طلاب مسئولیت‌پذیر در حل مسائل جامعه تربیت شوند/ ضرورت استفاده بهینه از فعالیت‌های پژوهشی طلاب

پژوهشگر و طلبه استعداد برتر سطح ۴ حوزه های علمیه خواهران گفت: بیشتر موضوعات کار شده به صورت مسئله‌محور و جهت حل مشکلات و مسائل جامعه نوشته نمی‌شود، بلکه بیشتر برای ارتقاء از رتبه ای به رتبه دیگر و یا برای اخذ مدرک، مقاله نوشته می‌شود؛ از این رو باید طلاب مسئولیت‌پذیر در حل مسائل جامعه تربیت شوند تا مقالاتی در این راستا بنویسند.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، با توجه به اهمیت مسئله پژوهش و پژوهشگری و تأثیر آن در حل مشکلات و مسائل جامعه، گفت و گویی با خانم فاطمه بهروز ثانی، پژوهشگر و طلبه استعداد برتر سطح ۴ حوزه های علمیه خواهران داشتیم تا بهتر با موانع و مشکلات امر پژوهش و همچنین ارتقای سطح پژوهشی طلاب آشنا شویم.

مشروح گفت وگو در ادامه تقدیم مخاطبان می شود.

ـ ضمن معرفی خودتان، مختصری از سوابق علمی و پژوهشی‌تان را بیان بفرمائید.

بنده فاطمه بهروزثانی، فارغ التحصیل سطح چهار با معدل ۱۹/۱۱ از مرکز تربیت مدرس صدیقه کبری(س) در قم هستم.

از سال ۹۰ تاکنون در حوزه های علمیه قم در سطح ۲ و در ارومیه در سطوح ۲ و ۳  در رشته تفسیر و تحقیق تدریس کرده ام. در دانشگاه آزاد و فرهنگیان هم در سطح کارشناسی تدریس کرده ام. از اساتید راهنما و ارزیاب مقالات و پایان نامه های جشنواره علامه حلی و همچنین جزو هسته ها و کارگروه های پژوهشی در قم و ارومیه بودم.

بنده تاکنون ۲ کتاب با عنوان های «آداب سلوک در قرآن» و «راز کاربرد اسما و صفات الهی در پایان آیات قرآن کریم» و مقالاتی نیز نوشته و چاپ کرده ام که عنوان یکی از مقالات «روش شناسی علوم انسانی در علوم غربی در قرآن کریم» است.

ـ عوامل موفقیت خود را در چه می دانید؟

بنده علل موفقیتم را در انگیزه ای که در انجام دادن تحقیق و حس مسئولیت و جدیت در کار و علاقه ای که به تحقیق و تدریس دارم می دانم و سعی میکنم انرژی خود را در جایی مصرف کنم که نتایج خوب و مثمر ثمری بدنبال داشته باشد و کارها را با جدیت و تمام توان انجام می‌دهم.

ـ چگونه به عنوان طلبه استعداد برتر معرفی شدید؟

علت معرفی بنده به عنوان استعداد برتر، کسب معدل بالا در دروس، تحقیقات و مقالات انجام شده و کتاب‌های چاپ شده و همچین موفقیت هایی بود که در تحقیق، تدریس و مصاحبه کسب کردم.

ـ به نظر شما چه موانع و مشکلاتی در امر پژوهش وجود دارد؟ برای رفع آنها، چه توصیه‌هایی دارید؟

به نظر بنده پایان نامه ها و مقالات در حوزه های علمیه خوب نوشته می‌شود که لازم است از این مقالات استفاده بهینه شده و چاپ شوند تا در دسترس مردم قرار گیرند و برای چاپ؛ حمایت، کمک و پشتیبانی نیاز است.

ـ انتظار شما از حوزه های علمیه خواهران در راستای ارتقای سطح پژوهشی طلاب چیست؟

حقیقتا بیشتر موضوعات کار شده به صورت مسئله‌محور و جهت حل مشکلات و مسائل جامعه نوشته نمی‌شود، بلکه بیشتر برای ارتقاء از رتبه ای به رتبه دیگر و یا برای اخذ مدرک، مقاله نوشته می‌شود؛ از این رو باید طلاب مسئولیت‌پذیر در حل مسائل جامعه تربیت شوند تا مقالاتی در این راستا بنویسند.

ـ آیا فرصتهای پژوهشی در مراکز پژوهشی حوزه های علمیه خواهران وجود دارد؟ از دیدگاه شما راهکارهای ایجاد فرصت های پژوهشی برای طلاب چیست؟

چند سال است فرصت هایی برای پژوهش ایجاد شده و در کنار دروس آموزشی، پژوهش هم مدنظر قرار گرفته است ولی کافی نیست و جا دارد هفته ای ۲ ساعت جداگانه و همین طور در کنار برخی دروس نشست و کرسی آزاداندیشی برگزار شود.

متاسفانه طلاب در پژوهش‌ها به چالش کشیده نمی‌شوند و یا به برخی از شبهات امروزی واقف نیستند تا پاسخ مناسب برای آن پیدا بکنند؛ در این اغتشاشات اخیر برخی دانشجویان در دانشگاه ها مسائل و شبهاتی مطرح کردند که انتظار می‌رود طلاب عزیز به این مسائل بپردازند و پاسخ دهند.

ـ به منظور انگیزه بخشی به سایر طلاب، چند نمونه از مهم‌ترین موضوعات و مسائل پژوهشی روز را در رشته خود بیان فرمایید.

بنده پیشنهادم برای انتخاب موضوع در مورد به‌روز بودن این است که طلاب در مورد امنیت و سلامت اجتماعی و تحلیل شاخص‌ها، چالش‌ها و راهبردهای ارتقاء آن از منظر قرآن و روایات و همچنین واژه شناسی مسائل به روز کار کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha