علم باید به انسان معنویتی مسئولیت پذیر دهد نه معنویت مسئولیت‌گریز

رئیس مجمع جهانی اهل‌البیت(ع) در دیدار با طلاب جدیدالورود گیلانی اظهار داشت: علم باید به انسان معنویتی مسئولیت پذیر دهد نه معنویت مسئولیت‌گریز یا مسئولیت‌ستیز، آن‌چنان که در غرب مشهود است.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، آیت‌الله رمضانی گیلانی، در سومین روز از آیین طلیعه حضور ویژه طلاب خواهر پایه اول گیلان در اردوگاه نرجس خاتون(س) در شهر مقدس قم بیان داشت: طلبگی راهی است که می‌بایست به‌دلیل قرار گرفتن در این مسیر خدا را سپاس گویید، لذا دین را برای خدا یاد بگیرید و برای خدا عمل کنید که در آن‌صورت مطابق روایت، در ملکوت آسمان‌ها بزرگ شمرده خواهید شد: "من تعلم لله و علّم لله و عمل لله دعی فی ملکوت‌ السموات عظیماً".

وی با اشاره به اهمیت ادب و تادیب عنوان کرد: سه نوع ادب داریم: ادب مع‌النفس، ادب مع‌الغیر و ادب مع‌الله؛ ادب مع‌النفس یعنی خود و اعضا و جوارح‌مان را مودب به آداب کنیم، چشم و گوش و لسان ما آنچه در پیشگاه خدا مجاز نیست، نبیند و نشنود و نگوید و حتی در نشستن و برخاستن، خوردن و خوابیدن آداب لازم را رعایت نماییم.

رییس مجمع جهانی اهل‌البیت علیهم‌السلام با تاکید بر آن که تعلّم شخص باید به طور صحیح انجام گیرد تا بتواند درست تعلیم دهد، افزود: مطابق روایات علم سه مرحله است: "العلم ثلاثه اشبار..."؛ مرحله اول؛ تکبر است یعنی ابتدا انسان پس از یادگیری ممکن است دچار تکبر شود و خیال کند همه چیز را می‌داند، لکن اگر به مرحله دوم برسد، می‌فهمد که همه چیز را نمی‌داند لذا متواضع می‌شود و در صورت رسیدن به مرحله سوم به مرحله "لاادری" رسیده است که در آن مرحله می‌فهمد هیچ‌چیز نمی‌داند.

آیت‌الله رمضانی در ادامه تصریح کرد: علم باید به انسان معنویتی مسئولیت پذیر دهد نه معنویت مسئولیت‌گریز یا مسئولیت‌ستیز، آن‌چنان که در غرب مشهود است.

وی با اشاره به سنت‌های تحصیل در حوزه علمیه، به طلاب حاضر تاکید کرد: به سنت‌های حوزه از جمله حضور به‌موقع و پیش از استاد در کلاس، سنت حسنه مباحثه، و پیش‌مطالعه احترام بگذارید که اثرات آن در تعلّم ظاهر خواهد شد.

 استاد حوزه علمیه و مبلغ بین‌المللی، هم چنین سه وظیفه طلاب در برابر امام عصر سلام الله علیه را برشمرد و گفت: لازم است در ارتباط با امام زمان عجل‌ اللّه تعالی فرجه الشریف، ابتدا معرفت پیدا کنیم و سپس نسبت به ایشان محبت داشته و اطاعت از ایشان را بر خود فرض نماییم.

وی در پایان با اشاره به روایتی از امام رضا علیه السلام افزود: مطابق روایت "رحم الله عبدا احیا امرنا" طلاب مشمول دعای خیر امام رضا علیه‌السلام هستند، چرا که قصد دارند امر خدا و اهل بیت علیهم السلام را زنده نگه دارند و این خود توفیقی از جانب پروردگار است.

هم‌چنین در بخش پایانی آیین طلیعه حضور، حجت‌الاسلام والمسلمین حبیبی مدیر حوزه علمیه خواهران گیلان ضمن تشکر از حضور پرشور طلاب در برنامه‌های این مراسم، سه رسالت مهم طلبگی را برشمرد و گفت: اولین وظیفه طلبه، عالم‌شدن است که خود لوازم بسیاری دارد؛ بدون علم نمی‌توان کاری کرد بلکه بدون علم با هر سرعتی هم که پیش برویم، در واقع از هدف دور شده‌ایم.

وی افزود: آدم‌شدن یا تزکیه، دومین وظیفه است و لازم است علم و تزکیه توأمان باشد و پس از آن خادم شدن، سومین رسالتی است که بر دوش طلاب است.
 
مدیر حوزه علمیه خواهران گیلان در پایان از کادر استان و مدارس و اساتید در برگزاری و همراهی این برنامه تشکر کرد و در نهایت از طلاب حاضر و اساتید با اهدای کتاب و کارت هدیه تقدیر شد.

علم باید به انسان معنویتی مسئولیت پذیر دهد نه معنویت مسئولیت‌گریز

علم باید به انسان معنویتی مسئولیت پذیر دهد نه معنویت مسئولیت‌گریز

علم باید به انسان معنویتی مسئولیت پذیر دهد نه معنویت مسئولیت‌گریز

علم باید به انسان معنویتی مسئولیت پذیر دهد نه معنویت مسئولیت‌گریز

علم باید به انسان معنویتی مسئولیت پذیر دهد نه معنویت مسئولیت‌گریز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha