نقش پژوهش در پیشگیری از اغتشاشات/ اگر به نوجوانان تعمیق و تدقیق را می آموختیم، الان شاهد شکست در جنگ روایت ها نبودیم

خانم زینب پورحمزه گفت: اگر پژوهش و تحقیق، مورد توجه مسئولان قرار می گرفت و به نوجوانان ذهن ورزی، تعمیق و تدقیق آموخته می شد، الان شاهد شکست در جنگ روایت ها نبودیم، همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، اگر به پژوهش های فرهنگ ساز بعد از کسب دانش ارزش و بها داده می شد و فرهنگ، پژوهش را به خدمت می گرفت، دچار سطحی نگری نمی شدیم.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، خانم زینب پورحمزه، معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان تهران، در گفت و گویی به مناسبت هفته پژوهش، ضمن تبریک فرارسیدن این هفته و تسلیت ایام فاطمیه، مقام شامخ همه طلایه داران عرصه علم و عمل، اساتید پژوهشی، دانش پژوهان و مجریان امور پژوهشی را گرامی داشت.

وی با اشاره به جایگاه پژوهش در جامعه امروز گفت: اگر پژوهش و تحقیق با ویژگی های ذاتی که دارد، مورد نظر جدی مسئولان قرار می گرفت و ما به نوجوانان و جوانانمان ذهن ورزی، تعمیق و تدقیق را می آموختیم، الان شاهد شکست در جنگ روایت ها نبودیم و پیش از ابتلا به اشتباهات در فضای مجازی، مجهز به سلاح شناخت انواع مغالطه و راهکار خنثی سازی آن می شدیم. همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، اگر به پژوهش های فرهنگ ساز بعد از کسب دانش ارزش و بها داده می شد و فرهنگ، پژوهش را به خدمت می گرفت دچار سطحی نگری نمی شدیم.

خانم پورحمزه بیان داشت: بازنشانی انبوه داده های برگرفته از رسانه های گوناگون، تنها کار ذهن ورزیده و پرورش یافته است. جوانان ما تنها زمانی می توانند تحلیلی منطقی و دقیق از وقایع داشته باشند و استراتژی های دشمن در جنگ نرم و جنگ شناختی را بخوبی بشناسند و سره را از ناسره را تفکیک کنند که پیشتر با معماری ذهن، اطلاعات صحیح را طبقه بندی کرده و از هر کدام در جای خود استفاده کنند و این امکان نمی یابد جز با تحقیق و پژوهش.

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان تهران در ادامه بیان کرد: پژوهش حوزه های علمیه در گام نخست برای تحقق اهداف مقدسی همچون احیا و اشاعه ارزش های ناب اسلام و انتشار آثار علمی فرهنگساز دایر شد و بحمدالله تا به اکنون قوت علمی و بیان رسای آثار طلاب در رشد و تعالی جامعه علمی این مرکز منشأ برکات فراوان و نوید بخش آینده ای روشن برای پژوهش های اثربخش حوزوی بوده است. در این میان نقش اساتید مجرب و تراز اول علمی حوزه در راهبری طلاب کم نظیر است. بخش عمده ای از آثار طلاب در حوزه مطالعات علوم انسانی اسلامی به شناخت و کاهش نارسایی های اجتماعی، اخلاقی، اقتصادی، حقوقی و سیاسی پرداخته و در صدد بررسی آسیب هایی همچون مشکلات زوجین، خلأ فرزندپروری و ارائه راهکارهای عملیاتی در جهت ارتفاع آن است. برای نمونه می توان به برخی از پژوهش های انجام گرفته اشاره نمود: "حاکمیت نهاد داوری در حل تعارض بین زوجین مقایسه تطبیقی در فقه امامیه (با تاکید ادله مبتنی بر وحی ) و حقوق موضوعه"، "اصول سیاست های جنایی تقنینی از دیدگاه قرآن کریم"، "نقش محبت در تربیت دینی کودک از منظر اسلام".

فعالیت های پژوهشی طی یک سال گذشته در استان تهران

خانم پور حمزه، در ادامه بیان داشت: اخیرا برای تشکیل نمایشگاهی از دستاوردهای طلاب خواهر تنها طی یک فراخوان 431مقاله علمی، 314 کتاب علمی و 79 اثر تجلیل شده در همایش از مدارس سطوح عالی استان به این مدیریت سرریز شد. همچنین 9082 تحقیق پایانی و مقالات پایانی ارزیابی شده در سطح دو 688 دفاعیه سطح سه، 13 رساله نگاشته شده در سطح چهار و رقابت هرساله کم و بیش از هزار اثر غیرتکراری صرفا از طلاب زیر سی سال سن در جشنواره علامه حلی ره و بحمدالله کسب رتبه اول کشوری طلاب استان تهران در میان خواهران و رتبه دوم کشوری بعد از قم در میان طلاب سراسر کشور، حاکی از وزانت آثار طلاب خواهر استان تهران دارد. کسب رتبه اول مولفین استان تهران در دوره تدوینگری متون آموزشی در رقابت با اساتید سایر استان ها نیز از دیگر افتخارات همکاران پژوهشی مان در استان تهران است که نشان از دغدغه مندی و تعهد ایشان دارد و بنده به نوبه خویش قدردان زحمات تک تک همکاران عزیزمان هستم

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان تهران، در رابطه با برنامه های هفته پژوهش گفت: از آنجا که ستاد وظیفه راهبری مدارس را در برگزاری برنامه ها داشته و خود مجری برنامه ها نیست، تنها به حسب ضرورت درصدد توجیه و توانمندسازی پژوهشگران محترم در شناخت علم ارتباطات، مهارت های 21 گانه سوادرسانه ای و مفاهیمی همچون OSINT و داده کاوی (دیتا آنالیز) می باشد که بدین منظور برگزاری سلسله کارگاه های تدارک شده با اساتید برجسته ای همچون خانم دکتر وصالی را در دستور کار خود دارد، اما برنامه های فاخر مدارس علمیه خواهران استان تهران، در قالب هایی همچون کرسی ها و نشست های علمی، معرفی تازه های نشر طلاب در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی طلاب در حال انجام است که البته این فعالیت ها گاهی در سطح یک مدرسه توسط مسئولان همان مدرسه و گاهی به صورت گروهی با مدارس هم محور و هم منطقه برگزار خواهد شد.

متأسفانه حوزه به علت تفاوت شکل و ساختار با سایر مراکز، دچار نوعی تحجر شده است

وی تشریح کرد: زمانی ما می توانیم بگوییم که نقش حوزه در بهبود وضعیت اجتماع تا چه اندازه مؤثر بوده که پیش تر جایگاه حوزه به عنوان متولی اجرای امر دین در تمامی عرصه ها دیده شده باشد، نظیر نقش آفرینی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت و درمان، وزارت ورزش وجوانان، به عنوان مصداق عینی می توانیم بگوییم مثلا در زمان تاسیس پارک ورزشی علاوه بر مهندسی و نقشه کشی مکان، مولفه های اسلامی سازی پارک توسط مهندسان علوم دینی شکل گیرد و یا کتب دینی در آموزش و پرورش که حاوی اشکالات قابل ملاحظه ای است، توسط مراجع ذیصلاح که همان طلاب علوم دینی هستند نگاشته و آموزش داده شود تا روح نونهالان و نوجوانان ما توسط روحانیون حوزات مقدسه پرورش یابد. مطلب دیگر اینکه حوزه های علمیه امروز به عنوان یک مرکز علمی دست کم با کارکردی سه گانه که مدرس، محقق و مبلغ تربیت می نماید، به نظر می رسد با عنایت به توفیقات حاصله در این راستا شأنیتی بالاتر را نسبت به بسیاری دیگر از مراکز علمی داراست، اما متأسفانه حوزه به علت تفاوت شکل و ساختار با سایر مراکز، دچار نوعی تحجر شده است و لازمه رفع این تحجر پذیرش حوزه با شاخصه های مختص به خود است نه لزوماً ویژگی های مندرج در وزارت علوم.

خانم پورحمزه در پایان افزود: فرار نخبگان حوزوی از حوزه و فعالیت آن ها در دانشگاه ها و نهادهای علمی دیگر که خود تبعاتی را برای حوزه ایجاد می کند، حاکی از محدودیت هایی در حوزه است که به عنوان نمونه می توان برخی از دلایل آن را حمایت اندک حوزه از طلاب و اساتید برشمرد مانند عدم اعطای رتبه علمی به اساتید به جهت عدم امکان تامین مالی و تسهیلاتی مطابق با دانشگاه و دیگر مراکز علمی.

وی تصریح کرد: اگرچه نارسایی ها و مشکلات فراوان است، اما حوزه علمیه با استعانت از درگاه حضرت حق و امید نظر عنایت ولی نعمت خویش امام زمان(عج)، خدمت رسانی در تمامی عرصه های علمی و اجرایی را تکلیف و وظیفه خود می داند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha