پژوهش، عامل توسعه مرزهای علم  است

خانم مروتی، پژوهشگر حوزه علمیه خواهران یزد، فعالیت پژوهشی را عامل و سبب توسعه مرزهای علم و دانش برشمرد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، خانم حمیده مروتی، پژوهشگر و استاد حوزه و دانشگاه، در گفت وگویی، در تبیین فعالیت پژوهشی گفت: فعالیت پژوهشی فعالیتی است که در پی مسئله ای که برای انسان پیدا می شود، شکل می‌گیرد و نتیجه آن هم تولید علم یا نگاهی جدید به یک مسئله و علم هست و در واقع این فعالیت، سبب توسعه مرزهای علم خواهد شد.

پژوهشگر حوزه علمیه خواهران یزد، انگیزه پرداختن به پژوهش را علم دوستی عنوان کرد و افزود: هر مسئله ای که برای انسان پیش می آید، به دنبال پاسخ آن مسئله می رود. ویژگی او این است که دوست دارد علمش زیاد شود و علاقمند است که مسئله مبهمی برایش باقی نماند و همین انگیزه ای برای هر پژوهشگری است که فعالیت های پژوهشی اش را در راستای فضای علمی که دوست دارد، ادامه بدهد و اطلاعات و معلوماتش را از این طریق زیاد کند.

خانم مروتی در بیان عوامل ایجاد علاقه به کارهای پژوهشی گفت: بنده کارشناسی ارشدم را در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی خواندم، محیط خوب پژوهشگاه و فضایی که در پژوهشگاه حاکم بود، و وجود کتابخانه غنی برای ما جذاب بود، همین ها باعث می شد که ما نیز تشویق شویم که به سمت فعالیت های پژوهشی برویم و دنبال جواب برای مسئله ای باشیم که برایمان پیدا می‌شد. با کمک اساتید توانستیم که روش پیدا کردن جواب مسئله را هم یاد بگیریم و علاقمند به پژوهش شویم.

وی در ادامه به موانع راه پژوهشگران اشاره و اظهار کرد: با توجه به شیوه پژوهش، مانع نیز متفاوت است؛ برای ما که پژوهش هایمان به شکل کتابخانه ای است، با توجه به فضایی که الان وجود دارد و ساختاری که‌ فضای مجازی در اختیار ما قرار داده است، منابع به راحتی در اختیار ما قرار دارد، حالا گاهی به صورت رایگان و گاهی با پرداخت هزینه، در هر صورت به راحتی و بدون بیرون رفتن از منزل نیز دسترسی به کتب امکانپذیر است. البته ممکن است بیشتر در کارهای میدانی مشکل پیدا شود چون باید در جامعه‌ بررسی انجام شود، ولی مشکل ما بیشتر در ارائه گزارش پژوهش با عنوان مقاله است؛ متأسفانه غالب مجلات علمی-پژوهشی معتبر که در حال فعالیت هستند، به گونه ایست که  بیشتر مقالات اساتید هیئت علمی را چاپ می کنند و اگر حوزه های علمیه بتوانند سازوکاری داشته باشند که مقالات اساتید آن ها هم چاپ شود، این امر بسیار مطلوب است. البته خود حوزه های علمیه نیز مجلاتی را دارند که مقالات را چاپ می کنند، ولی در سامانه رتبه بندی این ها هم باید مدنظر باشند.

پژوهشگر حوزه علمیه خواهران یزد، با اشاره به راهکارهای ارتقا انگیزه پژوهشگری در میان طلاب، تصریح کرد: همان چیزی که باعث شد ما جذب پژوهش بشویم در واقع در مورد طلاب هم می‌تواند موثر باشد، اینکه اولا منابع در اختیار آن ها قرار گیرد، اگه فعالیت های پژوهشی در معرض دید و دسترس طلاب باشد و نتیجه پژوهش را ببینند که یک مقاله ای خودش را نشان می دهد و یک مشکل علمی با کمک این پژوهش رفع می شود، سبب جذب طلاب خواهد شد. لازمه ارتقای انگیزه طلاب، یکی اینکه منابع در دسترشان باشد و برای این مهم کتابخانه های مجازی را یاد بگیرند و اینکه خود ما اساتید بتوانیم ساعتی را در حوزه حضور داشته باشیم و در این ساعات کار پژوهشی و علمی انجام دهیم، و اساتید بخشی از کار علمیشان را در حوزه انجام دهند؛ همچنین اگر طلبه،روش مقاله نویسی را یاد بگیرد و قبل از آن خواننده خوبی باشد و مطالعه داشته باشد، در انگیزه پژوهشگری موثر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha