حضور مبلغین در مدارس در تبیین و آگاهی بخشی دانش آموزان بیشترین تأثیر را داشته است

حجت الاسلام والمسلمین تمرخانی با اشاره به اینکه حضور مبلغین در مدارس در تبیین و آگاهی بخشی دانش آموزان بیشترین تأثیر را داشته است، گفت: حوزه های علمیه خواهران بهترین و بزرگ‌ترین ظرفیت در ترویج سبک زندگی اسلامی در حوزه زنان هستند.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، همزمان با ایام الله دهه فجر گفتگویی با حجت الاسلام والمسلمین تمرخانی مدیر حوزه علمیه خواهران استان ایلام در خصوص جایگاه حوزه های علمیه خواهران در نظام اسلامی و تاریخچه تاسیس آن در استان اسلام انجام دادیم که در ادامه تقدیمتان می شود:

1. یکی از مهمترین تاثیراتی که انقلاب اسلامی در جهان داشت، می توان گفت  در عصری که حضور دین در جامعه پایان یافته تلقی می ‏شد، وقوع این انقلاب موجب گسترش حوزه نفوذ تشیع در منطقه خاورمیانه و آفریقا و مناطقی از آسیا شد. یکی از مولودهای مبارک آن، راه اندازی حوزه های علمیه خواهران بود. در استان شما، سابقه تاسیس حوزه خواهران به چه زمانی باز می گردد و توسط چه کسی، سنگ بنای آن گذاشته شد؟

حوزه های علمیه خواهران یکی از دستاوردهای مهم و از برکات انقلاب اسلامی است که در حال تربیت طلاب انقلابی، متدین و مجتهده است. بعد از حدود دو دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، حوزه علمیه خواهران در استان ایلام با همت مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین حاج آقا یعسوبی نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام که از اساتید بنام و فاضل بود، تاسیس و راه اندازی شد. اما در سال های اخیر استقبال بسیار خوبی نسبت به تحصیل در حوزه های خواهران صورت گرفته و هم اکنون خواهران طلبه در سطح دو، سه و در رشته های گوناگون علوم اسلامی مشغول به تحصیل هستند و به فضل الهی تاکنون بانوان طلبه توانمند و مهذبی تربیت نموده است.

البته مدیریت حوزه علمیه خواهران استان ایلام در تلاش است که با توانمندسازی بانوان طلبه و پرورش استعدادهای بالقوه آنان در جهت تولید اندیشه و ایجاد نهضت نرم افزاری و توجه ویژه به حوزه مسائل زنان همچون فمینیسم، خشونت علیه زنان، آموزش و اشتغال، جامعه پذیری دختران و.. . موجب بالندگی و سعادت بیشتر جامعه شوند.

2.در طول این سال ها، حوزه های علمیه خواهران در استان و شهر ایلام، چه دستاوردهایی داشته است؟ (در زمینه آموزش معارف دین به بانوان، پژوهش، فرهنگی و اجتماعی و..)

همانطور که مستحضرید تربیت خواهران دین شناس، صاحب‌نظر و توانمند در تبلیغ و تدریس به ویژه با رویکرد پاسخ‌گویی و حل مسائل زنان از جمله اهداف مدارس علمیه خواهران است. حوزه های علمیه خواهران بهترین و بزرگ‌ترین ظرفیت در فرهنگ سازی و ترویج سبک زندگی اسلامی در حوزه زنان را داراست، ما معتقدیم بانوان حوزوی با توجه به امر تبلیغ می‌توانند ضمن بیان آسیب های اجتماعی، کاهش امنیت روانی و مضرات بی‌حجابی و بدحجابی در این امر مهم ایفای نقش کنند. حوزه‌های علمیه خواهران در استان ایلام نیز علاوه بر تربیت و معرفی نیروهای توانمند و با استعداد توانسته گام های مؤثری را در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی در سطح استان بردارد.

3. آیا حوزه های خواهران به آن جایگاهی که از آن انتظار می رود، رسیده است؟ اگر بله، چگونه این محقق شد؟ اگر نه، چگونه می تواند به جایگاه اصلی خودش برسد؟

همواره از مهمترین ویژگیهای حوزه های علمیه و طلاب، تکلیف گرا بودن است. که آنچه را در توان داشته در میدان عمل بکار گرفته است و امروزه شاهد شکوفایی حوزه های علمیه و اثرگذاری طلاب، اساتید و مبلغات در زمینه اقبال نوجوانان و جوانان به سمت حوزه ها هستیم.

حضور مستمر طلاب و مبلغین خواهر و نقش آفرینی در بین مدارس دانش آموزی و مساجد و آحاد جامعه و تربیت کودکان، نوجوانان و جوانان، نشانگر تاثیرگذاری و تحقق اهداف حوزه های علمیه خواهران است. اگرچه در استان با برخی مشکلات مانند: کم برخوردار بودن مدارس علمیه استان، فاصله زیاد تا مرکز، استیجاری بودن ساختمان مدارس، نبود امکانات کافی و... روبه رو هستیم اما این محرومیت ها هرگز مانعی در راه انجام رسالت طلبگی برای ما نبوده و همچنان با قوت این راه نورانی را ادامه خواهیم داد.

4. حضور و تاثیر بانوان حوزوی در پنجمین دهه از انقلاب اسلامی را در جامعه چگونه می بینید؟ رسالت آنان در جامعه چیست؟

زن امروز با سؤالات متعددی در زمینه حقوق و تکالیف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی خود مواجه است. هر چندگاه برخی پرسش ها با شیطنت، رنگ و بوی سیاست زدگی گرفته و دستاویز مخالفان و منتقدان جمهوری اسلامی، جهت تضعیف نظام اسلامی و احکام دینی شده است. اما اگر به دور از غرض ورزی و سیاست زدگی به این سؤالات نظر شود، بسیاری از آنها پرسش زن امروز از دین، حوزه و روحانیت است تا با پاسخ آنها آینده خود و فرزندان و کشورش را بهتر و با آرامش بیشتر بسازد. لذا حضور و تأثیر بانوان حوزوی در جهت عمق بخشیدن و تقویت باورهای دینی این قشر در جامعه، شبکه سازی منسجم تربیتی در بین بانوان، بیش از هر زمان دیگری است که نیازمند توانمندسازی بانوان طلبه برای پاسخگویی به نیاز جامعه است.

5. آیا در طول این چهل و چهارسالی که از انقلاب می گذرد، آیا حوزه ها بویژه حوزه های علمیه خواهران، توانسته اند الگوی زن تراز انقلاب را به جامعه بانوان عرضه کنند؟

بر همگان ثابت شده که مبارزات پنهان و آشکار و مشت های گره کرده در دوران ستمشاهی، گرمی جبهه های دفاع و نبرد هشت ساله و شکوفایی علم و صنعت و سازندگی کشور، مرهون ایثارها و زحمات مادران و همسرانی است که زمینه را برای مبارزه و جهاد و سازندگی فراهم ساختند. همین زنان سرافراز و آزاده ای که در عرصه های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی تربیتی و خانواده در حال نقش آفرینی در جامعه هستند و در تربیت نسل انقلابی و انسان های بزرگ حماسه ساز در حال مجاهدت هستند، همین بانوان مجاهد در  ردیف زنان تراز انقلاب اسلامی قرار دارند که شیوه های تربیتی را باواسطه و بی واسطه از تربیت دینی بانوان طلبه فرا گرفته اند.

6. بانوان حوزوی چه نقشی می توانند در بحث جوانی جمعیت و فرزندآوری در جامعه داشته باشند؟

بانوان حوزوی، با معرفی الگوهای موفق و استفاده از آموزه های دینی و ایجاد امیدبخشی و دغدغه مند کردن خطرات کاهش جمعیتی و حضور در بین جامعه و فرهنگ سازی و توجیه گروه های هدف نقش بسزایی دارند. شایان ذکر است مدارس علمیه استان ایلام با به صدا در آمدن خطر کاهش جمعیتی از طریق سمن های مردمی و همکاری با دستگاه های متولی این مهم شروع به فعالیت چشمگیری نموده است.

7. به نظر شما مشکلات بانوان حوزوی در جامعه کنونی چیست؟

مشخص نبودن جایگاه اجتماعی بانوان طلبه، نبود ساز و کارهای قانونی برای اعتباربخشی به طلاب خواهر، نبود برنامه ریزی های متناسب با وضعیت و جنسیت بانوان، نبود زیرساخت های لازم عمرانی و آموزشی جهت تحصیل، وضعیت معیشتی آسیب پذیر و نداشتن مشوق های رفاهی، عدم امنیت شغلی و کاری، محدودیت های تحصیلی پیش رو مادران طلبه از لحاظ آموزشی و ...

8. نقش بانوان حوزوی در حل مشکلات جامعه چیست و حتی در بروز و ظهور فتنه های اخیر؟ به نظرتان آیا این اتفاقات اخیر نشان دهنده کم کاری حوزه های علمیه نبوده است؟

بانوان طلبه بصورت آتش به اختیار در هر جایی که نیاز به حضور بوده، حضور پیدا کرده اند. در اتفاقات اخیر که یکی از اهداف اصلی دشمن کشاندن فتنه به داخل مدارس دانش آموزی بود، با حضور به موقع و آگاهی بخش طلاب خواهر و برادر و تبیین خط فکری دشمن، در خط مقدم مقابله به بحران ها قرار گرفتند.

 با توجه به سرکشی های میدانی حقیر از مدارس دخترانه و برخی از مدارس پسرانه، مدیران و کادر آموزشی مدارس اظهار داشتند حضور مبلغین خواهر و برادر در تبیین و شکستن خط فکری دشمنان و کنترل توام با آگاهی بخشی دانش آموزان بیشترین تأثیر را داشته است.

ناگفته‌ نماند کم کاری متولیان فرهنگی و ممانعت از حضور داوطلبانه طلاب در مدارس در سالهای گذشته را نباید به پای حوزه های علمیه و طلاب نوشت.

9. جهاد تبیین که بسیار مورد تاکید مقام معظم رهبری است، چگونه محقق می شود؟ فرصت خوب آن کی هست و چقدر برای این تبیین در جامعه، فرصت باقی است؟

با مطالعه عمیق دستاوردهای انقلاب اسلامی و پیشرفت های صورت گرفته و ایجاد ارتباط با آحاد جامعه بصورت حضور میدانی و چهره به چهره، آرمانهای انقلاب اسلامی و خدمات چشمگیر این نظام مردمی را باید تبیین نمود. البته تکلیف ما نسبت به این فریضه قطعی و فوری همان نگاه خردمندانه مقام معظم رهبری مدظله العالی و حرکت در جهت فرامین والای امامین انقلاب است و حقیقتاً منتظر پیش آمدن فرصت نبوده ایم و در حال تلاش برای فرصت سازی جهت پیاده سازی جهاد تبیین بصورت همه جانبه هستیم.

10. آفت های بقای این انقلاب اسلامی چیست؟

فاصله گرفتن از آرمانهای والای امام راحل(ره) و خط فکری ایشان، عمل نکردن به فرامین حکیمانه مقام معظم رهبری مدظله العالی، اعتماد به دشمن و هم سو شدن با خط فکری دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامی، عافیت طلبی مسئولین، تربیت آقازادگی، زمینه ایجاد رانت خواری، احساس فاصله بین مسئولین و مردم، گرانی و تورم، توزیع نامتعادل ثروت ها و امکانات موجود، توجه نداشتن به مسئله فرهنگ و فرهنگ سازی و غیره ...

البته بنابر فرمایش مقام معظم رهبری مدظله العالی  راز بقای این انقلاب عزیز دو کلمه است جمهوری اسلامی: توجه به مردم و اسلامی بودن این انقلاب.

11. آیا حضرتعالی خاطراتی از انقلاب دارید؟

سن و سال حقیر به دوران انقلاب قد نمی دهد. اما با همان آرمان و همان روحیه انقلابی گوشت و خونمان آمیخته است و این مسیر الهی را نسل به نسل، به نسل ها و عصرهای بعدی انتقال میدهیم.

و سخن پایانی حضرتعالی؟ آنچه مورد انتظار است باورپذیری توانمندی های علمی و اجرایی بانوان طلبه در جامعه است و استفاده از این ظرفیت عظیم در کمیسیون ها،کمیته ها، شوراها و مراکز رسمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. لذا لازم است در جامعه اسلامی تلاش شود زمینه حضور همه جانبه بانوان طلبه در تمام عرصه ها فراهم گردد تا شاهد اثربخشی این قشر فرهیخته در جامعه باشیم.

با سپاس از فرصتی که برای این گفتگو اختصاص دادید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha