نحوه برخورد مسئولان پژوهشی با طلاب، در انگیزه بخشی امور پژوهش حائز اهمیت است

آقای کرامتی، در جمع معاونان پژوهشی استان یزد گفت: نحوه برخورد مسئولان پژوهشی با طلاب، در انگیزه بخشی امور پژوهش حائز اهمیت است.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، آقای مرتضی کرامتی، در کارگاه تخصصی مدیریت پژوهش که با حضور معاونین پژوهش و متصدیان فضای مجازی مدارس علمیه خواهران استان یزد، در مدیریت استان برگزار شد، در سخنانی با اشاره به اینکه امروزه از لحاظ پژوهشی افراد زیادی متصدی شده و  فعالیت های خوبی دارند، بیان کرد: برای رسیدن به نتیجه، نیاز به تداوم است و در امر پژوهش نیاز است یک مسئول پژوهشی موشکافانه و با دقت عمل کند چرا که پژوهش کاری جامع تر نسبت به سایر امور آموزشی، فرهنگی و غیره است.

وی با بیان اینکه در مباحث پژوهشی هیچ نکته ای برای طلبه جا نمی افتد مگر اینکه فرهنگ آن اول ایجاد شود، افزود:  علت اینکه یک برنامه یا سخنی هرچند از یک مقام رتبه بالا گاهی در سطح اول می ماند و پیشرفتی در اثرگذاری آن وجود ندارد، این است که با بدنه ارتباط برقرار نمی شود و تنها گفتمان نظری حاصل می شود، در صورتیکه نیاز است یک برنامه که در راس پذیرفته می شود، با سایر افراد سطح جامعه ارتباط برقرار کند و فرهنگ آن ایجاد شود.

آقای کرامتی اضافه کرد: با بدنه هرم، باید گفتمان ایجاد شود تا یک برنامه به نتیجه برسد و در این ارتباط پس از رفع  ابهامات، برنامه ارائه شده قابل اجرا می شود؛ امروزه می بینیم در بعضی خانواده های مذهبی، فرزندان خانواده ها، برنامه های خانواده خود را قبول ندارند و این امر به سبب این است که گفتمان انجام نشده و ابهامات هنوز پابرجاست.

وی تصریح کرد: زمانی که با افرادی که سطح بالای علمی دارند و اهل مطالعه هستند، ارتباط داشته باشیم، می بینیم که آنها سطح گفتار و گفتمان نظری خوبی دارند؛ نیاز است که مطالعه به روز داشته باشیم.

رئیس اداره فعالیت ها، مجامع و همایش های پژوهشی حوزه های علمیه خواهران تصریح کرد: در مباحث علمی، یک پژوهشگر باید با مراجعه به منابع اصلی یقین کند که مطالب مطرح شده درست بیان شده است تا نوشته و سخن او متقن باشد و این عمل احترام به خود و به خواننده متن است.

در نظام هایی که در صده اخیر خیز داشته اند، دو خصیصه پژوهش و نظم وجود دارد

وی با بیان اینکه یک بخش مدیریت پژوهش، آموزش است که از مطالعه به دست می آید و یک بخش آن هنر مدیریت است، افزود: هنر در عمل به چشم می آید و ربطی به مطالعه یا علم ندارد. پژوهش باید در نتیجه به کشف حقیقت منجر شود اما نظام مند و علمی؛ در نظام هایی که در صده اخیر خیز داشته اند دو خصیصه پژوهش و نظم وجود دارد.

آقای کرامتی تأثیر بر دیگران را از جمله مواردی دانست که سبب اقناع سازی پژوهشگر می شود و ادامه داد: مدیریت پژوهش به معنی اجرای بهینه نظام پژوهشی با بهره گیری از منابع پژوهشی و خلاقیت است که در این امر، خلاقیت نقش مهمی دارد.

رئیس اداره فعالیت ها، مجامع و همایش های پژوهشی حوزه های علمیه خواهران اظهار کرد: در آیین نامه همایش های پژوهشی، همایش ها به صورت کنگره و کنفرانس است و سطح بالای آن همایش آی اس سی (ISC)  است، ولی مسابقات، معمولا جزو فعالیت های فرهنگی محسوب می شود و در بحث پژوهشی باید سعی شود حوزه و زمینه های مطالعاتی و پژوهشی آن معرفی شود.

وی پژوهشگر را طلبه ای دانست که در مسیر تحقیق و پژوهش قرار گرفته و مهارت های پژوهشی را به صورت روشمند دنبال می کند و افزود: ادارات پژوهشی هم اداره کل پژوهش های تحصیلی و اداره کل پژوهش های عمومی را شامل می شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه  باید به مسئله پژوهشی، شناخت مسئله و شناخت حل مسئله اهمیت داده شود و منابع آن در کتابخانه ها وجود داشته باشد، بیان کرد: مهارت حل مسئله یکی از امور مهم زندگی امروزی است که اگر این مسئله اهمیت داده نشود و حل مسئله انجام نشود، به مرور زمان تبدیل به معزل می شود و برای این امور باید ارتقای مدیریت پژوهش داشته باشیم.

وی تأکید کرد: معاونان پژوهشی برای امر پژوهش طلاب، باید پای کار باشند و طلاب را همراهی کنند؛ کنترل و مراقبت در مراحل مختلف تحقیق وجود داشته باشد و در مورد تحقیقات میدانی هم باید همراهی و تحمل خیلی زیادی در کار باشد تا نتیجه مطلوب بدست آید.

آقای کرامتی با بیان اینکه یک پژوهشگر باید بداند کارش دیده می شود و در صورتی دیده می شود که اثربخش باشد، تصریح کرد:  این اثربخشی خود سبب تشویق و پشتوانه بودن برای محقق می شود و برای امر پژوهش باید بین افراد مختلف تعاملات و روابط خوبی برقرار باشد.

وی اظهار کرد: امروزه نمی توان روش های نوین پژوهش را کنار گذاشت و نادیده گرفت؛ توسعه پژوهش، قالب های پژوهشی، مجله های پژوهشی و غیره محل های دیده شدن تحقیقات است که نباید از آنها غافل بود.

رئیس اداره فعالیت ها، مجامع و همایش های پژوهشی حوزه های علمیه خواهران گفت: باید در فضای کتاب و کتابخوانی، با کتابخوان الکترونیکی و پایگاه های اینترنتی آشنا باشیم، چرا که این ها ابزاز کار پژوهش است و هرکاری بدون ابزار، بی ثمر است.

وی مورد مهم بعدی در راهبردها را برنامه ریزی عنوان کرد و گفت: برنامه ریزی نقطه شروع همه کارهاست. برنامه ریزی دو نوع اجرایی و راهبردی را شامل می شود که راهبردی برای هر جایی تعریف خاص دارد و اجرایی هم به این معنی است که  وقتی همه امور مشخص شد در اجرا بدانیم چه کاری باید انجام بدهیم و لازم است برنامه های پژوهشی قبل از اجرا مورد بررسی معاون پژوهشی استان قرار گیرد تا صلاحیت اجرای آن در شهر و استان تشخیص داده شود.

اقای کرامتی در ادامه با ارائه شاخص ها و سرفصل های برنامه ریزی گفت: چهار شاخص نظام فعالیت یعنی هدف، فرآیند، عمل و ماهیت اهداف باید با هدف سازمان یکی باشد؛ فرآیند یک سلسله فعالیت منظم از زمان خلق ایده تا نتیجه است و عمل مسیر تولید و خدمات است.

آقای کرامتی در پایان گفت: علت اینکه طلاب انگیزه ندارند باید بررسی شود و لازم است افراد ثمره پژوهش را ببینند تا علاقه مند به امور پژوهشی شوند و نحوه برخورد مسئولان پژوهشی با طلاب بسیار در انگیزه بخشی برای پژوهش طلاب حائز اهمیت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha