لازمه انتخاب صحیح در حوزه ازدواج، رسیدن به خودآگاهی است

کارشناس مشاور خانواده، در کارگاه معیارهای انتخاب همسر در مرکز تخصصی ریحانه‌النبی(س) رشت گفت: لازمه انتخاب صحیح در حوزه ازدواج، رسیدن به خودآگاهی است. خودشناسی یعنی باید به شناختی دقیق از خود، شخصیت، اولویت‌ها، ارزش‌ها، باورها و نقاط قوت و ضعف برسیم.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، دوره آموزشی "معیارهای انتخاب همسر" ویژه طلاب مبلغ در مرکز تخصصی ریحانه‌النبی(س) رشت برگزار شد.

خانم ضیاء، کارشناس‌ ارشد روانشناسی‌ و دانش‌آموخته سطح دو حوزوی، در این کارگاه آموزشی بیان‌ داشت: لازمه یک انتخاب صحیح در حوزه ازدواج هر فردی، رسیدن به خودآگاهی است. مهم‌ترین نکته و گام اول در ازدواج، خودشناسی است، یعنی باید در گام نخست، به یک شناخت دقیق و کامل از خود، شخصیت، اولویت‌ها، ارزش‌ها، باورها، نقاط قوت و ضعف و غیره برسیم.

وی افزود: خودآگاهی جسمانی، ظاهری، هیجانی، شناختی، اجتماعی، ارتباطی و معنوی‌ و در گام بعدی، تعیین معیارها برای ازدواج بر اساس شناخت از خود و طبقه بندی و اولویت بندی آنها به معیارهای اصلی و فرعی است. در گام بعد شناخت تفاوت‌های فردی که شامل تفاوت‌های مردان و زنان و ویژگی‌های هر کدام از آن‌هاست، و در ادامه یادگیری و پرورش مهارت‌های زندگی مانند مهارت گفتگو و ارتباط موثر، حل مساله، تصمیم گیری، همدلی، مدیریت هیجانات و احساسات و غیره است.

کارشناس‌ حوزه روانشناسی ادامه داد: در دنیای امروز با توجه به تغییرات در فرهنگ، اعتقادات و سبک زندگی مردم، توجه به اهمیت ازدواج و تشکیل خانواده و بالا بردن دانش و مهارت افراد در خودآگاهی و مهارت‌های سبک زندگی و تفاوت‌های زنان و مردان برای تصمیم‌گیری، انتخاب و تشکیل زندگی مشترک بسیار مهم و موثر است.

خانم ضیاء گفت‌: همان‌طور که پیامبر اکرم‌ صلی‌ الله علیه‌ و آله‌ وسلم فرمودند: هیچ بنایی محبوب‌تر از خانواده بنا نشده است‌؛ در نظام آفرینش فردیت و احدیت تنها برای خداست و کمال بقیه موجودات در زوج‌شدن، عشق ورزیدن و تعلق داشتن است‌. خانواده‌ از بنیادی‌ترین عناصر جامعه است که رشد و تکامل مادی و معنوی فرد و جامعه در گرو سلامت آن است.

وی همچنین افزود: اگر ازدواج بر اساس شناخت دقیق از خود و اهداف، تعیین معیارهای درست، شناخت تفاوت‌های فردی و پذیرش آنها، یادگیری مهارت‌های زندگی، اصلاح و تغییر فردی برای ورود به زندگی مشترک پایه گذاری شود، امید است که ازدواجی موفق و موثر در رشد و کمال زوجین باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha