«کاربرد فناوری در تحقیق و پژوهش» در اروندکنار بررسی شد

کارگاه پژوهشی با موضوع «کاربرد فناوری در تحقیق و پژوهش» در مدرسه علمیه فاطمیه اروندکنار برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، اروندکنار/ کارگاه پژوهشی  «کاربرد فناوری در تحقیق و پژوهش» به مناسبت هفته پژوهش در مدرسه علمیه فاطمیه اروندکنار برگزار شد.

خانم طاهرپوریان در این کارگاه گفت: تحقیق به دو صورت انجام می‌شود: دستی و ماشینی. نوع دستی دارای مزایا و معایبی است. عمیق بودن در تحلیل و نتیجه‌گیری، ریزبینی و توجه به نکات و جزییات، معتبر بودن محتوای موردتحقیق از جمله مزایای تحقیق به‌صورت دستی است و محدود بودن منابع و عدم دسترسی به منابع بیشتر، کم بودن تعداد تحقیقات و خروجی‌های علمی از معایب آن است. تحقیقات ماشینی نیز در کنار زیاد بودن منابع، داشتن خروجی‌های بیشتر، تعدد موضوعات (وسعت استنتاج) معایبی مانند سطحی بودن و عدم توجه به نکات و ریزبینی‌های علمی را به همراه دارد.

وی افزود: پژوهش مطلوب باید جامع، عمیق، معتبر، مدون و تربیت محور باشد. برای نوشتن چنین تحقیقاتی نیاز به ابزارهای فناورانه است که در دو نوع نرم‌افزارهای محتوایی و نرم‌افزارهای ابزاری تقسیم می‌شود.

کارشناس پژوهش، در توضیح نرم‌افزارهای محتوایی و ابزاری گفت: در نرم‌افزارهای محتوایی اگر هدف از تولید نرم‌افزار، ارائه محتوای موردنیاز محققین باشد و این محتوا با امکانات فناورانه همراه شود، یک «نرم‌افزار محتوایی» است؛ مانند نرم‌افزار جامع مهدویت؛ و اگر هدف از تولید نرم‌افزار ارائه ابزار موردنیاز پژوهشگر در تحقیق بدون داشتن محتوا باشد، یک «نرم‌افزار ابزاری» است، مانند نرم‌افزارهای ابری، نرم‌افزارهای ابزاری اپلیکیشن، نرم‌افزارهای ابزاری دسکتاپی.

وی در ادامه به توضیح و کاربرد هرکدام از نرم‌افزارها از نوع محتوایی و ابزاری پرداخت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha