آموزش، تربیت و نیروسازی، رسالت مهم حوزه های علمیه خواهران/ با تحول در دیدگاه ها به افق 1414 برسیم

معاون آموزش حوزه های علمیه خواهران، آموزش، تربیت و نیروسازی را از رسالت های مهم حوزه های علمیه دانست و گفت: برای رسیدن به افق 1414 که مرجعیت در عرصه زن و خانواده است، نیازمند تحول در دیدگاه ها و نگرش هستیم.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، خانم صدیقه افشار، معاون آموزش حوزه های علمیه خواهران، در اجلاس مدیران مدارس علمیه خواهران استان قم، که در سالن شهد سلیمانی مرکز مدیریت برگزار شد، در سخنانی اظهار داشت: جایگاه حوزه علمیه، یک فرانهاد است و مرکز مدیریت حوزه خواهران، بخشی از حوزه علمیه محسوب می شود، لذا این دو مسئله نباید خلط شود.

وی با اشاره به رسالت اصلی حوزه های علمیه گفت: آموزش، تربیت و نیروسازی از رسالت های مهم حوزه های علمیه است که می تواند در راستای رسیدن به اهداف عالیه با این نیروسازی گام بردارد.

 خانم افشار، ظرفیت استان قم را به دلیل حضور طلاب از سایر استان ها ویژه توصیف کرد و گفت: می توان از این ظرفیت، در تربیت بانوی حوزوی و تربیت نیرو برای کل کشور بهره مند شد. همچنین بهره مندی از وجود اساتید برجسته و مجرب در قم نیز از دیگر امتیازات ویژه این استان است.

معاون آموزش حوزه های علمیه خواهران، مسئله جذب اساتید شایسته در استان قم را در سطح بالایی دانست و بیان کرد: ارتباط با مراکز علمی و اجرای اردوهای پژوهشی- تربیتی برای طلاب در استان قم فراهم بوده و در همه مدارس علمیه باید این ظرفیت ها را غنیمت شمرد.

وی افزود: کادر آموزشی مدارس، با کشف استعدادهای بهنگام می توانند هر طلبه را در جایگاه اصلی خودش شناسایی کرده تا از ظرفیت های ایشان به درستی استفاده شود.

خانم افشار خطاب به معاونان آموزش گفت: اگر مشاورین تحصیلی بصورت اصولی و دقیق به طلاب در حال تحصیل در انتخاب گرایش ها، مشاوره دهند، آمار طلاب توانمند و قوی در تمامی سطوح افزایش می یابد و استفاده از ظرفیت ها آسانتر خواهد شد، لذا باید مشاوره و راهنمایی تحصیلی، دلسوزانه و به موقع برای طلاب اتفاق بیفتد تا از بروز مشکلات در این باره از همان ابتدا جلوگیری شود.

وی همچنین تاکید کرد: از ظرفیت عاطفی بانوان برای تقویت انگیزه هایشان می توان استفاده کرد. همچنین مدیران مدارس علمیه می توانند در اجرای آیین نامه های آموزشی، خلاقیت های خود را در کیفیت و شیوه های اجرا داشته باشند.

خانم افشار با اشاره به لزوم تحول سیستم آموزشی-تربیتی طلاب، تربیت عقلانی در حوزه های علمیه را مورد تاکید قرار داد.

معاون آموزش حوزه های علمیه خواهران، مرور سند چشم انداز را برای کادر آموزشی مدارس لازم دانست و گفت: سیستم آموزشی مدارس علمیه باید به گونه ای عمل کنند که در افق 1414 به یک مرجعیت مبتنی بر علم و معنویت در حوزه زن و خانواده برسند.

وی تصریح کرد: ما موظفیم به نیاز جامعه پاسخ دهیم و هدایتگیری کنیم، ولی باید به هدف "تربیت نیرو" دقت داشته و برای رسیدن به افق 1414 که مرجعیت در عرصه زن و خانواده است، با تحول در دیدگاه ها و نگرش خود به این چشم اندازه برسیم.

خانم افشار در خصوص حجم زیاد واحدهای درسی و طول سنوات تحصیلی اظهار داشت: حجم دروس و میزان سنوات حوزه علمیه در قیاس با کدام نهاد علمی طولانی تر است؟ و آیا با کمتر از این مقدار، کارشناس دینی و تاثیرگذار تربیت می شود؟

وی در ادامه خطاب به حضار جلسه گفت: راهکارهای علمی و عملی در خصوص کاهش حجم واحدها و سنوات تحصیلی را ارائه دهید، بطوریکه در شورای سیاستگذاری قابلیت دفاع داشته باشد.

معاون آموزش حوزه های علمیه خواهران، بر ایجاد گروه های علمی در مدارس تاکید کرد و گفت: مدارس علمیه خواهران باید گروه های علمی داشته باشند و تاکنون دو مدرسه در قم موفق به این امر شده است. برای سال آینده همه مدارس باید گروه علمی خود را تشکیل داده باشند.

آموزش، تربیت و نیروسازی، رسالت مهم حوزه های علمیه خواهران/ با تحول در دیدگاه ها به افق 1414 برسیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha