پایان نامه بررسی تحلیلی تفسیری "شاخصه های امساک به معروف و تسریح به احسان" در اصفهان دفاع شد

طلبه مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی فاطمه الزهرا(س) خمینی شهر، از پایان نامه خود با عنوان «بررسی تحلیلی تفسیری شاخصه های امساک به معروف و تسریح به احسان» دفاع کرد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، خمینی شهر/ خانم مهری کرمی، طلبه مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی فاطمه الزهرا(س) خمینی شهر، با راهنمایی حجت الاسلام والمسلمین اسماعیل ملکوتی خواه و داوری حجت الاسلام والمسلمین سید عیسی مسترحمی، از پایان نامه خود با عنوان «بررسی تحلیلی تفسیری شاخصه های امساک به معروف و تسریح به احسان» دفاع کرد.

خانم کرمی در دفاع از پایان نامه خود گفت: قرآن کتاب راهنمای بشر است که همواره سعی بر هدایت او در عرصه های مختلف زندگی دارد و در همه ی برهه ها قواعد و قوانینی را برای انسان وضع کرده تا با التزام و عمل به آن ها به سعادت، کمال و آرامش دست یابد، از جمله ی این قواعد، قوانینی است که برای خانواده به جهت اهمیت و پایه ساز بودنش برای جامعه وضع شده است.

طلبه مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی فاطمه الزهرا(س) خمینی شهر ادامه داد: یکی از مواضعی که ممکن است خانواده در آن قرار گیرد، موضع طلاق است که به جهت پرتنش بودن آن، نیازمند راهنمایی و هدایت الهی است. آیاتی از قرآن پیرامون این موقعیت نازل شده اند، که از جمله ی آن ها آیه ی 229 سوره ی بقره است که به قاعده ی امساک به معروف و تسریح به احسان پرداخته است.

وی اظهار کرد: این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی، شاخصه های مبرز قاعده را در دو دسته ی ایجابی و سلبی از دل تفاسیر، روایات و دیگر آیات مرتبط استخراج کرده است که برای التزام به آن ها، در شیوه ی نگهداری از همسر، بایستی حقوق مادی و معنوی همسر با داشتن معاشرتی به وجه معروف و رعایت انصاف در رفتار و کردار و دوری از هرگونه اضرار، بی میلی و انتقام گیری، رعایت گردد تا بتوان شیوه ی امساک را متصف به معروف دانست. در هنگامه ای که تصمیم بر جدایی گرفته شد، به قواعد و قوانین اخلاقی-حقوقی مقید بود و با پرداخت تمام و کمال حقوق مادی و رعایت اخلاق در وهله طلاق و حتی پس از آن، از هرگونه تضییع حقوق مادی و معنوی زوجه پرهیز کرد تا به شیوه ای نیکوتر از وجه نگهداری و به تعبیر قرآن، با تسریحی به احسان، آن زندگی را خاتمه داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha