژوهشی از این مدرسه به مجامع علمی متعدد ارسال شده که تعداد 70 اثر آن جزء آثار برگزیده معرفی شدند.

دانش پژوهان مدرسه علمیه فاطمه الزهرا علیهاالسلام قم، دو سال پیاپی در جشنواره علامه حلّی نیز موفق به کسب مقام و رتبه‌های برتر شدند و در همایش گام دوم انقلاب از 12 اثری که ارسال شد، 10 اثر فاخر مورد پذیرش این مجامع قرار گرفت و یک مقاله به چاپ رسید

-به نظر شما که خود اهل قلم و تحقیق هستید، طلاب چه موضوعاتی را برای پژوهش و مقاله برگزینند؟

نکته ای که همواره مدنظر است، این است که پژوهشگران ما، همواره موضوعی را مورد تحقیق قرار دهند که از مباحث روز دنیا و مبتلابه جامعه باشد تا برای مخاطبین، کاربردی باشد. گاهی هم موضوع پژوهش خود را از همایش‌ها ایده می گیرند.

-خانم مهتدی، با توجه به اینکه شما به منظور معرفی بانوان موفق حوزوی مدرسه و دیده شدن آثار آنان در سایر مراکز علمی، اقدام به ارسال آثار پژوهشی برتر به همایش‌ها و کرسی‌های علمی پژوهشی دانشگاه های تهران، شهید رجائی تهران، گلستان، خراسان، کرمان، یزد و... کردید، آثار و فوائد حضور طلاب در این همایش‌ها را چگونه می بینید؟

پژوهش مسیر همواری نیست و نیازمند مجاهدت و پشتکار است، هر فعالیتی زمانی که به ثمر نشست و دیده شد، مسیر آن هموارتر و تحمل سختی‌هایش نیز آسان‌تر و لذت بخش‌تر می شود. از طرفی، زمانیکه پژوهشگر ببیند آثارش مورد پذیرش قرار گرفته، موجب خودباوری و افزایش اعتماد بنفس وی می‌شود.

رسالت حوزه این است که طلاب را به مجامع علمی معرفی کند و ظرفیت طلاب را به همگان بشناساند، چه در مجامع حوزوی و چه در مجامع دانشگاهی.

-با نگاهی نقادانه، کاستی‌ها و بایسته‌های پژوهشی طلاب برای ارتقاء کیفی و کمّی آثار پژوهشی را تبیین فرمائید و نیز چه راهکارهایی برای حضور فعال پژوهشی طلاب خواهر در مجامع علمی موثر می بینید؟

دانش‌پژوهان حوزوی نوعاً در صدد کسب مدارج علمی و ارتقاء علمی بوده و بحمدالله مشتاقانه به این سمت حرکت می‌کنند و به مرور زمان تاکنون ارتقاء نسبتاً خوبی پیدا کرده‌اند، اما نسبت به فعالیت پژوهشی همواره نیازمند حامی، مشوّق و راهبر هستند.

از سویی، راهبران پژوهشی در حوزه‌های علمیه، مکلّفند از آثار پژوهشی طلاب علاوه بر حمایت‌های مادی، حمایت‌ها معنوی هم داشته باشند و حضور این حامی بطور مداوم و مستمر به طلبه القاء شود تا پژوهشگر بتواند با آرامش خاطر و انگیزه مضاعف به فعالیت در این حوزه بپردازد.

-به نظر شما برگزاری کارگاه‌های آموزشی در ارتقاء کیفی آثار پژوهشی طلاب چقدر تاثیر دارد؟

برگزاری کارگاه‌های فاخر در ارتقاء کیفی آثار پژوهشی تاثیر بسزایی دارد و پیشنهاد می شود با توجه به اینکه برگزاری این کارگاه‌ها در توان مالی مدرسه نیست، انتظار می‌رود، مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم نسبت به برگزاری چنین دوره‌های اقدامات لازم را مبذول بفرماید.

مسئولین محترم مرکز مدیریت با تعامل با سایر مراکز علمی، پذیرش مشترکات آیین‌نامه‌ای و بازنگری آیین نامه ها و سیاست های پژوهشی می‌توانند شاهد پیشرفت چشمگیری در عرصه فعالیت های علمی پژوهشی بانوان حوزوی باشند.

-گاهی انتقاداتی در در رابطه با آیین نامه نگارش مقالات پایانی از سوی طلاب وارد می شود، نظر شما در این باره چیست؟

عدم تناسب مفاد آیین نامه نگارش مقالات پایانی با قوانین مجامع علمی، انتقادی است که به آیین‌نامه‌های مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران وارد است.

مسئله دیگر این است که چرا ثبت نام بدون آزمون در بخش پژوهش برای متقاضیان مقطع سطح 3 مختص افرادی است که آثار پژوهشی ایشان در جشنواره های مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران (علامه حلی و رشد) کسب رتبه نماید و طلابی که در همایش ها و مجامع علمی بین المللی و کشوری دیگر نهادها حائز رتبه شوند، از این امتیاز محروم باشند؟!در حالی که برخی از این همایش ها از اعتبار بالایی برخودارند و می توان امتیاز آن ها را برای طلاب قائل شد.

از فرصتی که برای این گفتگو اختصاص دادید سپاسگزاریم.

 

 

برچسب‌ها