آقای حکمتنیا، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تهران، در کارگاه "آشنایی با شیوه نگارش مقالات علمی-پژوهشی" شاخصههای پژوهش علمی را تشریح کرد.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران، گرگان/ آقای محمود حکمتنیا در کارگاه آموزشی آشنایی با شیوه نگارش مقالات علمی-پژوهشی که با حضور جمعی از طلاب مدارس علمیه الزهرا و صدیقه فاطمه(سلاماللهعلیها) گرگان برگزار شد، بیان کرد: اولین رکن در پژوهش مسئله است، حال آنکه در اکثر مواقع به دنبال موضوع هستیم؛ مسئله نباید کلی بوده و زمان و مکان در آن مشخص شود.
وی دلایل عدم توانمندی در نگارش مقالات علمی-پژوهشی را توضیح داد و افزود: قبل از انجام هر پژوهشی باید آفتهای نوشتن را شناخت و مهارتهای شنیدن، نوشتن، درک مطلب و سخن گفتن را کسب کرد.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تهران، با مرور مهارتهای پیش از نگارش مقاله از جمله تنظیم فهرست مطالب و منابع، پاورقی، مقدمه و چکیده، به تشریح شیوه علمیت بخشیدن به مطالب مقاله پرداخت و خاطرنشان کرد: در انجام کار پژوهشی باید مبنا را مشخص کرد که نگاه ما به مسائل بسته به نوع فلسفه و تمدن و نگاه انسان دارد.
آقای حکمتنیا به موضوع چالش در انجام پژوهشها نیز اشاره کرد و گفت: چالشها یا در حیطه علمی است یا چالش تصمیمگیری و یا در حوزه فناوری؛ چالشها تعارضاتی است که راهحل علمی برای حل آنها وجود ندارد و یا نمیتوان در آن راستا تصمیمگیری کرد و یا ابزار و فناوری مناسب برای مواجه با آن را نداریم.
وی فناوریها را بخش مهمی از زندگی روزمره دانست و در بحث مسائل خانوادگی، خانواده را موضوعی تمدنی دانست؛ به این معنا که مسائل خانواده و سبک زندگی آن به نوع فرهنگ و تمدن جوامع بستگی دارد.
استاد دانشگاه، بر اصلاح زاویه دید به مسائل تأکید کرد و گفت: اگر محل مسئله بد و اشتباه تشخیص داده شود، مشکل حل نخواهد شد.
گفتنی است کارگاه آموزشی "آشنایی با شیوه نگارش مقالات علمی-پژوهشی" در دو مقطع سطح دو و سه با مشارکت مدیریت حوزه علمیه خواهران استان گلستان و مدارس علمیه الزهرا(س) و صدیقه فاطمه(س) گرگان 29 در دو نوبت صبح و عصر برگزار شد.
نظر شما