
مدیر مدرسه علمیه عصمتیه سمنان گفت: به نظر میرسد یکی از دلایل احتراز مردم برای حضور فرزندانشان در مراکز حوزه علمیه، نگرش غلط مبتنی بر دادههای غلط از فضای حوزه است که میتوان با تبیین و بیان صحیح و منطقی این نگرش غلط را تغییر داد و اینگونه در جذب حداکثری طلاب تأثیرگذار بود.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران/ سمنان، خانم معصومه ذوالفقاری، مدیر مدرسه علمیه عصمتیه سمنان متولد دهه چهل که با وجود داشتن دو فرزند قدم در مسیر طلبگی و تحصیل علوم دینی گذاشت و با فعالیتها و تواناییهایی که طی سالها از خود نشان داده، بیش از یک دهه است، مدیریت مدرسه علمیه عصمتیه سمنان را عهدهدار است. گفتوگویی صمیمانه با خانم ذوالفقاری داشتهایم که در ادامه میخوانید؛
ـ مسیر مدیریتی شما چگونه آغاز شد؟
بنده معصومه ذوالفقاری متولد ۱۳۴۵ در تهران هستم که دوران تحصیل را در تهران گذرانده و در سال ۱۳۶۱ ازدواج و به سمنان مهاجرت کردم، با داشتندو فرزند در سال ۷۱ ادامه تحصیل را از سر گرفتم و پس از اخذ دیپلم تجربی، در سال ۱۳۷۳ به دلیل علاقه وافر به محیطهای مذهبی و فرهنگی، جهت تحصیل علوم دینی وارد حوزه علمیه خواهران سمنان موسوم به عصمتیه شدم.
در حین اخذ مدرک سطح ۲ از حوالی سال ۱۳۷۷ به عنوان مدرس در حوزه علمیه خواهران سمنان و به عنوان مبلغ در مراسمها و روضههای خانگی فعالیت خود را آغاز و تلاش کردم همزمان در امر تبلیغ و فرهنگسازی در جامعه زنان قدم بردارم. با گذشت قریب به ۴ سال و در اوایل سال ۸۰ نظر به دغدغههایم در حوزه فرهنگی، توفیق خدمت در جایگاه معاونت فرهنگی مجموعه به بنده محول و مقدر شد در حوزه فرهنگی وظایف محوله به حوزههای علمیه خواهران را در سطح شهرستان سمنان به انجام برسانم و در طول این مدت برای همکاری نزدیک با نهادهایی از جمله سپاه، بسیج خواهران، نهاد رهبری در دانشگاهها و امثالهم تلاش کردم.
بعد از گذشت قریب به بیست سال حضور در حوزه علمیه عصمتیه اعم از طلبه و مدرس و معاون، در سال ۹۲ با پیشنهاد اساتید و طی مراحل گزینشی به عنوان مدیر حوزه علمیه سطح ۲ به فعالیت خودم در این مجموعه ادامه دادم.در طول این مدت علاوه بر طی دورههای علمی، آموزشی، اعتقادی و... از ادامه تحصیل غافل نشده و مقطع سطح سه حوزوی را در رشته تفسیر و علوم قرآنی به پایان رساندم.
ـ درباره حوزه علمیهای که مدیر آن هستید، مختصری توضیح دهید.
مدرسه علمیه عصمتیه سمنان به طور غیررسمی از سال ۱۳۵۴ تأسیس شد و از سال ۱۳۷۵ به طور رسمی زیر نظر مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران قرار گرفت و بنده از سال ۱۳۹۲ به عنوان مدیر این مجموعه مشغول به فعالیت شدم. این مدرسه در مجتمع حوزوی الزهرا واقع شده و دارای ۴۱۷ طلبه دانش آموخته و ۱۷۱ نفر طلبه در حال تحصیل سطح دارد (۲) که ۶۱ نفر در مقطع سیکل و ۱۱۰ نفر در مقطع دیپلم هستند، همچنین دارای ۳۰ استاد سطح (۲) است.
مدرسه علمیه عصمتیه سمنان در بخش پژوهشی فعالیتهایی چون تهیه و چاپ ۲۰ کتاب از اساتید و طلاب برگزیده شده، همچنین اساتید و طلاب مدرسه در جشنوارههای کشوری گروه رشد و علامه حلی شرکت داشتهاند. برگزاری اردوهای پژوهشی و دورههای تخصصی ویژه اساتید راهنما و ارزیاب در قم برای انگیزه بخشی به اساتید و ... از دیگر برنامههای مدرسه است، نیز این مدرسه جز معدود مدارس سطح دو در سطح کشور است که مجوز نشریه تخصصی قرآنی دریافت کرده است، در بخش آموزشی نیز به برگزاری کلاسهای آموزش ضمن خدمت برای اساتید و کادر( جذاب سازی کلاس، روش کلاسداری و روش تدریس فعال و ...)، تعیین استاد مباحثه برای طلاب، جهت رفع اشکال طلاب و نظارت و کنترل بر آنان، ایجاد کانال در پیام رسان ایتا، مختص اخبار آموزشی و فرهنگی حوزه، جهت اطلاع رسانی سریع و سهولت دسترسی طلاب به آیین نامهها و دستور العملها و .... تلاش داشته است.
ـ چه اقدامات و برنامههایی برای جذب طلاب در مدرسه انجام میشود؟ طلاب جدید را برای تحصیل در حوزه با چه انگیزهای حمایت میکنید؟
در مسیر جذب حداکثری زنان و دختران در مراکز حوزههای علمیه قائل به لزوم جریان سازی و گفتمان سازی صحیح در بین اقشار و خانوادهها هستیم و میبایست یک اهتمام و عزم عمومی بین همه نهادهای دینی و فرهنگی در این بخش به وجود آید. این مدرسه در جهت جذب بانوان و دختران در مقطع سیکل و سطح دو، معرفی حوزه و فعالیتهای علمی، فرهنگی و تبلیغی آن را در تمام مراکز فرهنگی اعم از پایگاههای بسیج، سازمان تبلیغات اسلامی و مدارس دختران با کمک مربیان طرح امین، طرح شهید بهنام و مبلغین تبیین کردم.
بنده تلاش کردم دغدغهها و اهداف بلند حوزه را برای خانوادهها بیان کنم و در عین توجه به رشد علمی و اعتقادی جوانان، با ایجاد باشگاه ورزشی شور و نشاط جوانی را رونق ببخشم و با تأسیس مهدکودک و پیش دبستانی این امکان فراهم شود طلاب در کنار تکلیف همسری و مادری، بتوانند برای رشد ابعاد دینی و اعتقادی خود و خانوادهشان تلاش کنند و درس بخوانند.
برگزاری برنامههای فرهنگی، بازارچههای خوداشتغالی، اردوهای تفریحی ـ معرفتی، پذیرش مدارس برای بازدید از حوزه، بازدید مدارس، مقاطع اول و دوم دوره متوسطه از مدرسه به صورت هفتگی و مستمر در طول سال، ارسال مبلغین به مدارس جهت تبلیغ چهره به چهره برای جذب افراد مستعد، برگزاری دورههای تبیینی برای بانوان شاغل در دستگاههای اجرایی بخشی از تلاشهایی ست که برای شناساندن حوزه و جذب طلاب به انجام رساندهام.
ـ کمی از اقدامات و فعالیتهای تبلیغی که به برکت حوزه شما در شهر انجام شده سخن بگویید؛ همچنین بفرمایید آیا حوزه شما اقداماتی جهت رفع آسیبهای اجتماعی که در این سالها ایجاد شده، انجام داده است؟
از فعالیتها و کارهای انجام شده مدرسه علمیه عصمتیه سمنان میتوان به اعزام مبلغ در همۀ مناسبتها، فعالیت مربیان طرح امین در مدارس، اجرای جشنواره قرآنی و برگزاری محافل قرآن در ماه مبارک رمضان با همکاری حافظان و قاریان حوزه علمیه، حضور مشاور دائمی و مستمر در مدرسه، حضور اساتید در مدرسه و در سطح شهر جهت پاسخ به سؤالات شرعی و مشاوره خانواده، شرکت در برنامه و فعالیت در زمینه ازدیاد جمعیت با همکاری مجموعههای مختلف جهت رفع این آسیب و همچنین برگزاری دورههای سبک زندگی برای بانوان سطح شهر و بانوان اداری میتوان اشاره کرد. همچنین تقویت و توانمندسازی مبلغین و رسانۀ قوی جهت اطلاعرسانی فعالیتهای حوزه، همچنین مشاوره فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در جهت جریانسازی مناسب در جامعه توسط اساتید و مبلغین حوزه، ایجاد یک زمینه مناسب جهت تشویق و ترغیب طلاب در تبلیغ در امور فرهنگی ـ هنری و تبلیغاتی، ارتقای توان تبلیغی جهت جذابسازی محتوای تبلیغی، برگزاری نشستهای علمی، اخلاقی و سیاسی و شبهه شناسی از دیگر کارها و فعالیتهای این مدرسه است.
ـ طلاب مدرسه برای انجام کارهایی که عنوان کردید، چه آموزشهایی دیدهاند و چه فعالیتهایی در شهر دارند؟ (اعم از فعالیت فرهنگی، تبلیغی و تبیینی و اجتماعی) و تأثیر این فعالیتها تا بهحال چه بوده است؟
طلاب این مدرسه برای تأثیر بیشتر فعالیتهای خود آموزشهایی از جمله دورههای جهاد تبیین، سلامت روان، همسرداری و کارگاههای اخلاقی و معرفتی ارتباط مؤثر با مخاطبین مختلف، دورههای عفاف و حجاب و دورههای تبیین و بصیرت سیاسی و... را گذراندهاند. از حضور مؤثر حوزه علمیه خواهران در سطح شهر میتوان به همکاری با نهادها جهت برپایی موکبها در مناسبات مختلف و حضور در جلسات با ارگانها اشاره کرد.
ـ چه کارهایی لازم است از این به بعد انجام شود و چه کارهایی تا بهحال نشده است؟ در انتها اگر پیشنهادی به ذهنتان میرسد، بفرمایید.
به نظر میرسد یکی از دلایل احتراز مردم برای حضور فرزندانشان در مراکز حوزه علمیه، نگرش غلط مبتنی بر دادههای غلط از فضای حوزه است، جهاد تبیین گام اول برای جذب حداکثریست، بیان رسالت و اهداف حوزه و آموزشهای خانواده محور و توجه به رشد همه جانبه زنان و دختران در این امر بسیار اثرگذار است.
انتهای پیام/
نظر شما