همایش ملی مهدویت و آینده‌پژوهی با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد

همایش ملی مهدویت و آینده پژوهی در استان کرمانشاه برگزار و با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی گودرزی دبیر علمی همایش و مدیر حوزه علمیه خواهران استان کرمانشاه گفت: این همایش با همکاری بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود، مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر، دانشکده علوم قرآنی و اداره کل اوقاف استان برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه برای این همایش از فروردین تا اسفند ۱۴۰۱ سلسله پیش‌نشست هایی جهت تبیین و تعمیق مفاهیم مهدویت و آینده‌پژوهی برگزار شد. افزود: این ۶ نشست توسط اعضا کمیته علمی همایش برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین گودرزی در ادامه بیان کرد: در فراخوان این همایش از طلاب و دانشجویان ۱۳ استان کشور، تعداد ۱۱۴ مقاله به دبیرخانه ارسال شد که پس از ارزیابی اجمالی، تعداد ۵۴ مقاله به مرحله ارزیابی تفصیلی راه یافت که در نهایت از ۶ اثر منتخب تقدیر می‌گردد. 

دبیر علمی همایش در ادامه با ارائه سخنرانی با عنوان ارتباط مهدویت و آینده‌پژوهی، ضمن اشاره به مفاهیم و پیشینه آینده‌پژوهی، اظهار داشت: اساسا تفکر درباره آینده و حوادث و رویدادهای پیش‌رو سابقه‌ای طولانی دارد و بشر همیشه مشتاق کشف آینده و اسرار آن است و امروزه آینده‌پژوهی وارد عرصه‌های اقتصادی و سیاسی دنیا نیز شده است.

وی آیات ۱۸سوره حشر و ۱۸۵سوره اعراف و برخی روایات وارده را نمونه‌هایی از اهمیت مبحث آینده‌پژوهی دانست.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان کرمانشاه نگاه به آینده را از مشترکات مهدویت و آینده‌پژوهی دانست و تصریح کرد: آینده‌پژوهی پیرامون آینده محتمل و مرجح است و مهدویت از آینده قطعی و یقینی بحث می‌کند.

در ادامه حجت‌الاسلام دکتر کوهی سخنرانی خود را با عنوان نقش مسئله‌های نوپدید در آینده و فرهنگ انتظار و مهدویت را آغاز کرد.

وی فرهنگ امید و آمادگی دائم را از ویژگی‌های مهم فرهنگ انتظار دانست و گفت: آینده‌پژوهی علمی است که انسان را برای مواجهه با اتفاقاتی که قابل حدس نیستند آماده می‌کند.

حجت الاسلام کوهی همچنین افزود: امروزه بزرگترین چالش دنیای بشریت بی معنایی است. تصویر روشن و امیدبخش برای بشریت، و نقطه هدف روشن و قابل اتکا وجود امام عصر(عج) است.

در پایان از برگزیدگان همایش به شرح زیر تجلیل شد:

عباسعلی اخوان ارمَکی از کاشان، فاطمه خسروی از اسلام آباد، سوسن اوحدی مرام از کرمانشاه در سطح کارشناسی دانشگاه و سطح ۲ حوزه علمیه به ترتیب حائز رتبه های اول تا سوم شدند. علیرضا اکبری و رحیم کارگر از قم، عاطفه سلیمان نسب و ساجده شبیباوی از سوسنگرد و حکیم میاحی از اهواز در سطح۳ و کارشناسی ارشد دانشگاه به ترتیب حائز رتبه های اول تا سوم شدند.

همایش ملی مهدویت و آینده‌پژوهی با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد

همایش ملی مهدویت و آینده‌پژوهی با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha