کتابداران حوزه در ثبت و ضبط کتاب‌های دیجیتال فعال و پویا باشند

کارشناس اداره توسعه و تأمین منابع حوزه‌های علمیه خواهران کشور به اهمیت کتابخانه‌های دیجیتال در عصر حاضر اشاره کرد و گفت: در این زمان با کتابخانه‌های دیجیتالی و صوتی مواجه هستیم؛ از این روی، باید کتابداران در ثبت و ضبط این نوع از کتاب‌ها نیز فعال و پویا باشند.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، گرگان/ آقای علی علیزاده عصر روز 24 آبان در ویژه برنامه‌ای به مناسبت روز کتاب و کتابخوانی در شهرستان گرگان، پیرامون کتابخانه‌های دیجیتالی و نسخه‌های خطی بیان کرد: در عصر حاضر که عصر اطلاعات است، کتابخانه‌های سنتی در حال تبدیل به کتابخانه‌های مدرن است؛ نیازمند معلومات بسیار نسبت به منابع سنتی و دیجیتال هستیم که این دو بال پیشرفت در عرصه علمی است.

وی به وظایف کتابداران در عصر دیجیتال اشاره کرد و گفت: خدمات مرجع دیجیتال با توجه به رایانه و خدمات اینترنت صورت می‌گیرد و مرجع حضوری آن چیزی است که کتابداران به طلاب ارائه می‌دهند، همچون؛ منبع‌شناسی، مأخذشناسی و سایر توانمندی‌های کتابداران.

کارشناس اداره توسعه و تأمین منابع حوزه‌های علمیه خواهران کشور خاطرنشان کرد: طلاب باید در رأس ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی باشند تا پژوهشگران غیرحوزوی، کتابخانه‌های حوزه را مرجع خود قرار دهند؛ باید بسترها و فضاهای جدید ایجاد شود تا کتاب‌های دیجیتال و صوتی نیز در فضای کتابخانه‌ها وارد شود که این امر با انجام فعالیت‌های ترویجی و برگزاری نشست‌ها امکان‌پذیر است.

آقای علیزاده در ادامه به اهمیت جایگاه و نقش کتابداران اشاره کرد و توضیح داد: کتابدار می‌بایست تمام امور مربوط به کتابخانه را ساماندهی کند که اگر او نباشد، کتابخانه و ثبت و ورود منابع شکل نمی‌گیرد.

وی به برنامه‌های پیش‌رویِ این اداره اشاره و عنوان کرد: دیجیتالی‌کردن کتابخانه‌ها، انتشار کتاب‌هایی برای کتابخانه‌ها، بارگذاری نسخ‌های خطی معتبر که منابع دست اول پژوهش به شمار می‌آیند، تیپ‌بندی و رده‌بندی کتابخانه‌ها بر اساس اطلاعات سامانه سما، طرح شورای سیاست‌گذاری و خدمات مرجع مجازی از جمله برنامه‌های این اداره است.

کارشناس اداره توسعه و تأمین منابع حوزه‌های علمیه خواهران کشور به اهمیت کتابخانه‌های دیجیتال در عصر حاضر اشاره و اظهار کرد: در این زمان با کتابخانه‌های دیجیتالی و صوتی مواجه هستیم؛ از این روی، باید کتابداران در ثبت و ضبط این نوع از کتاب‌ها نیز فعال و پویا باشند.

آقای علیزاده در ضرورت راه‌اندازی کتابخانه‌های دیجیتال گفت: شیوه‌های یادگیری از روش‌های سنتی به دیجیتالی تغییر کرده است و علت آن ظهور خدمات اطلاعاتی دهکده جهانی است، به همین دلیل، باید کتابداران به این منابع دسترسی داشته باشند تا پاسخگوی مراجعان باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha