کارگاه مهارتافزایی مطالعه و مباحثه در مدرسه علمیه زهرا المرضیه(س) اصفهان با تدریس معاون آموزش حوزه علمیه خواهران استان اصفهان برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، خانم راضیه شکرانی، در کارگاه مهارت افزایی با عنوان «ضرورت مباحثه در پیشرفت تحصیلی و مهارت مطالعه»، در جمع طلاب مدرسه علمیه زهرا المرضیه(س) اصفهان به تشریح روشهای مطالعه، راهکارها و آسیبهای مطالعه پرداخت و در ادامه راهکارهای تمرکز در مطالعه، عوامل پرشزا و عوامل تقویت حافظه را بیان کرد.
وی به تشریح مباحث توسعه فردی، اصلگرایی، پویایی و ایستایی پرداخت و در ادامه اهمیت هدف گذاری در زندگی فردی و اجتماعی و اهمیت عبور از موانع را مورد بررسی قرار داد.
خانم شکرانی در مورد روش مطالعه براساس فلش کارت، استفاده از فلش کارتهای شخصی و سیستم لایتنر، یادداشتبرداری رنگی و خلاصهنویسی به درک مطلب و خاطر سپردن آنها را به صورت کامل توضیح داد و در ادامه به ذکر انواع و اقسام روشهای مطالعه از جمله روش مطالعه اجمالی، تندخوانی، انتخابی، عبارتخوانی، دقیقخوانی، تجسسی، تجسمی و انتقادی پرداخت.
معاون آموزش حوزه علمیه خواهران اصفهان، به چگونگی حفظ مطالب دشوار و موردی نیز اشاره کرد و گفت: با استفاده از ساختن داستان طنزگونه یا پیوند دادن کلمات به هم میتوانید داستان یا عبارتی بسازید که به شما در حفظ کردن مطالب کمک کند. ممکن است داستان یا عبارتی که میسازید هیچ معنی خاصی ندهد.
وی در خلال مباحث، به تعریف و توضیح انواع روش های مطالعه هم پرداخت و گفت: روش مطالعه تجسسی بدین صورت است که این نوع مطالعه مستلزم جریانی از سؤالات است. سؤال کردن قبل از مطالعه، سؤال کردن در هنگام مطالعه، سؤال کردن بعد از مطالعه و کنترل سؤالات.
نظر شما