زن مسلمان ایرانی‌؛ الگوی سوم برای جهان

استاد مدرسه علمیه حضرت صدیقه فاطمه(س) گرگان گفت: زن مسلمان ایرانی‌ می‌تواند الگوی سومی برای جهان در مقابل الگوی شرقی و غربی باشد و معرفی و عرضه الگوی سوم به زنان دیگر کشورها، زمانی امکان‌پذیر است که الگوهای کامل زن اسلامی معرفی، پاسداشته و شناخته شوند.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، خانم آزاده دنکوب، در نشست فرهنگی با عنوان «حضرت زینب کبری(سلام‌الله‌علیها) و الگوی زن کامل اسلامی» که با حضور طلاب مدرسه علمیه حضرت صدیقه فاطمه(س) گرگان برگزار شد، بیان کرد: حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) برای همه مردان و زنان بزرگ عالم، الگو و اسوه است.

وی خاطرنشان کرد: ارزش و عظمت حضرت زینب کبری(س) برگرفته از موضع و حرکت عظیم انسانی و اسلامی و بر اساس تکلیف الهی و قرآنی است.

استاد حوزه با بیان این‌که حضرت زینب کبری(س) الگوی کاملی برای زنان است، گفت: آن حضرت، یک نمونه کامل از زن مسلمان است که اسلام برای تربیت زنان، آن را در مقابل چشم مردم دنیا قرار داده است.

وی موقعیت‌شناسی را یکی از ویژگی‌های شخصیتی حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) معرفی کرد و توضیح داد: ایشان به‌ عنوان یک حکیمِ شجاعِ و قدرتمند، در تمامی حوادث مربوط به عاشورا موقعیت را به درستی شناسایی کرده و متناسب با هر موقعیتی رفتار خاص خود را به بهترین شکل انجام می‌دادند.

خانم دنکوب، ولایتمداری را شاخصه بارز حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) دانست و افزود: آن حضرت، پرچمدار ولایتمداری است؛ زیرا تمام زندگی خود را زیر چتر ولایت قرار داده و همه سرمایه مادی و معنوی خود را در راه امام و معیت امام نثار کردند.

وی با اشاره به خطبه حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) در جمع کوفیان، عاقبت دورشدن از پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) و اهل بیت(علیهم‌السلام) را ذلت و خواری دنیا و آخرت معرفی کرد و افزود: حضرت در این خطبه جدایی از اندیشه پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) و اهل بیت(علیهم‌السلام) را عامل اصلی هلاکت و گرفتاری مردم می‌داند و تبعیت از آن را  متذکر می‌شود.

کارشناس مذهبی، ظلم ستیزی و تاثیرگذاری اجتماعی را ویژگی دیگری از ابعاد وجودی و شخصیتی حضرت زینب کبری(سلام‌الله‌علیها) برشمرد و تاکید کرد: حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) با فعالیت‌ها و سخنرانی‌های خود زمینه‌ساز قیام‌های شیعیان بعد از حادثه عاشورا و بیداری سیاسی مردم شد.

وی به عنصر بصیرت و عقلانیت در ابعاد شخصیتی حضرت زینب کبری(سلام‌الله‌علیها) اشاره کرد و گفت: ایشان مسائل و مصیبت‌ها را روایت نمی‌کردند؛ بلکه با تفسیر و برداشت صحیح از جامعه و مسائل روز، قیام عاشورا را تبیین، دین را تبلیغ و مردم را به حق دعوت می‌کردند.

خانم دنکوب، وظیفه بانوان را در جامعه اسلامی ارائه الگو و هویت زن اسلامی دانست و تصریح کرد: زن مسلمان ایرانی‌ می‌تواند الگوی سومی برای جهان در مقابل الگوی شرقی و غربی باشد و معرفی و عرضه الگوی سوم به زنان دیگر کشورها، زمانی امکان‌پذیر است که الگوهای کامل زن اسلامی معرفی، پاسداشته و شناخته شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha