نگاهی بر برنامه ها و فعالیت های پژوهشی استان چهارمحال و بختیاری

به مناسبت هفته پژوهش، معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان چهارمحال و بختیاری در گفتگویی؛ برنامه ها، فعالیت ها و دستاوردهای پژوهشی استان در سال های اخیر را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، به مناسبت فرا رسیدن هفته پژوهش، فرصت را مغتنم دانستیم تا گفت و گویی با خانم فاطمه امیدی، معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان چهارمحال و بختیاری داشته باشیم.

-ضمن تبریک فرا رسیدن هفته پژوهش خدمت شما، برای آغاز بحث در مورد ضرورت پژوهش در جامعه امروز، توضیحاتی می فرمایید؟

در جامعه امروز، پژوهش و تحقیق یکی از محورها و شاخص‌های اصلی پیشرفت و تعالی هر جامعه به حساب می آید. سنجش میزان علم و دانایی به میزان تولید و مصرف اطلاعات و گسترش دانایی به دسترسی سریع و آسان به منابع علمی موثق مرتبط و وابسته است. منبع اصلی تولید اطلاعات و دانش جدید در واقع حاصل فعالیت‌های پژوهشی است که انجام می‌گیرد. پژوهش در هر موضوع، به هر گونه و در هر سطحی که انجام شود، تلاشی منسجم و نظام‌مند در راستای توسعه دانش موجود درباره موضوع‌هایی است که با آنها سروکار داریم. امروز که ارتباطات کلان زیاد شده و سرعت اطلاعات بالا رفته است، به همان میزان، شبهات اعتقادی و دینی افزایش یافته است. پژوهش راهی است برای یافتن بهترین راهکارهای ممکن برای حل مسائل و شبهات علمی موجود در عرصه‌های مختلف زندگی.

-وضعیت پژوهش و تحقیقات در مرکز استان شما و مدارس علمیه تابعه را چگونه ارزیابی می کنید؟ (به نظر آماری و تعداد پایان نامه های سطح3 و 4 دفاع شده و تحقیقات منتشر شده از سوی طلاب و.. ؟

بحمدالله طی سالیان اخیر تحقیق و پژوهش در بین مدارس استان روبه افزایش بوده است. آمارهای کمی و کیفی حاکی از حضور خوب طلاب در جشنوارهای ملی و همایش های استانی، ملی و بیین المللی دارد. البته با این حال تا رسیدن به نقطه مطلوب هنوز فاصله داریم. تاکنون از 35 پایان نامه در مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه سلام الله علیها توسط طلاب دانش آموخته سطح 3 دفاع شده و نزدیک به 10 مقاله علمی تخصصی یا علمی پژوهشی به چاپ رسیده است.

-فعالیت های پژوهشی صورت گرفته در مدارس علمیه استان، از لحاظ کیفیت چگونه است؟

در مدارس علمیه سطح دو، تمرکز طلاب بر مقالات پایانی است که عمدتا دارای کیفیت مطلوبی است. در سال جاری به منظور رفع دغدغه های مدیران و معاونین پژوهش مدارس در خصوص کیفیت آثار پژوهشی طلاب، با مساعدت  ایشان مقرر شد برای هر مدرسه در کنار اساتید ارزیاب مقالات، یک استاد راهبر مقالات نیز در قالب برگزاری کارگاه مقاله نویسی به صورت گام به گام از موضوع یابی تا نتیجه گیری فعالیت داشته باشد. بحمدلله مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه و بسیاری از مدارس استان فعالیت های بسیار خوبی در این خصوص دارند. تعدادی از طلاب در همایش های سال 1401شرکت نموده و موفق به کسب رتبه و پذیرش مقاله برای چاپ در مجلات علمی تخصصی شده اند که حاکی از کیفیت آثار ایشان بوده است. 

 -وضعیت کتابخانه مدارس علمیه چگونه است و آیا از نظر تامین کتب مورد نیاز طلاب و نیز برخورداری از منابع جدید، غنی هستند؟ برای غنی شدن کتابخانه های مدارس علمیه چه کارهایی می توان انجام داد و یا باید صورت بگیرد؟

 تعداد زیادی از مدارس استان چهارمحال و بختیاری، در بستر سامانه تحت وب فراکاوش قرار دارند. مدرسه علمیه فاطمیه سلام الله علیها شهرکرد از نظر کتب مورد نیاز غنی بوده و در تیپ بندی که از سوی مرکز مدیریت خواهران صورت گرفت، رتبه الف استان را کسب نمود. مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه سلام الله علیها نیز بخش زیادی از منابع تخصصی رشته های تحصیلی خود را تأمین نموده است. سایر مدارس نیز به فراخور شرایط و امکانات تا حدود زیادی از منابع خوبی برخوردارند. البته یکی از مدارس استان نیز به علت کمبود فضای مناسب، قادر به تأمین فضای مناسب کتابخانه نبوده است. بحمدالله مدیر محترم حوزه علمیه خواهران استان حجت الاسلام و المسلمین هاشمی، رویکرد بسیار خوبی نسبت به منابع جدید دارند و در این خصوص مساعدت هایی از نهادهای مرتبط حوزوی جذب نمودند. برای غنی شدن کتابخانه های مدارس علمیه خواهران باید نسبت به  فراهم کردن زمینه دسترسی به کتابخانه های دیجیتال و امکانات نرم افزاری نگاه ویژه ای داشت.

-چه برنامه هایی برای هفته پژوهش دارید؟

 علاوه بر برنامه هایی که هریک از مدارس به صورت مجزا در این هفته انجام می دهند، افتتاح سایت های مدارس علمیه خواهران استان، معرفی و تجلیل از پژوهشگران برتر، گرامیداشت هفته پژوهش باحضور معاون پژوهش استان در مدارس علمیه، انگیزه بخشی به طلاب در راستای انجام امور پژوهشی، برگزاری کارگاه ویژه معاونین و اساتید ارزیاب مقالات با همکاری جامعه الزهرا سلام الله علیها، برگزاری کارگاه مهارت افزایی ویژه کتابداران مدارس با حضور آقای حسنوند، رئیس محترم اداره توسعه و تأمین منابع پژوهشی، و میزگرد پژهشی بخشی از برنامه های معاونت پژوهش استان در هفته پژوهش است.

-برای درخشش بیش از پیش بانوان طلبه در جشنواره های پژوهشی سراسری و البته جشنواره علامه حلی، چه اقداماتی نیاز هست انجام شود و چه بسترهایی باید آماده شود؟

تمرین نویسندگی، آشنایی با مهارت‌های پژوهشی و نگارش مقالات علمی می‌تواند در رشد علمی و موفقیت طلاب در عرصه‌های پیش‌روی به خصوص در جشنواره های سراسری بسیار اثرگذار باشد، ضمن آنکه ترغیب طلاب جهت مشارکت بیشتر و فعال‌تر در این جشنواره امری ضروری است.

-دستاوردهای پژوهشی استان چهارمحال و بختیاری چه بودند؟

بنا به گزارش ستاد جشنواره علامه حلی استان چهارمحال و بختیاری در سه مرحله 14،13،12 جشنواره علامه حلی ره، رتبه بالای کشوری را به خود اختصاص داده است. برگزیدگان قابل توجهی در این جشنواره مورد تقدیر قرار گرفته اند. از شاخص ترین آثار می توان به اثر استاد پژوهشگر و محقق خانم "حمیده حیدری جونقانی" با عنوان "جایگاه تدریج در بیان و اجرای احکام" که رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص داد اشاره نمود. لازم به ذکر است این اثر از سوی نشر هاجر به چاپ رسید و در هفته کتاب از سوی مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه طی مراسمی رونمایی شد. عقد تفاهم نامه آموزشی-پژوهشی با مرکز جهاد دانشگاهی استان، تعامل علمی با دانشگاه شهرکرد و تلاش در راستای ایجاد هسته پژوهشی متشکل از اساتید حوزه خواهران و دانشگاه، حضور در همایش تبیین اندیشه دفاعی امام خامنه ای مدظله العالی و همایش مادران فاطمی و کسب عناوین برگزیده، چاپ مقالات علمی تخصصی طلاب مدارس سطح 2 و طلاب سطح 3، مقالات علمی -پژوهشی که توسط اساتید سطح 4 تألیف و به چاپ رسانده اند. (افزون بر 10 مقاله)، تلاش روز افزون معاونان پژوهش مدارس در راستای توسعه کمی و کیفی فعالیت های پژوهشی مدارس بخشی از دستاوردهای پژوهشی استان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha