«حق حضور اجتماعی زن و قوامیت شوهر» بررسی شد

کرسی علمی ترویجی بازخوانی دوگانه حق حضور اجتماعی زن و قوامیت شوهر به همت مؤسسه آموزش عالی حوزوی الزهرا(س) با همکاری مدیریت حوزه علمیه خواهران استان خوزستان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران از خوزستان، کرسی علمی ترویجی با موضوع «بازخوانی دوگانه حق حضور اجتماعی زن و قوامیت شوهر» به همّت مؤسسه آموزش عالی حوزوی الزهرا(س) با همکاری مدیریت حوزه علمیه خواهران استان خوزستان با حضور فرهیختگان، نخبگان و پژوهشگران از اساتید حوزه و دانشگاه، امروز در سالن آمفی تئاتر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم نمایندگی خوزستان برگزار شد.

در این کرسی علمی ترویجی حجت الاسلام هدایت‌نیا به عنوان ارائه دهنده و دکتر حکمت نیا به عنوان ناقد به بیان اندیشه ها، نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود پرداختند.

خانم حیاوی دبیر این کرسی علمی ترویجی به بیان توضیحاتی درباره این نشست علمی پرداخت و اظهار داشت: در این کرسی علمی ترویجی ما باید دو محور مهم قوامیت شوهر و دامنه ی اختیارات شوهر را تعریف و بررسی کنیم تا بتوانیم متناسب با این تعاریف و بررسی تطبیقی مفاهیم محدوده ی کنشگری و میزان کنشگری اجتماعی زن را با توجه به دامنه قوامیت مشخص کنیم.

وی افزود: در رابطه با هویت و شخصیت حقوقی زن سه الگو وجود دارد که عبارتند از الگوی خانه نشینی (الگوی اول)، الگوی خانواده گریزی (الگوی دوم) و الگوی خانواده گرایی (الگوی سوم) همراه با حضور اجتماعی مسئولانه است که الگوی سوم الگوی مدنظر ما است.

خانم حیاوی در ادامه گفت: در خانواده گرایی تمایل به همسرگزینی، همسرداری، فرزند پروری و اولویت بخشی به خانواده وجود دارد که متفاوت با خانه نشینی زن است چرا که خانه نشینی، زن را از مسئولیت های اجتماعی باز می دارد.

وی ابراز کرد: در خصوص تعریف و ماهیت حق زوج از زوجه چند نظریه وجود دارد. نظریه ی اول زوج را مالک منافع زن می داند، نظریه دوم زوج را مالک بضع دانسته و در نظریه سوم که نظریه ی مختار ما است زوج مالک حق استمتاع است که ثمره ی بحث متناسب با قبول هر نظریه، متفاوت خواهد بود.

دبیر کرسی علمی ترویجی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم الگویی را برای جامعه تعریف کرده و دایره حضور اجتماعی زن را مشخص کنیم، لازم است ابتدا ساختاری را طراحی کنیم که این طراحی ساختار مستلزم شناسایی و تعریف بعضی از مفاهیم فقهی است و ما باید یک باز خوانی و باز طراحی جدیدی برای بعضی از مفاهیم فقهی ایجاد کنیم و بفهمیم که اراده و تعریف شارع از خانواده چیست تا بتوانیم بر اساس آن تعریف دایره ی فعالیت اجتماعی زن را مشخص کنیم.

وی در پایان گفت: ما در این کرسی علمی ترویجی به دنبال آن هستیم که نخبگان و فرهیختگان حوزه و دانشگاه را تشویق به قلم زنی در مسئله طراحی و تبیین الگوی سوم زن مسلمان کرده و آثار این بزرگواران را در دوفصلنامه علمی تخصصی فقه زنان منتشر کنیم.

«حق حضور اجتماعی زن و قوامیت شوهر» بررسی شد

«حق حضور اجتماعی زن و قوامیت شوهر» بررسی شد

«حق حضور اجتماعی زن و قوامیت شوهر» بررسی شد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha