پژوهش، نقش کلیدی در جنگ حق علیه باطل دارد

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان فارس گفت: در دنیای امروز پژوهش می تواند نقش کلیدی در جنگ حق علیه باطل داشته باشد و به عنوان اساسی ترین نیاز در جوامع بشری، به اولین اولویت در صدر نیازهای هر کشوری تبدیل شود.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه‌های علمیه خواهران، خانم مریم دل افکار، معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان فارس، در گفت‌وگویی به مناسبت هفته پژوهش، ضمن تبریک فرا رسیدن این هفته، اظهار کرد: در دنیای امروز پژوهش می تواند نقش کلیدی در جنگ حق علیه باطل داشته باشد و به عنوان اساسی ترین نیاز در جوامع بشری به اولین اولویت در صدر نیازهای هر کشوری تبدیل شود و بی شک زیر بنای اصلی پژوهش، در گرو مطالعه و کتابخوانی است.

وی افزود: پژوهش استان فارس از سال 1398 در عرصه ملی با انعقاد تفاهم نامه با مراکز علمی پژوهشی همسو همچون پایگاه استنادی دانشگاه شیراز، دانشگاه علوم قرآنی و... وارد عرصه معرفی دستاوردهای خود شده و در طرح ابتدایی مدارس علمیه فارس، به پنج محور تقسیم شدند که در فاز اول، مدارس همجوار و در سال بعد مدارس غیرهمجوار و سپس به فعالیت های برون حوزوی منتهی شد و پیامد اجرای این طرح که با هدف استفاده از امکانات و ظرفیت های اقصی نقاط فارس اجرا شد و در قالب شکوفایی و کیفی شدن پژوهش های طلاب متبلور گشت.

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان فارس در ادامه گفت: اساسا توجه به قدمت کوتاه کمتر از دو دهه از تاسیس مرکز مدیریت حوزوی مختص بانوان در استان در مقایسه با قدمت چندین دهه ای دانشگاه هایی نظیر شیراز می تواند در نمایاندن موفقیت های علمی بانوان طلبه گویا باشد تا آنجا که در حال حاضر بخش قابل توجهی از تولیدات علمی، برعهده طلاب خواهر است. در جشنواره علامه حلی ره هر ساله شاهد حضور بیش از 600 اثر طلاب فارس هستیم. تولید و چاپ 67 کتاب توسط مولفین طلبه تدوین رساله و پایان نامه در موضوعات مبتلی به جامعه نیز درخور توجه است.

فعالیت های پژوهشی طی یک سال گذشته در استان فارس

وی از اجرای بیش از 67 کرسی ترویجی در سال گذشته خبر داد و افزود: اجرای بیش از 30 جلسه کارگاه های مختلف در مرکز استان در خصوص طرحنامه نویسی، روش پژوهش در علوم تجربی، آشنایی با اخذ کدهای معتبر علمی برای پژوهشگران و شناسایی 300 طلبه پژوهشگر استان فارس، تربیت اساتید ارزیاب متخصص، آشنایی با تدوین طرحنامه های دانش بنیان در راستای منویات مقام معظم رهبری مدظله، از برنامه های اجرا شده و یا در حال اجرای مرکز است.

خانم دل افکار گفت: در حال حاضر نیز در عرصه اجرای گام سوم فعالیت های تولید محتوا، پژوهشگران در مسئله نقد فیلم ورود یافته و ان شاالله از نظر ارتقای کیفی نیز برنامه های قبل به قوه خود باقی است.

معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران استان فارس اظهار داشت: در راستای ارتقا کیفی مقالات پایانی طرح هایی از گذشته اجرا شده و در حال حاضر نیز ثمرات آن را مشاهده نموده ایم، لیکن امر مسلم در مسئله پژوهشی در کنار برگزاری کارگاه و دوره علاقمندی افراد است. این معاونت در این راستا استعدادهای پژوهشی را شناسایی و مورد حمایت قرار داده است. از جمله معرفی به مراکز خدمات و حمایتی مرکز مدیریت در راستای حمایت از چاپ آثار این دسته از طلاب، تشویق و تقدیر از مولفین برتر و فراهم ساختن امکان چاپ برخی از رساله ها یا پایان نامه های برتر اساتید و طلاب سطوح سه و چهار، اعطای وام به موضوعات قرانی و نیز کمک هزینه به موضوعات در زمینه دفاع مقدس، از سویی اخذ 93 موضوع و طرح ها پژوهشی از قوه قضائیه در راستای کاربردی نمودن رساله و پایان نامه های طلاب امری نو و خلاقانه در عرصه کشور بود.

خانم دل افکار از کسب رتبه برتر کشوری کتابخانه شهرستان کازرون خبر داد و گفت:  به لطف خدا و تلاش های همکاران محترم در مدارس علمیه استان در سال جاری کتابخانه شهرستان کازرون موفق به کسب رتبه کشوری شد و کتابخوان برتر کشور نیز از دیار فارس بود. در راستای تجهیز کتابخانه های مدارس بر اساس تیپ بندی صورت گرفته بالغ بر بیش از 2000 جلد کتاب به مدارس اعطا شده است.

برنامه های هفته پژوهش

خانم دل افکار همچنین از اجرای طرح "وقف سنت حسنه" با هدف احیای این سنت حسنه در مدارس علمیه سراسر کشور خبر داد و گفت: این طرح موجبات پویایی و تشویق به مطالعه شده و از سویی برگزاری کارگاه های دانش بنیان، نقد فیلم، نشست های مطابق با شعار هفته پژوهش مرکز مدیریت کشور، برگزاری مسابقات کتابخوانی و تجلیل از پژوهشگران برتر از برنامه های هفته پژوهش است.

وی افزود: اجرای طرح نقد آراء فقهی قضات استان فارس با همکاری برخی از اساتید و طلاب مبرز سطح 4، همکاری های فراوان در عرصه ملی و فراملی با مراکز پژوهشی همسو نظیر پایگاه استنادی مرکز اسناد جهاددانشگاهی، دانشگاه شیراز، فرهنگیان، علوم قرآنی، مرکز پژوهش های آستان شاهچراغ(علیه السلام)، تالیف و تدوین بیش از 100 پایان نامه علمی، بیش از 50 کارگاه و نشست علمی از دستاوردهای عرصه پژوهش بوده است.

پژوهش، نقش کلیدی در جنگ حق علیه باطل دارد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha