دوری از تعصب و تساهل در عرصه نگارش و دغدغه پاسخ گویی به نیازهای مخاطبین، رمز موفقیت پژوهشگران

محقق حوزه علمیه خواهران مازندران گفت: برخورداری از اخلاق پژوهشگری، به دنبال حل مسائل علمی بودن، دوری از هرگونه تعصب ورزی، کم کاری و تساهل در عرصه نگارش و دغدغه پاسخ گویی به نیازهای مخاطبین، از جمله رموز موفقیت پژوهشگران است.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، شیرود/ خانم خدیجه عباسی از اساتید مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(سلام الله علیها) شیرود و متولد شهر تنکابن است. وی با توجه به علاقه ای که به دروس حوزه و معارف اسلامی داشت، در سال1380 وارد مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(سلام الله علیها) شیرود شد و بعد از اتمام مقطع سطح دو، در رشته تفسیر و علوم قرآنی در موسسه آموزش عالی الزهرا(سلام الله علیها) گلستان در مقطع سطح سه ادامه تحصیل داد. خانم عباسی، پس از اخذ مجوز تدریس دروس تفسیر و علوم قرآنی، از سال 1394، به تدریس و داوری مسابقات قرآنی در سطح استان مازندران پرداخت.

خانم خدیجه عباسی، در گفتگویی اختصاصی، در رابطه با فعالیت های پژوهشی خود گفت: با توجه به رشته تحصیلی خود و احساس نیاز به پزوهش هایی در زمینه معارف اسلامی در جامعه، در این زمینه آغاز به فعالیت کردم؛ موضوع پژوهش ها و تحقیقاتی که با رتبه‌ی مقالات علمی-پژوهشی به چاپ رسیده، شامل: "تاملی بر ویژگی ها و جایگاه ابرار و نیکان در قرآن کریم"؛ "مبانی و روش های تربیت عقلانی در نهج البلاغه"؛ و مقاله "تاملی بر زندگانی و نقش حضرت خدیجه(سلام الله علیها) در گسترش اسلام" است.

محقق حوزه تاکید کرد: طلاب زمانی می توانند رسالت خود را در جهت تبلیغ، تدریس و پژوهش به انجام برسانند که به صورت فعال و مستمر، مشغول به مطالعه و پژوهش باشند. بروز بودن و اشراف کامل علمی بر مسائل جامعه و انواع شبهات در عرصه های مختلف فرهنگی، سیاسی، اخلاقی، اجتماعی و... می تواند در جهت رسیدن به اهداف دینی که یکی از وظایف طلاب و روحانیت است، دخیل باشد، تقویت روحیه تحقیق و پژوهش در طلاب می تواند موجب رشد در زمینه های تبلیغ، تدریس و تحقیق در عرصه های گوناگون شود.

وی ادامه داد: آشنایی با ملاک های یک پژوهش، لازمه‌ی انجام یک تحقیق در ردیف تحقیقات طراز است که باید در راستای نیاز جامعه و حل مسائل اجتماعی قلم فرسایی کند و با برخورداری از اخلاق پژوهشگری، به دنبال حل مسائل علمی بوده، از هر گونه تعصب ورزی، کم کاری و تساهل در عرصه نگارش دوری جسته و سعی در پاسخ گویی به نیازهای مخاطبین، داشته باشد.

خانم عباسی بیان کرد: دغدغه مند کردن و ایجاد انگیزه پژوهشی برای طلاب، از طریق اساتید برجسته و تدوین دروس متداول در راستای پژوهش و استفاده از اساتید باتجربه و موفق که در تقویت و ایجاد انگیزه در طلاب موثر هستند، آموزش شیوه های پژوهشی موثر، استفاده از چگونگی بهره مندی از کتابخانه ها و نرم افزارهای دیجیتالی به منظور جلوگیری از سردرگمی طلاب در امر تحقیق می تواند کمک شایانی به آنها داشته باشد.

وی اذعان کرد: طلاب زمانی می توانند رسالت خویش را در جهت تبلیغ، تدریس و پژوهش به انجام برسانند که بصورت فعال و مستمر بر مسائل علمی جامعه، مطالعه و اشراف کامل داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha