خودآگاهی موجب تفکر خلاق و ارتباط موثر است

مدرس حوزه گفت: اگر خودآگاهی نباشد، تفکر خلاق، ارتباط موثر و مهارت انتخاب، اثر مفید ندارد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، چالوس/ خانم سهیلا اسکندری، مدرس حوزه، در نشست حضوری با طلاب مدرسه علمیه خواهران امام حسین(علیه السلام) چالوس، با اشاره به موضوع "خودآگاهی" بیان کرد: بخشی از مشکلات ما در بحث زنان، به عدم شناخت و ناآگاهی به نقش و جایگاه آنان برمی گردد؛ چرا که اگر خودآگاهی نباشد، تفکر خلاق، ارتباط موثر و مهارت انتخاب، اثر مفید ندارد.

وی تصریح کرد :خودآگاهی شامل ابعاد اجتماعی، عرفانی، معنوی، جسمانی، شناختی و هیجانی بوده که کنترل هر کدام از این موارد، جز در سایه شناخت درست آن ها محقق نمی شود.

خانم اسکندری افزود: در بعد هیجانی، زمانی انسان دچار برخورد ناصحیح می شود که نسبت به هیجانات خود، شناخت کامل نداشته باشد؛ در نتیجه قادر به مهار هیجانات خود نبوده و نارضایتی ازخود و دیگران، از جمله نتایج آن است.

وی اظهار کرد: انسان در بعد اجتماعی، به دو تیپ شخصیتی درون گرا و برون گرا تقسیم می شود، از صفات افراد درون گرا، زندگی کردن برای خود، قرار گرفتن در مرکز توجه، داشتن حُسن ظن، داشتن حساسیت بالا و از خصوصیات افراد برون گرا، زندگی کردن برای دیگران، حساسیت پایین، صحبت زیاد با صدای بلند، حواس پرتی و غیره ... است؛ آگاهی به این گونه ویژگی ها، سبب شناخت خود و دیگران و در نتیجه کاهش رنجش خاطر همه است که این ها جز در سایه خودآگاهی، انجام نخواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha