با ترویج  فرهنگ کتابخوانی، می توان جهاد تبیین را عملی کرد

مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد، در پانزدهمین نشست اخلاقی و جلسه شورای اداری مدیریت حوزه علمیه خواهران استان یزد در سال 1401، گفت: با افزایش اطلاعات عمومی و ترویج فرهنگ کتابخوانی، می توان جهاد تبیین را عملی کرد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، حجت الاسلام و المسلمین محمد کارگر شورکی، در جمع کارکنان مدیریت حوزه علمیه خواهران استان یزد  به آیه 90 سوره مبارکه نحل؛ "إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِیتَاءِ ذِی الْقُرْبَیٰ وَیَنْهَیٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْکَرِ وَالْبَغْیِ ۚ یَعِظُکُمْ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ"اشاره و بیان کرد: در این آیه خداوند متعال به 6 امر مهم اشاره می کنند که در واقع سه امر آن جزء اوامر الهی و جنبه مثبت و سه مورد آن جزء نواهی و جنبه منفی دارد.

وی افزود: آیه 9 سوره نحل، منشور جهانی اسلام است تا آنجا که هر گاه امام باقر(علیه السلام) نماز جمعه می خواند، آخرین سخنش در خطبه همین آیه بود.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد اظهار کرد: سوالی که پیش می آید این است که آیا با احیای اصول سه گانه؛ عدل و احسان و ایتاء ذی القربی و مبارزه با انحرافات سه گانه فحشاء و منکر و بغی در سطح جهان، دنیائی آباد، آرام و خالی از هر بدبختی و فساد خواهیم داشت؟ قطعا جواب آری است، چرا که با احیای این شش مورد در سطح جامعه و دنیای کنونی، خیلی از قتل ها و جنایت ها و منکرات و ناعدالتی ها کاسته خواهد شد و اثر خود را در جان انسان ها خواهد گذاشت.

وی با اشاره  به خطبه 15 نهج البلاغه امیر مومنان علی(علیه السلام) درباره به عدالت رفتار کردن، بیان داشت: وقتی امام علی(علیه السلام) به خلافت رسید در دومین روز از خلافت خود فرمودند: به خدا قسم، بیت المال تاراج شده را هر کجا باشد بیابم و به صاحبان اصلی آن برخواهم گرداند، گرچه با آن ازدواج کرده باشند یا کنیز خریده باشند، چرا که در عدالت ورزی گشایشی برای همه مردم است و هر کسی که به عدالت رفتار کردن بر او گران آید، تحمل ظلم وستم برای او سخت تر خواهد بود.

حجت الاسلام و المسلمین کارگر شورکی، در ادامه افزود: آنچه که از این آیه بر می آید این است که اولین کسی که امر به معروف و نهی از منکر کرده، خداوند متعال است و لذا امر به معروف ونهی از منکر یک امر واجب الهی است که باید مورد توجه همه افراد جامعه قرار گیرد و اگر روزی این واجب کمرنگ شود، عواقب آن ، خوب و بد جامعه را با هم خواهد سوزاند؛ شاید افرادی ابراز کنند که امر به معروف و نهی از منکر ممکن است در افراد اثر نکند؟ در پاسخ می شود به همین آیه استدلال نمود که خداوند بعد از این امر ونهی می فرماید (لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ) شاید برای شما این اوامر ونواهی باعث متذکر شوید واین کلمه "لَعَلَّ" نشان از این است که ممکن است در بعضی افراد اثر نگذارد، ولی این دلیل نمی شود ما دست از این واجب الهی دست بکشیم، بلکه وظیفه ما امر به معروف ونهی از منکر است گرچه در بعضی اثر نگذارد.

وی با اشاره به اثرگذاری این آیه در قلوب انسا ، افزود: «عثمان بن مظعون» که از صحابه معروف پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله) است می گوید: من در آغاز، اسلام را تنها به طور ظاهری پذیرفته بودم نه با قلب و جان، دلیل آن هم این بود که پیامبر(صلی الله علیه وآله) مداوم پیشنهاد مسلمان شدن را به من می دادند و لذا من هم از روی اکراه و حیا قبول کردم، این وضع همچنان ادامه پیدا کرد تا این که روزی خدمتشان بودم، دیدم سخت در فکر فرو رفته اند، ناگهان چشم خود را به طرف آسمان دوختند گوئی پیامی را دریافت می دارد، وقتی به حال عادی برگشتند از ماجرای این حالت از ایشان سوال کردم فرمودند: هنگامی که با تو  سخن می گفتم ناگهان جبرئیل را مشاهده کردم که این آیه را برای من آورد: «إِنَّ اللّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الإِحْسانِ وَ ‏...»، پیامبر(صلی الله علیه و آله) آیه را تا آخر برای من خواند، چنان محتوای آیه در قلب من اثر گذاشت که از همان ساعت اسلام در جان من نشست.

این مقام مسئول در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به تبریک روز کتاب و کتابخوانی به کسانی که در این امر فعالیت دارند به سخنی از مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) در این باره اشاره و بیان کرد: امام خامنه ای می فرمایند: "امروز کتابخوانی و علم آموزی نه تنها یک وظیفه ملی،  که  یک واجب دینی است".

وی تصریح کرد: همه ما باید امر کتابخوانی را با جدیت در پیش بگیریم و با مطالعه کتب، بخصوص کتب تاریخی بر علم خود بیفزاییم و با افزایش اطلاعات عمومی می توان جهاد تبیین را عملی کرد و شاید خیلی از همین حوادث امروز کشور ما، به دلیل عدم آگاهی عده ای از جوانان و نوجوانان نسبت به مسایلی است که در گذشته برای کشور و مردم ما رخ داده است و اگر مسایل و حوادثی که بر ما گذشته خوب تبیین و تحلیل شود این گونه حوادث که هم اکنون شاهد آن هستیم اتفاق نخواهد افتاد. لذا ما باید کتابخوانی را به عنوان یک امر واجب برای خود فرض بدانیم و در طی روز، زمانی را برای مطالعه قراردهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha