رفاه و فقر در دنیا، نشانگر مورد رحمت یا غضب الهی واقع شدن نیست
304486

آیت الله شیخ بهایی، با بیان اینکه چیزی که انسان را خوار می کند یا عزت می بخشد، عملکرد اوست، گفت: ملاک اکرم بودن نزد خداوند به میزان تقوای انسان هاست و رفاه و فقر در دنیا، نشانگر مورد رحمت یا غضب الهی واقع شدن نیست.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، در ادامه تشکیل سلسله جلسات اخلاق هفتگی در محل مدیریت حوزه علمیه خواهران استان کرمان، با موضوع "شرح دعای مکارم الاخلاق"، آیت الله احمد شیخ بهایی به تبیین بخش هایی از این دعای شریف پرداخت و تصریح کرد: داشتن آسایش و یا گرفتاری در دنیا، نشانه مورد رحمت یا غضب خداوند بودن نیست.

استاد سطح عالی حوزه، با اشاره به آیاتی از قرآن گفت: گاهی انسان تصور می کند که خداوند او را خوار نموده یا بالعکس، مورد رحمت خداوند قرار گرفته است، در حالیکه اینگونه نیست. چیزی که انسان را خوار می کند یا عزت می بخشد، عملکرد انسان است، بنابراین نه ثروت و رفاه، نشان عزت نزد خداست و نه فقر و بدبختی و بیماری نشانه خواری نزد اوست.

وی ادامه داد: اکرام نزد خدا به تقواست و هرکس توانست بیشتر تکالیف واجب‌ را انجام دهد، نزد خدا عزت بیشتری دارد، البته تقوا برای هرکدام از فقیر و غنی یک اقتضایی دارد، برای فقیر صبر پیشه کردن است و برای غنی، تواضع و خیر رساندن به دیگران و انجام واجبات مالی است.

آیت الله شیخ بهایی اظهار داشت: بلا در دید عرف، مقابل عافیت قرار گرفته و محدوده آن کوچک است و فقط بلاهای کوچک و دنیوی لحاظ می شود، در حالیکه محدوده این دو بسیار وسیع تر است، به گونه ای که امام سجاد علیه السلام در یک دعا به صورت اختصاصی به طلب عافیت می پردازند و انواع مختلف طلب عافیت را در این دعا بیان می کنند که عافیت در دنیا و آخرت، یک بخش از آن است.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان به بخش هایی دیگری از این دعای عظیم الشان اشاره و بیان کرد: در ادامه امام سجاد علیه السلام، از خداوند طلب دارا شدن قبل از بیان حاجت می نمایند. گرفتن حاجت قبل از بیان، از الطاف الهی است. نمونه آن طی کردن ره صد ساله در یک شب برای رزمندگان در جبهه در زمان هشت‌ سال دفاع مقدس است. افراد در زمان جنگ به گونه ای عمل می کردند که نیاز به عمری تلاش و عرفان داشته است، اما به دلیل نیت خالصشان، خداوند بر آنان منت گذاشت و قبل از طلب، به ایشان این مقام را عطا نمود.

برچسب‌ها