سفر به حج دلیل تحصیل در حوزه بود / دروس حوزوی در تربیت درونی بسیار اهمیت دارد
304225

خانم دکتر نیک نفس، سفر به مکه را نقطه عطفی در زندگی اش عنوان می کند و می گوید: پس از بازگشت از حج، برای حفظ روحیه معنوی ام و آشنایی با معارف دینی، وارد حوزه علمیه شدم و در کلاس های درسی آن شرکت کردم.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، ابوعلی سینا یکی از مهمترین دانشمندان ایرانی است که شهرت جهانی دارد و با علم خود جهانیان را شگفت زده کرده است. ایشان در علومی همچون پزشکی، ریاضی، فیزیک، نجوم، شیمی، روانشناسی، جغرافی، زمین شناسی، شعر، منطق و فلسفه یک دانشمند به تمام معنا بود. لذا برای تجلیل از این مقام بلند بالای علمی و همچنین تجلیل از پزشکان کشور روز بزرگداشت وی را در تقویم ایرانی به عنوان “روز پزشک” نام گذاری شده است.

به همین بهانه و به مناسبت روز پزشک، با خانم "مهری نیک نفس" پزشک متخصص داخلی و طلبه سطح۴ حوزه‌های علمیه گفت‌وگو‌یی انجام دادیم.

خانم نیک نفس که متولد سال 1339 است، از دوره کودکی به درس و تحصیل علاقه داشته و در سنین خردسالی درس خواندن را آغاز کرده و در همان سن نیز شاگرد ممتاز شناخته می شود. سپس در مدرسه خصوصی ملی تحصیل خود را ادامه داده و برای تکمیل تحصیل، در رشته پزشکی در دانشگاه اصفهان پذیرفته شده و در سال 1385 وارد دانشگاه اصفهان می شود. پس از مدتی نیز تحصیلشان را در رشته تخصصی داخلی قلب دنبال می کند. به منظور آشنایی با نظرات ایشان در مورد انگیزه و هدف از تحصیل در حوزه های علمیه گفتگویی با این بانوی موفق داشتیم که متن این ‌گفت‌وگو تقدیم خوانندگان معزز می‌شود:

- خانم دکتر، چه نوع فعالیت هایی را در مدت تحصیل در ایامی که هنوز انقلاب اسلامی پیروز نشده بود، داشتید؟

قبل از انقلاب در کارهای مذهبی فعالیت داشتم و برخی از کتاب‌های انقلابی را می خواندم. همچنین در فعالیت‌های انقلابی حضور داشتم، بعد از انقلاب در سال 58 نیز وارد دانشگاه شدم؛ در زمان تحصیل در انجمن اسلامی فعالیت داشتم، همچنین در زمان انقلاب فرهنگی در شهرکرد به عنوان معلم پرورشی فعالیت‌می‌کردم.

-چرا به طلبگی علاقه مند شدید؟

در سال 79 سفری معنوی به مکه داشتم که نقطه عطفی در زندگی ام بود، وقتی از سفر برگشتم می‌خواستم روحیه معنوی ام را حفظ کنم، به همین دلیل برای استفاده از دروس دینی به حوزه رفتم و با هفته‌ای یک روز حضور در کلاس های حوزه علمیه شروع کردم.

در آن دوران یکی از مدیران حوزه تلاش کرد تا زمینه ورود مرا به حوزه فراهم کند. با توجه به علاقه‌ای که داشتم تمام دروس را با موفقیت تمام کردم و برای ادامه تحصیل دروس حوزوی، وارد جامعه‌الزهرا(س) شدم و مدرک سطح۳ تفسیر علوم قرآنی را دریافت کردم.

در سال 1386 نیز به تحصیل در سطح۴ مشغول شدم، در واقع می‌شود گفت که ورود من به حوزه علمیه سال 1381 بود و در سال 1385 نیز فارغ‌التحصیل شدم، پس از این مدت وارد جامعه‌الزهرا(س) شدم و این مرکز همکاری خوبی با بنده برای اتمام دروس سطح۳ تفسیر علوم قرآنی داشت.

-چگونه هم به فعالیت های پزشکی و هم دروس حوزه می پرداختید؟

همزمان هم کار می کردم و درس می‌خواندم، البته برخی از کلاس‌ها به صورت غیرحضوری بود، اما در مجموع به صورت همزمان کار می‌کردم و دروس حوزوی و پزشکی را می‌خواندم.

-چگونه در کنار خانواده امور را مدیریت می کردید؟

تمام سعی من این بود که از تمام فرصت‌ها استفاده کنم تا وقتی هدر نرود، تحصیل همزمان دروس سنگین حوزه و دانشگاه زحمت زیادی داشت اما من از هر فرصتی برای مطالعه استفاده می‌کردم، به عنوان مثال حتی پشت چراغ قرمز نیز مشغول مطالعه بودم و خداروشکر توانستم موفق باشم. از نظر من، باید از تمام لحظه‌های عمر استفاده کرد و اگر این مسئله را مدنظر داشته باشیم، می‌توانیم امور را مدیریت کنیم.

-چه تلاش هایی برای موفقیت داشتید؟

علاوه بر مدیریت زمان و استفاده از فرصت ها برای درس خواندن، خیلی تحقیق و پژوهش می کردم، در حال حاضر هم بسیار به قرآن رجوع می کنم چرا که دروس حوزوی در تربیت درونی بسیار اثرگذاری است و اهمیت دارد.

-چه توصیه ای برای بانوان دارید؟

متاسفانه امروزه بسیاری از افراد زمان‌های زیادی را هدر می‌دهند، به نظر من اولین قدم این است که وقت را مدیریت کنیم.

همچنین بعضی از افراد فقط به فکر کار کردن هستند در حالی که به نظر من تربیت یک انسان بسیار ارزشمند و کار بسیار بزرگی است. دین نور است و دلیل علاقه و تحصیل من در رشته‌ تفسیر نیز همین مسئله است؛ گاهی اوقات برای مشاوره با بیمارانم حکمتی از نهج‌البلاغه و یا آیه‌ای از قرآن را می‌خوانم و به نظرم این آیه و حکمت‌ها تاثیر بسیار زیادی دارند.

-به نظرتان چگونه می توان از این ظرفیت های تربیتی در جامعه استفاده کرد؟

باید از قرآن بهره بگیریم، قرآن، نور است و حوزه باید توجه ویژه‌ای به این مسئله داشته باشد، اگر حوزه‌های علمیه به معنویت توجه داشته باشد، جاذبه‌ بیشتری خواهند داشت و انسان‌ها بیشتری تربیت می‌شوند و به نظرم معنویت مسئله‌ای است که باید به آن توجه داشت.

-آیا فعالیت هایی به غیر از پزشکی در حوزه علوم دینی دارید؟

من قبلا تدریس داشتم در حال حاضر هم جلسه تفسیر قرآن به صورت هفتگی در منزل برای متخصصین زنان برگزار می‌شود که حدود یک سال ادامه دارد.

-برای طلبه های جدید الوروود چه پیامی دارید؟

آنها باید با مسائل روز در تبلیغ آشنا باشند، امروز فضای مجازی و ماهواره‌ها در جامعه گسترش پیدا کرده است و همین مسئله موجب شده است که توجه کمتری به معنویت شود، طلاب علاوه بر انگیزه دینی و الهی باید به مسائل روز آشنایی داشته باشند و بتوانند با شبهات مقابله کنند.

-در پایان بفرمایید که مهم‌ترین دلایل موفقیت از نظر شما چیست؟

به نظر بنده احساس مسئولیت در مورد فضای جامعه، علاقه به یادگیری و احساس کمبود در این زمینه و همچنین استفاده و مدیریت درست زمان و مطالعه از مهم‌ترین دلایل و عوامل موفقیت است.

با تشکر از فرصتی که برای این گفتگو اختصاص دادید.

برچسب‌ها