آیت الله احمد شیخ بهایی در نشست اخلاقی که در مدیریت حوزه علمیه خواهران کرمان برگزار شد گفت: خداوند در آیات قرآن از اسراف کردن منع نموده و مصرف بهینه انرژی در شرایط کنونی، وظیفه ای همگانی است.
به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، نشست اخلاق هفتگی با حضور آیت الله احمد شیخ بهایی در محل مدیریت حوزه علمیه خواهران کرمان برگزار شد.
آیت الله شیخ بهایی در ادامه شرح دعای شریف مکارم الاخلاق، با اشاره به درخواست های امام سجاد علیه السلام گفت: امام علیه السلام دوری از اسراف را از خداوند متعال می طلبند.
وی افزود: اسراف عنوان مهمی است که موارد بسیاری را تحت پوشش قرار می دهد. در قرآن کریم در موارد متعددی از اسراف صحبت شده است. اسراف در خوردن به معنای پرخوری است و اسراف در انفاق به این است که انسان به میزانی از اموال خود ببخشد که برای خود و عائله اش چیزی نماند.
استاد سطح عالی حوزه اظهار کرد: اسلام مانع خوردن و آشامیدن نیست و فقط از اسراف کردن منع می کند. اسراف به عنوان یک صفت برای مستکبرین بیان شده است و از فرمانبرداری از ایشان نهی شده و مسرفین، خالد در جهنم ذکر شده اند.
وی بیان کرد: گاهی استفاده نابجا، اسراف بوده و بکارگیری نعمت در مکان یا زمان نامناسب نیز از مصادیق اسراف است. به طور مثال در شرایط کنونی استفاده بهینه از مصرف گاز باید لحاظ شود و شرایط سایر هموطنان که در وضعیت نامناسبی قرار دارند مدنظر قرار داده شود.
آیت الله شیخ بهایی ادامه داد: رهبر کبیر انقلاب امام خمینی(ره) در سیره خود تاکید بسیاری بر جلوگیری از اسراف داشتند و نمونه های بارز آن در طول زندگی شریف ایشان نقل گردیده است.
وی افزود: نکته قابل توجه این است که اسراف به معنای زیاده روی و آسیب رساندن به خود نیست، بلکه انسان باید مدیریت در مصرف داشته باشد.
این مقام مسئول، تلف کردن عمر را از مصادیق مهم اسراف دانسته و تصریح کرد: سردار سلیمانی در طول زندگی شریف خود بیشترین مواظبت بر استفاده بهینه از زمان و عمر خود داشته و برای کوچکترین امور نیز بر اساس برنامه ریزی عمل می نمودند. مقایسه زندگی بزرگانی همچون علمای بزرگ حال حاضر با سایرین نمایانگر این مهم است که اسراف در وقت و کم ارزش بودن زمان در جامعه کنونی بسیار پررنگ است و باید مدیریت شود.
وی در پایان ارزش نهادن به زمان را از امور مهم بیان کرد و افزود: هدر دادن زمان و عمر از بزرگترین حسرت هایی است که انسان بر اساس روایات در آخرت دچار آن می شود، حتی اگر در آن زمان امر شری نیز توسط انسان انجام نشده باشد.
نظر شما