فعالیت‌های روز کتاب و کتابخوانی گلستان در یک نگاه

به همت معاونت پژوهش حوزه علمیه خواهران گلستان، ویژه برنامه روز کتاب و کتابخوانی در شهرستان گرگان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، به همت معاونت پژوهش حوزه علمیه خواهران گلستان، ویژه برنامه روز کتاب و کتابخوانی در دو نوبت صبح و عصر در شهرستان گرگان برگزار شد.

در این مراسم، آقایان حسنوند رئیس اداره توسعه و تأمین منابع حوزه‌های علمیه خواهران کشور و علیزاده از کارشناسان این اداره، معاونان پژوهش و کتابداران مدارس علمیه استان حضور داشتند؛ همچنین این مراسم بصورت مجازی و برخط برای بهره‌مندی علاقمندان در استان‌های دیگر پخش شد.

* کشورهای پیشرفته با ارزیابی میزان مطالعه و تولید مقالات تراز علمی خود را بیان می‌کنند

در ابتدای این مراسم خانم صدیقه بهرامی، معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران گلستان با تبریک فرارسیدن هفته کتاب و کتابخوانی، بیان کرد: بر اساس یک پژوهش میدانی، تجهیز کتابخانه‌ها و ساماندهی امور آن در رأس الزامات و نیازهای استان قرار گرفت و به دنبال آن، معاونت پژوهش از سال 94 کانون کتابداران را در استان تشکیل داد و در سال‌های ابتدایی با تنظیم اساسنامه کار خود را آغاز کرد و تاکنون بیست‌ویک جلسه کانون برگزار شده و بصورت متوسط در هر سال سه جلسه و نشست فصلی داشتیم.

خانم بهرامی در ادامه سخنان خود ضمن بیان نکاتی پیرامون اهمیت و جایگاه کتاب و کتابخوانی، به آیاتی از قرآن اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه ویژگی صددرصد انسانی است، در تمام جوامع دارای اهمیت است و سرانه کتابخوانی از معیارهای توسعه یک کشور به شمار می‌آید؛ کشورهای پیشرفته با ارزیابی میزان مطالعه و تولید مطالب و مقالات علمی، تراز علمی خود را بیان می‌کنند.

* خدمات دیجیتال کتاب در حوزه‌های علمیه سراسر کشور راه‌اندازی شد

آقای حسنوند، رئیس اداره توسعه و تأمین منابع مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران کشور نیز با بیان اینکه حوزه‌های علمیه خواهران گلستان در ارائه خدمات کتابداری بسیار فعال و کوشا عمل کرده است، تصریح کرد: در صدد هستیم با ارائه خدمات بهتر کتابخانه در مجموعه حوزوی به تسهیل‌گری این امر پرداخته تا طلاب علوم دینی بتوانند از کتاب‌های موجود استفاده کنند، لذا با همکاری معاونین پژوهش حوزه‌های علمیه و کتابداران، سامانه‌ای به نام ارائه خدمات دیجیتال در حوزه‌های علمیه راه‌اندازی شده است.

وی به ارائه خدمات کتاب در سامانه دیجیتال در حوزه‌های علمیه اشاره کرد و به ذکر اقدامات بزرگی که در سال‌های اخیر در حوزه فرهنگ و به خصوص کتاب و کتابخوانی انجام شده، پرداخت و گفت: شاید یکی از مشکلات اساسی امروز جامعه ما این است که نمی‌دانیم در چه مسیری، با چه موانعی، چه کارهای بزرگی را انجام می‌دهیم؛ لذا اقداماتی که امروز از میزان ساخت کتابخانه‌ها، چاپ کتاب‌ها و کارهای بزرگی که در کشور در حال انجام است واقعا افتخارآفرین بوده است.

* کتابداران حوزه در ثبت و ضبط کتاب‌های دیجیتال فعال و پویا باشند

آقای علیزاده کارشناس اداره توسعه و تأمین منابع مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران کشور نیز پیرامون کتابخانه‌های دیجیتالی و نسخه‌های خطی بیان کرد: طلاب باید در رأس ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی باشند تا پژوهشگران غیرحوزوری کتابخانه‌های حوزه را مرجع خود قرار دهند؛ باید بسترها و فضاهای جدید ایجاد شود تا کتاب‌های دیجیتال و صوتی نیز در فضای کتابخانه‌ها وارد شود که این امر با انجام فعالیت‌های ترویجی و برگزاری نشست‌ها امکان‌پذیر است.

وی به برنامه‌های پیش‌رویِ این اداره اشاره و عنوان کرد: دیجیتالی‌کردن کتابخانه‌ها، انتشار کتاب‌هایی برای کتابخانه‌ها، بارگزاری نسخ‌های خطی معتبر که منابع دست اول پژوهش به شمار می‌آیند، تیپ‌بندی و رده‌بندی کتابخانه‌ها بر اساس اطلاعات سامانه سما، طرح شورای سیاست‌گذاری و خدمات مرجع مجازی از جمله برنامه‌های این اداره است.

* رونمایی از کتاب «گلستان کتاب»

در پایان این مراسم، کتاب «گلستان کتاب» که به همت معاونت پژوهش حوزه علمیه خواهران استان گلستان به چاپ رسید، همزمان با روز کتاب و کتابخوانی رونمایی شد.

این کتاب حاوی اطلاعاتی جامع از کتابخانه‌های مدارس علمیه خواهران این استان است که با همکاری کتابداران مدارس علمیه استان جمع‌آوری شده و در نهایت به کوشش دو تن از کتابداران پیشکسوت زیر نظر معاونت پژوهش گردآوری شده است.

کتاب «گلستان کتاب» توسط آقای حسنوند رئیس اداره توسعه و تأمین منابع حوزه‌های علمیه خواهران کشور و آقای علیزاده کارشناس این اداره رونمایی شد.

* برپایی نمایشگاه تألیفات طلاب گلستانی

در حاشیه مراسم روز کتاب و کتابخوانی، نمایشگاهی از تألیفات طلبه‌های استان گلستان در معرض عموم شرکت کنندگان قرار گرفت.

این کتاب‌ها در سال‌های مختلف توسط مدارس علمیه و یا خودِ طلاب به چاپ رسیده است.

*تجلیل از کتابداران مدارس علمیه استان

به مناسبت روز کتاب و کتابخوانی، خانم بهرامی معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران گلستان با حضور مسئولان مرکز مدیریت با اهدای لوحی از زحمات کتابداران مدارس علمیه استان تجلیل کرد.

* بازدید از کتابخانه مدرسه علمیه عالی الزهراء(س) گرگان

از دیگر برنامه‌های این روز، بازدید از کتابخانه مدرسه علمیه عالی الزهراء(س) گرگان و ساختمان جدید در حال احداث آن است. در این بازدید خانم ربابه کابوسی گزارشی از کتابخانه مدرسه علمیه و روند آماده سازی ساختمان جدید کتابخانه ارائه داد.

مصاحبه رسانه‌ای و مطبوعاتی تعدادی از کتابداران و مؤلفان مدارس علمیه خواهران گلستان و اهدای کتاب توسط یکی از مؤلفان از حاشیه‌های این برنامه بود.

فعالیت‌های روز کتاب و کتابخوانی گلستان در یک نگاه

فعالیت‌های روز کتاب و کتابخوانی گلستان در یک نگاه فعالیت‌های روز کتاب و کتابخوانی گلستان در یک نگاهفعالیت‌های روز کتاب و کتابخوانی گلستان در یک نگاه

فعالیت‌های روز کتاب و کتابخوانی گلستان در یک نگاه

 فعالیت‌های روز کتاب و کتابخوانی گلستان در یک نگاهفعالیت‌های روز کتاب و کتابخوانی گلستان در یک نگاه

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha