برای شنیدن نظرات مختلف باید آستانه تحمل خود را بالا ببریم

مسئول دفتر آیت‌الله جوادی آملی گفت: امروز فقط تبلیغ کارساز نیست، بلکه نیازمند ابزاری از جمله گفتمان سازی هستیم، حتی باید ملحدانه ترین نظرات را شنید و آستانه تحمل خود را افزایش داد، چون باید بشنویم و نسخه ای علمی از مکتب امام صادق(ع) ارائه بدهیم، اسلام دین جهانی است و باید جهانی به آن بنگریم.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی کریمی، مسئول دفتر آیت‌الله جوادی آملی، در جمع نفرات برتر مسابقه کتاب‌خوانی زن در آیینه جلال و جمال، ویژه طلاب خواهر حوزه علمیه خواهران مازندران اظهار داشت: ادعیه و فرازهای ماه رجب این را به ما می گوید که خداوند، بیش‌ از اندازه به بنده خود محبت می‌کند و فرصت‌های زیادی در اختیار او قرار می‌دهد، یکی از این فرصت‌ها، ماه رجب است و ماه ظرفیت خواستن است؛ در طول سال ظرفیت بخواهید اما در این ایام به شما عنایت ویژه خواهد شد؛ امام سجاد(علیه السلام) می‌فرمایند شما ظرف علم باشید، علاوه بر اینکه دانشمند و فرهیخته می‌شوید، باید ظرف وجود شما ظرف دانش و علم باشد.

وی ادامه داد: آیت الله جوادی می فرمایند، با تبلیغ به ‌تنهایی، مشکل حل نخواهد شد، نیاز به ترجمان داریم، باید طوری باشد که حرف دقیق را بفهمیم و از دیگران خوب بشنویم؛ هم قدرت انتقال خوب داشته باشیم و هم خوب علم و دانش را فرا بگیریم؛ اگر یک مرجع تقلید با کهولت سن، قلم به دست می‌گیرد، نشانگر رسالتی است که بر دوش دارد.

حجت الاسلام والمسلمین کریمی تاکید کرد: دین هم صورت و هم معنا دارد؛ صورت آن مناسک و آداب و عبادات است؛ عقلانیت و خردورزی، اوج معنای دین است که در آیات و روایات و سیره بسیار دیده می‌شود.

وی افزود: در سال 1600 میلادی، برونو، فیلسوف مشهور، در مرکزی‌ ترین میدان روم، به‌علت این‌که در برابر کلیسای کاتولیک ایستادگی کرد و عقاید خود را مطرح کرد، زنده در آتش سوزاندند؛ در این جریان پیرزنی هیزم به دست بر زبان خود نام خدا را می‌آورد و هیزم در آتش می انداخت، فیلسوف رو به او گفت، نفرین بر جهل مقدس‌ تو؛ جهل آن‌هایی که در برابر اهل‌بیت(علیهم السلام) ایستادند هم از همین جنس بود، جاهلان دین در برای امیرالمومنین و حسین بن علی(علیهم السلام) ایستادگی کردند، نمازخوان هایی که فقط صورت دین را داشتند اما معنای دین را نداشتند.

مسئول دفتر آیت‌الله جوادی آملی تصریح کرد: تمام آیات قرآن کریم حتی آیات اخلاقی، اصرار بر عقلانیت دینی و پرهیز از هرگونه افراط‌گرایی دارند، ریشه بسیاری از بی‌اخلاقی‌ها که مورد نکوهش است، کج اندیشی دینی است، جهل مقدسی که باعث می شود در برابر امام می‌ایستند، شمشیر بر فرق امام می گذارند و ظهر عاشورا را رقم می زنند، بسیار جدی است.

وی افزود: ایشان در بسیاری آثارشان در بحث عقلانیت و خردورزی تأکید دارند که شیعه گریه بیجا نمی‌کند، بلکه این گریه برای بی‌عدالتی و بی‌اخلاقی و جهالت است، ویل دورانت در کتاب تاریخ تمدن در موضوع عصر خرد، دنیا را گشت و عوامل رشد و انحطاط جوامع را نوشت تا درس عبرتی برای تاریخ بشود؛ خیلی جاها هم جهل و هم فقر وجود داشت؛ اما متوجه نشدم که جهل باعث فقر شده و یا فقر باعث جهل شد؟

حجت الاسلام والمسلمین کریمی اذعان کرد: از منظر دین، جهالت عامل ایجاد فقر در جامعه است، و نیز موجب فقر مالی، معنوی و فرهنگی می شود؛ در این برهه از زمان، اگر قرار است مطالعه داشته باشیم، باید از جهالت به هدایت دست پیدا کنیم. امروز فقط تبلیغ کارساز نیست، بلکه ما نیازمند ابزاری از جمله گفتمان سازی هستیم، حتی باید ملحدانه ترین نظرات را شنید؛ یعنی باید آستانه تحمل خود را افزایش دهیم، چون باید بشنویم و نسخه ای علمی از مکتب امام صادق(علیه السلام) ارائه بدهیم، باید تمرین کنیم. اسلام دین جهانی است و باید جهانی به آن بنگریم، نهضت امام حسین(علیه السلام) جهانی بود، باید گفتمان و درک یکدیگر و درک متقابل را ایجاد کنیم، تبلیغ غنی داشته باشیم و کرامت و عزت انسانی را رعایت کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha