بازدید کتابداران مدارس علمیه خواهران  یزد از کتابخانه تخصصی تفسیر

همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی، معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان یزد با همراهی کتابداران مدارس علمیه خواهران یزد، از «کتابخانه تخصصی تفسیر و علوم قرآنی» بازدید کردند.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، آقای سید مهدی شاهدی، مسئول کتابخانه تخصصی تفسیر و علوم قرانی در بازدید کتابداران مدارس علمیه خواهران یزد  از این کتابخانه گفت: این کتابخانه از جهت تعداد کتاب در موضوعات قرآنی در استان و مرکز، اولین کتابخانه و از لحاظ سراسری، دومین کتابخانه است و این کتابها حاصل جمع آوری سی ساله کتب قرانی است.

وی گفت: کشور سودان در زمینه کتب قرآنی بسیار فعال بوده و بالاترین آمار حافظ قرآن را دارد؛ این کشور بیش از دو میلیون نفر حافظ قرآن دارد که با 14 روایت و 7 قرائت آن را حفظ می کنند و در دانشگاه علوم قرآنی گرایش رسم الخط یا گرایش وقف و ابتدا دارند و هزاران نفر در این دانشگاه ها حافظ قرآن تحصیل می کنند.

آقای شاهدی با اشاره به اینکه در سال 1375 حوزه علمیه ای با نام امام جعفر صادق(علیه السلام) از طرف ایران در سودان تاسیس شد، افزود: شرط ورود به این حوزه حفظ کل قرآن با 7 نوع قرائت بود و در کشور سودان کتابخانه های تخصصی قرآن بسیار مجهز وجود دارد و من با تاسی از آن کشور، به جمع آوری کتب قرآنی و تاسیس کتابخانه قرآنی پرداختیم.

وی اضافه کرد: از سراسر دنیا و کشور های مختلف کتب قرآنی جمع آوری شد که اکنون حدود 15 هزار جلد کتاب قرآنی در این کتابخانه موجود است که البته  منابع روایی را هم از تفاسیر قرآن جمع آوری کردیم همانند وسائل الشیعه و وافی ..که این کتب جزء کتاب های تفسیر قرآن به حساب می آیند و «آیات الاحکام» هم که مبین تفسیر قرآن است؛ جزء کتب قرآنی به حساب می آید.

مسئول کتابخانه تخصصی تفسیر و علوم قرآنی یزد، اظهار داشت: متاسفانه جای قرآن در کتابخانه های امروزی خالی به نظر می رسد و محوریت کتب کتابخانه های کشور و به خصوص حوزه باید کتب قرآنی باشد و تا زمانی که منطق و ادبیات و فقه و اصول جزء دروس اصلی حوزه هست، باید قرآن محور این دروس باشد.

وی با بیان روایتی از امام معصوم که می فرمایند: «کسی که دنیا را بخواهد و برای آن تلاش کند ما به او دنیا می دهیم و کسی که آخرت را طلب کند ما به او آخرت را می دهیم.»، افزود: ما باید برای طلب دنیا و آخرت به دین و به قرآن ملتزم باشیم اگر جایی حقی از کسی ضایع شد آنرا جبران کنیم و خسارات را بر اساس اصول و قوانین قرآنی جبران کنیم تا بتوانیم دنیا و آخرت را براساس تعالیم قرآنی به دست آوریم.

این مقام مسئول تصریح کرد: در کشورهای اسلامی همانند کشور یمن، «مطب دار القرآن» وجود دارد که بر اساس آیات قرآن، دردها را درمان می کنند و در موریتانیا و تیمبوکتو کتابخانه های بزرگ قرآنی وجود دارد و محور سایر علوم حساب می شود.

وی با با بیان اینکه هزاران روایت در مورد قرائت قرآن، حفظ و عمل و اینکه  تلاوت قرآن برکات بسیاری بر زندگی ما دارد، وجود دارد و یکی از معصومین در این مورد می فرماید: کسی که در خدمت به قرآن باشد؛ هیچ وقت نیاز به مردم پیدا نمی کند.

آقای شاهدی ادامه داد: در طی چندین سال ندیدم فردی که در خدمت قرآن باشد، به کسی نیازمند باشد؛کسی که با اراده و نیت غنا سوره واقعه را بخواند؛ خداوند به او نفس قانعی  می دهد که احساس نیاز به کسی ندارد و  غنای نفس یعنی به هر غذای کمی راضی است و احساس نیاز به کسی نمی کند و کسی که دور از قرآن باشد ممکن است میلیاردها ثروت داشته باشد و اما چون مناعت طبع ندارد، فقیرانه زندگی می کند.

وی گفت: متاسفانه مشکلات بسیار زیاد ما در جامعه امروزی به خاطر عدم انس خانواده ها و مردم با قرآن است و  اگر قرآن در متن زندگی باشد، آمار طلاق و رذایل اخلاقی همچون کینه و حسادت و غیره به این حد زیاد نخواهد شد. همچنان که در سوره دهر خداوند می فرماید: «آیات قرآن تذکره است برای کسی که می خواهد به طرف خدا حرکت کند و مشمول رحمت خاص خدا می شود».

وی در پایان افزود: امروزه در کشورهای مختلف، جمعیت شیعیان رو به افزایش است و این به برکت قرآن است، بنابراین لازم است تلاش کنیم قرآن را محور همه امور زندگی خود قرار دهیم تا از برکات آن در عرصه های مختلف سود ببریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha