حضرت زینب(س) با تکیه بر قرآن و علوم نبوی به افشای ماهیّت حکومت اموی پرداخت

معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران گلستان گفت: حضرت زینب(س) برای تداوم نهضت و احیاء دین پیامبر(ص) به استدلال با حاکمان وقت و افشاسازی ماهیّت ضدّ دینی حکومت اموی پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، خانم لیلا کابوسی در نشستی که با حضور جمعی از کارکنان مدیریت حوزه علمیه خواهران گلستان برگزار شد، پیرامون جایگاه علمی حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) سخن گفت و بیان کرد: حضرت زینب(سلام الله علیها) یکی از بانوانی است که تاریخ نتوانسته درخشیدن بی‌نظیر او پس از شهادت برادرش امام حسین(علیه‌السلام) در کربلا را مخدوش یا گم کند؛ خطبه‌های کوفه و شام وی تنها نشان دهنده نقش ایشان در احیای دین جدّش و تداوم نهضت برادرش نبود، بلکه در تبلور این خطبه‌ها فصاحت و بلاغت و علم او جاری شد.

وی افزود:حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها)، همچون پدر و مادر بزرگوارشان با تکیه بر قرآن و علوم نبوی، برای تداوم نهضت، احیاسازی دین پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) در معیّت امام سجاد(علیه‌السلام) به استدلال با حاکمان وقت و افشاسازی ماهیّت ضدّ دینی حکومت اموی پرداخت.

معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران گلستان، به جایگاه علمی حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) و فعالیت‌های ایشان اشاره کرد و گفت: حضور حضرت در جمع بانوان زمان خود، اوّلین تجلّی دانش حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) در جامعه آن روز مسلمانان بود و اجازه امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) به دانش آموز مکتبش، برای بیان تفسیر قرآن به زنان کوفه، خود بالاترین سند برای بیان جایگاه والای علمی این بانوست.

خانم کابوسی اضافه کرد: دومین و بهترین سند در بیان جایگاه رفیع علمی حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها)، کلام امام سجاد(علیه‌السلام) پس از خطبة عمّة بزرگوارش در شهر کوفه است که فرمودند: «...أنتِ بِحَمدِالله عالِمهٌ غیرُمُعَلَّمِهٍ وَ فَهِمَهٌ غَیرُ مُفَهَّمَهٍ؛ تو بحمدالله، عالم آموزگار ندیده و خردمند نیاموخته هستی!»

وی، با استناد به کلام امام سجاد(علیه‌السلام) اذعان کرد: بی‌تردید، حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) متعلّم به علوم اکتسابی نبودند، بلکه بدون واسطه علم را دریافت کردند و این عجیب نیست، زیرا این خاندان، خزائن علم و معادن حکمت هستند؛ شاید به دلیل همین ویژگی است که برخی معتقدند عقیلة بنی هاشم دارای علم منایا و بلایا بوده‌اند.

معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران گلستان، ضمن بیان گوشه‌ای از سخنان عالمان دینی درباره شخصیت حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) گفت: جلالت شأن و مقام حضرت، قوّه استدلال و برتری عقلش و ثبات و پایداریش را از خطبه‌های ایشان در کوفه می‌توان درک کرد.

خانم کابوسی خاطرنشان کرد: حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) یکی از راویان مورد وثوق شیعه است که بدون واسطه به بیت حضرت فاطمه(سلام‌الله‌علیها) و علی(علیه‌السلام) متصل بوده است و لقب «محدّثه» یکی از القابی است که برای ایشان ذکر شده و این خود به تنهایی، بیانگر نقش ایشان در نقل احادیث و روایات است.

وی در پایان ابراز کرد: با استناد به احادیث نقل شده از عقیلة بنی‌هاشم و سخن محدّثین و مورّخین بزرگ شیعه و سنّی در مقام روایی آن حضرت، این بانوی بزرگ، جزو محدّثان بی واسطه از بیت وحی بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha