
مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان گفت: اگر قرار است استاد هدایتگر و راهنما باشد، باید خود هدایت شده و رهیافته باشد؛ عقل سلیم نیز حکم میکند که چون هر فرد دارای حب ذات است، باید به تربیت و تأدیب خود بیش از دیگران توجه کند.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران، کارگاه آموزشی مهارتهای عمومی تدریس ویژه اساتید مدارس علمیه خواهران استان گلستان برگزار شد.
خانم حسینی واعظ، در این کارگاه با اشاره به نقش و جایگاه مهم اساتید حوزههای علمیه بیان کرد: یافتن آغاز برای تعلیم و تربیت انسان بیمعناست، زیرا انسان از ابتدای ظهور، در ابعاد فردی و اجتماعی تحت تعلم مستقیم پروردگار قرار گرفته و تمام اسماء را فراگرفته است: «و عَلَّمَ ءادَمُ الاَسماءَ کُلُها...». (سوره بقره، آیات31-33)
وی با بیان اینکه معلمان و مربیان شاخصترین و اساسیترین نقش را در یادگیری و تعلیم و تربیت انسانها به ویژه دانشآموزان بر عهده دارند، افزود: مکتب تعلیم و تربیت اسلامی رسالتهای مهمی را برای معلمی و مربیگری ترسیم کرده است و دعوت به سوی خدا و تربیت الهی یکی از اهداف عالیه در دعوت انبیاء به شمار میآید.
مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان خاطرنشان کرد: مهم ترین رسالت معلم و مربی، پرورش و تربیت روح توحید در بندگان است و آموزش و تربیت یک مربی باید برای خدا باشد که با عنایت و توجه به خداوند تربیت الهی محقق میشود.
خانم حسینی واعظ، هدف نهایی از ارسال پیامبران را خارج کردن مردم از ظلمات، کفر، جهل و گناه به سوی نور توحید و ایمان و تقوا دانست و ابراز کرد: رسالت معلم که رسالت انبیا است، خارج کردن مردم از ظلمات به سوی نور میباشد.
وی، دعوت به سوی اصلاح جامعه و تربیت صالح، دعوت به پاکسازی و تربیت اخلاقی و دعوت به سوی علم و دانش و تربیت قرآنی را از مهمترین رسالتهای دعوت انبیاء برشمرد.
استاد حوزه در ادامه به تشریح ویژگیهای معلم و مربی در مکتب اسلام پرداخت و گفت: بر استاد لازم است با ذهنیتی واقعبینانه و صحیح به امر مقدس تدریس مشغول شود که مسلح شدن به مجموعه فنون و روشهای موفق تعلیم و تربیت و مصون ماندن از اشتباهات و لغزشها، مستلزم حصول باورهای صحیح او از خود و ویژگیهای شایستهای که یک معلم و مربی از نظر اسلام باید داشته باشد، است.
خانم حسینی واعظ، اخلاص در نیت، حقمداری، حلم و شکیبایی، صبر و استقامت و توجه به ضروت امر خودسازی را از دیگر ویژگیهای معلم دانست و توضیح داد: اگر قرار است استاد هدایتگر و راهنما باشد، باید خود هدایت شده و رهیافته باشد؛ عقل سلیم نیز حکم میکند که چون هر فرد دارای حب ذات است، باید به تربیت و تأدیب خود بیش از دیگران توجه کند.
نظر شما