"نگاه های جهانی به هویت زن ایرانی در عصر حاضر" چگونه است؟

نشست مجازی با موضوع "نگاه های جهانی به هویت زن ایرانی در عصر حاضر" توسط گروه طریق الرشد، با حضور کارشناسان از سوی جمعی از مدارس علمیه خواهران استان تهران برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، نشست مجازی با موضوع "نگاه های جهانی به هویت زن ایرانی در عصر حاضر" با همکاری گروه طریق الرشد که شامل مدارس علمیه: صالحیه، کریمه اهلبیت، زینب شاهد، نورالزهرا، راه زینب، نورالاصفیا، مشکات اندیشه و سیده النساء (سلام الله علیهم اجمعین) استان تهران است، برگزار شد.

در این نشست دکتر مینایی، استاد حوزه و دانشگاه و مبلغ بین المللی افزود: دیدگاه های که در مورد زن ایرانی در مجامع بین المللی وجود دارد و از دو مقوله نشات گرفته است، یک دیدگاه عرفی و دیگری دیدگاه علمی است.

خانم مینایی پور با اشاره به دیدگاه علمی و جایگاه، حضور و فعالیت زنان گفت: وقتی به دیدگاه علمی و فعالیت اجتماعی و نیز جایگاه علمی زنان در عرصه جهانی و نقش آفرینی در صحنه های حساس کشور از جمله  اقتصادی و بین المللی و تمام عرصه ها در مجامع علمی نگاه کنیم، اینطور بیان می‌شود که زن ایرانی در حال رشد و شکوفایی است و نمود آن به صورت عام در سطح جامعه و مجامع بین المللی مطرح است.

استاد حوزه و دانشگاه، جایگاه عرفی زن را اینگونه تشریح کرد: بحث دوم در دیدگاه عرف و عام است که هم از منظر داخلی و هم خارجی به آن اشاره می شود. از منظر داخلی وقتی به این قضیه نگاه می شود به این نتیجه میرسیم که با وجود این که زن ایرانی نسبت به سال های گذشته جایگاه خوبی را پیدا کرده است اما خود انگاره و هویت بخشی برای او ایجاد نشده است و نتوانسته  است به خود انگاره مثبت در زندگی دست یابد، و احساس کند که پیشرفت کرده است.

وی با اشاره به جایگاه بین المللی زنان افزود: در محیط بین الملل کسانی وارد شدند و به مباحثی از جمله  جایگاه زنان در جامعه ایران پرداخته اند که در هیچ جای دنیا صاحب نظر نیستند در حالی که باید زن ایرانی را با ویژگی هایی که حقیقتاً در مجامع علمی و پژوهشی شناخته می شود بشناسیم.

در ادامه این نشست خانم فلاح تفتی، استاد حوزه و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در مورد جایگاه بانوان گفت:  یکی از مقولاتی که امروز با آن سر و کار داریم و شبهاتی که پیرامون زن مطرح می‌شود در واقع دیدگاه دینی است که ایران و رهبر داعیه دار آن است. باید دید که نگاه ایشان به زن معاصر ایرانی و اسلامی چگونه است.

وی بعد از تبیین بیانات مقام معظم رهبری، به نگاه اندیشمندان و جوامع غربی به جایگاه زن پرداخت و تشریح کرد: اگر با دیدگاه های این اندیشمندان آشنا شویم بهتر است، تا اینکه بخواهیم این نظرات را تفسیر کنیم.

سقراط فیلسوف بزرگ یونانی قرن پنجم می گوید: «وجود زن منشاء بزرگترین انحطاط بشری است.»، ارسطو فیلسوف یونانی قرن ۴ می‌گویند: «زن چیزی نیست مگر مرد ناکام خطای طبیعت و حاصل نقص در آفرینش.»، فیثاغورث دانشمند یونانی می گوید: «اصل خوبی وجود داشته و نظم و نور و مرد را به وجود آورده و نیز اصل بعد که آشوب و تیرگی و زن را آفرید.»، منتسکیو از رهبران آزادی اندیشه فرانسه می گوید: «زن ها در زندگی خانوادگی باید تابعی از مرد باشند بر خلاف عقل و طبیعت است که زنها ارباب خانواده باشند.»

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: در کنار این دیدگاه دانشمندان غربی قرن بیستم و دیدگاه های فمینیستی راهم باید بدان بپردازیم. همچنین یکسری مثل هایی در جوامع غیر ایرانی پیرامون زنان وجود دارد که اینها جزء مثل هایی هست که در محاورات جوامع غربی استفاده می شود: در قرن ۱۸ شوپنهاور فیلسوف آلمانی می‌گویند: «زن حیوانی با گیسوانی بلند و افساری کوتاه است.»

فلاح تفتی گفت: پیامبر اسلام(ص) بهترین فرزندان را دختران خطاب می کنند و دختران را حسنه می شمارند و حضرت زهرا(س) که به عنوان الگوی تمام زنان محسوب شدند را پیامبر پیش پای ایشان قیام می کردند و می فرمودند:«فداها ابوها» این در واقع اهمیت زن در نگاه دینی است همچنین سوره کوثر که در شان حضرت زهرا سلام الله علیها وارد شده است.

استاد حوزه افزود: زن ایرانی مانند بانو مجتهده امین اصفهانی از زنان معاصر که صاحب کرسی تدریس در حوزه فلسفه و تفسیر و فقه بوده‌اند و از علمای بزرگی مانند آیت الله مرعشی نجفی و علامه امینی صاحب کتاب الغدیر اجازه روایت داشتند. اجازه روایت یک مسئله بسیار مهمی است.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری گفت: در اسلام حضور زن در عرصه های سیاسی و اجتماعی تثبیت شده است، حتی در قرآن کریم پیرامون مالکیت زن و بیعت زنان و حضور اجتماعی ایشان آیات قرآنی وارد شده است «اذاجائک المومنات یبایعنک..»

در ادامه این میزگرد خانم غازی اصفهانی، دکترای فرهنگ و ارتباطات و مبلغ تخصصی رسانه و فضای مجازی، با اشاره به شرایط کنونی و کنشگری زنان در عرصه فضای مجازی اینکه الگوی کنشگری زن مسلمان ایرانی در این فضا باید به چه صورت باشد، گفت: امروزه ظهور رسانه ها، فناوری های ارتباطی مثل اینترنت و شبکه های اجتماعی باعث تغییرات بسیار قابل توجهی در هویت انسان ها از جمله مردم کشور ایران شده است. آماری که در این زمینه وجود دارد نشان می‌دهد که بسیاری از اقشار مردم از جمله زنان در این شبکه های اجتماعی و فضای مجازی حضور دارند.

وی در ادامه دو رویکرد را مورد بررسی قرار داد اولین رویکرد را اینگونه تشریح کرد: یک رویکرد بیان می‌کند که اینترنت فقط یک مکانیزم انتشار اطلاعات در سطح جهانی است و فقط یک ابزار است یک نگاه ابزار گرایانه و فقط اهداف کاربران را پیش می‌برد و یکسری اطلاعاتی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

خانم غازی اصفهانی رویکرد دوم را نیز شرح داد: رویکرد دوم می گوید اینترنت معادل مفاهیمی مانند مشارکت و سهیم شدن، اجتماع، انجمن و رسیدن به باور های مشترک است. ما از اینترنت و فضای مجازی انتظاری بیش از انتقال پیام داریم طبق این رویکرد پویش های اجتماعی و فرهنگی در فضای سایبر حوزه ممکنات  محض است.

وی با اشاره به عرصه های کنشگری و بازنمایی مقام زن در سطح بین الملل گفت: در داخل ایران نگاه غالب زنان ایرانی آنچنان رضایت‌بخش نیست، متاسفانه در عرصه فضای مجازی و بین المللی زنان مبلغی که بتوانند تصویری از یک زن فرهیخته ایرانی و اسلامی را بازنمایی کنند کم داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha