قبول مدیریت‌ و منصب‌های اجتماعی در نظام اسلامی، یک تکلیف است نه حق

مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان گفت: در نظام اسلامی، واگذاری و قبول مدیریت‌ها و منصب‌های اجتماعی، یک تکلیف است نه حق؛ یعنی مدیرانِ پرورش‌یافته در مکتب آسمانی اسلام، خدمت در منصب مدیریت را انجام تکلیف شرعی می‌دانند و معتقدند که مدیریت وظیفه است نه وسیله سودجویی.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، کارگاه «برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری» ویژه مدیران مدارس علمیه خواهران، در مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران استان گلستان برگزار شد.

در این نشست، خانم حسینی واعظ با اشاره به روایت امام حسن عسکری(علیه‌السلام) «یَأتی عُلَماءُ شیعَتِنَاالْقَوّامُونَ لِضُعَفاءِ مُحِبّینا وَ أهْلِ وِلایَتِنا یَوْمَ الْقِیامَهِ، وَالاْنْوارُ تَسْطَعُ مِنْ تیجانِهِمْ عَلی رَأسِ کُلِّ واحِد مِنْهُمْ تاجُ بَهاء، قَدِ انْبَثَّتْ تِلْکَ الاْنْوارُ فی عَرَصاتِ الْقِیامَهِ»، خادمان دین را آبرومندان آخرت دانست و بیان کرد: از آنجا که عمل به فرامین دینی باعث سعادت در دنیا و آخرت است، بنابراین عالمان دینی به عنوان مرزبان‌ها و مدافعان حریم دین بزرگ‌ترین خدمت را به مردم انجام داده‌اند و در آخرت از جایگاه ویژه‌ای برخوردار خواهند بود.

وی افزود: میزان فایده عالمان دینی در مسیر هدایت مردم متناسب با مراجعه و پیروی مردم از آنان است.

مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان، به بحث پیرامون مدیریت اسلامی پرداخت و گفت: مدیریت اسلامی، شیوه به‌کارگیری منابع انسانی و امکانات مادی، برگرفته از آموزه‌های اسلامی برای نیل به اهدافِ متأثر از نظام ارزشی اسلام است.

خانم حسینی واعظ با بیان این‌که بحث درباره مدیریت به اندازه عمر بشریت است، تصریح کرد: از روزی که بشر پا به عرصه خاک نهاد و با خانواده و قوم و قبیله زندگی اجتماعی را آغاز کرد،‌ اندیشه مدیریت و سرپرستی همان مجموعه کوچک را در ذهن خود پروراند.

وی ادامه داد: در جهان امروز نیز که علوم، تکنولوژی و دانش پیشرفت کرده و سازمان‌های بزرگ صنعتی و تولیدی به وجود آمده است، مهم‌ترین مسئله، چگونگی اداره‌ مجموعه‌های عظیم انسانی است.

مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان، به تعریف مدیریت از دیدگاه اسلام پرداخت و گفت: مدیریتی که زمینه رشد انسان به سوی‌الله (الی الله المصیر) را فراهم کند و مطابق کتاب، سنت، سیره و روش پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم) و امامان معصوم (علیهم‌السّلام) و علوم و فنون و تجارب بشری، برای رسیدن به اهداف یک نظام در ابعاد مختلف، همانند یک محور و مدار و قطب عمل کند را مدیریت اسلامی می‌گویند.

خانم حسینی واعظ به خصوصیات مدیریت از دیدگاه اسلام اشاره کرد و افزود: مدیریت وسیله‌ای برای رسیدن به امیال شخصی نیست و مدیر اسلامی نباید مسند مدیریت را وسیله افتخار و نردبان نخوت و در جهت امیال شخصی و نفسانی خود قرار دهد؛ زیرا اسلام چنین مدیرانی را مورد سرزنش و انتقاد قرار می‌دهد؛ چنان‌که امام صادق (علیه‌السّلام) می‌فرماید: «آن کسی که به دنبال ریاست برود، هلاک می‌شود.»

وی با بیان این‌که مدیریت امانت است نه طعمه، خاطرنشان کرد: مدیر باید مدیریت را امانتی در دست خود دانسته و به شدت از آن مراقبت کند، چنان‌که امام علی(علیه‌السّلام) در نامه‌ای به فرماندار خود در آذربایجان (اشعث بن قیس) می‌نویسد: «مدیریت و حکمرانی برای تو طعمه نیست، بلکه یک امانت است، و کسی که از تو بالاتر است از تو خواسته که نگهبان آن باشی».

مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان، مدیریت را تکلیف دانست و تصریح کرد: در نظام اسلامی، واگذاری و قبول مدیریت‌ها و منصب‌های اجتماعی، یک تکلیف است نه حق؛ یعنی مدیرانِ پرورش‌یافته در مکتب آسمانی اسلام، خدمت در منصب مدیریت را انجام تکلیف شرعی می‌دانند و معتقدند که مدیریت وظیفه است نه وسیله سودجویی.

خانم حسینی واعظ، خادم بودن را از خصوصیات مدیریت برشمرد و افزود: در بینش اسلامی، مدیر اسلامی هرگز مدیریت را برای حاکمیت خویش نمی‌خواهد؛ زیرا در چنین صورتی او حاکم است نه خادم، لذا مدیریت قبل از این‌که ریاست‌ باشد، خدمت‌گزاری است، چنان‌چه حضرت علی(علیه‌السّلام) می‌فرماید: «... به خدا قسم این کفش کهنه و پر از وصله نزد من از حکومت بر شما محبوب‌تر است و بدین‌دلیل حکومت را پذیرفته‌ام که حق را ثابت کنم و باطل را از میان بردارم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha