کارگاه مهارت‌های کلامی و ارتباطی برگزار می‌شود

کارگاه مهارت‌های کلامی و ارتباطی ویژه همکاران روابط عمومی مدارس علمیه خواهران گلستان برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، نشست روابط عمومی مدارس علمیه خواهران بصورت مجازی برگزار شد.

خانم حسینی واعظ در این نشست که یکی از اهداف برگزاری آن تشریح کارگاه مهارت‌های کلامی و ارتباطی بود، پیرامون آداب سخن گفتن از دیدگاه اسلام سخن گفت و بیان کرد: گفتار هر فرد بیانگر شخصیت اوست و انسان‌های مؤدب حتی در بدترین شرایط نباید گفتار خود را به آنچه در خور شأن نیست، بیالایند.

وی با تاکید بر میانه‌روی در گفتار، به روایتی از امام علی(ع) در این راستا اشاره کرد و گفت: حضرت می‌فرمایند: «خَیرُ الْکَلامِ ما لاتُمِلُّ ولا یقِلُّ؛ بهترین گفتار آن است که نه خسته‌کننده باشد، نه بسیار کم».

مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان پیرامون سنجیده بودن گفتار توضیح داد: یکی از آداب سخن گفتن، عاقلانه و سنجیده سخن گفتن است؛ بررسی همه‌جانبه کلام قبل از آغاز سخن موجب دوری از اشتباهات و خطاهای احتمالی می‌شود.

خانم حسینی واعظ با برشمردن آداب سخن گفتن، افزود: نرم بودن گفتار در تربیت افراد نقش بسزایی دارد؛ هنگامی که خداوند حضرت موسی(ع) و برادرش را به سوی فرعون فرستاد، فرمود: «فَقولا لَهُ قولاً لَینا لَعلَّهُ یتَذَکُّر اَو یخشی؛ و با او سخن نرم گویید، شاید که پند پذیرد یا بترسد». (طه، ۴۴)

وی سودمند و نیکو بودن گفتار و عامل بودن به گفتار را از دیگر آداب سخن گفتن در اسلام دانست و درباره حق بودن گفتار توضیح داد: باید از سخن گفتن درباره چیزی که حقیقت آن را نمی‌دانیم، پرهیز کرد زیرا گفتار انسان راهنمای عقل است.

همچنین در ابتدای این نشست، خانم قربانی نژاد مسئول روابط عمومی استان به تشریح شیوه برگزاری کارگاه آنلاین مهارت‌های کلامی و ارتباطی پرداخت و با تأکید بر بهره‌برداری هرچه بیشتر از این کارگاه آموزشی بیان کرد: مهارت‌های ارتباطی، مجموعه‌ای از فعالیت‌هایی هستند که کیفیت عملکرد انسان را در رفتارهای عمومی و اجتماعی افزایش می‌دهند.

وی افزود: هر فردی در طول روز مدام پیام‌های گوناگونی را دریافت کرده و ارسال می‌کند اما مهارت‌های ارتباطی موفق، فراتر از اشتراک‌گذاری اطلاعات هستند و مهم در این نوع مهارت، درک احساسات پشت هر پیام است؛ مجهزشدن به این مهارت، اعتبار انسان را نزد دیگران ارتقا داده و می‌توان برای بیان ایده‌ها و نظرات خود استفاده کرد.

مسئول روابط عمومی حوزه علمیه خواهران گلستان با اشاره به انواع مهارت‌های ارتباطی، اعلام کرد: بر اساس نظرسنجی کارشناسان حوزه ارتباطات، ۷ درصد ارتباطات کلامی هستند، ۳۸ درصد به لحن و تن صدا مربوط‌اند و ۵۵ درصد آن‌ها زبان بدن است.

خانم قربانی نژاد در بخش دیگران سخنان خود بر عملکرد فعالیت‌های رسانه‌ای همکاران روابط عمومی خود در مدارس استان اشاره کرد و به بیان آسیب‌های آن پرداخت.

وی همچنین در ادامه سخنان خود به موضوع پذیرش حوزه‌های علمیه خواهران پرداخت و گفت: ضرورت پذیرش و جذب هر چه بیشتر در سال جاری از اهمیت بالایی برخوردار است و تمام کارکنان مدارس علمیه باید در این امر فعال باشند

در ادامه جلسه، خانم فاطمه زهرا سیدان بیان کرد: کار یک مبلغ، مدرس و معلم بالاترین شغل است و من به معلمی خود افتخار می کنم اما دانش و مهارت داشتن نسبت به یک موضوع دو چیز جدای از هم است زیرا ممکن است فردی دانش و تخصص خود را داشته باشد اما نتواند یک ارتباط خوب با مخاطب برقرار کند.

وی ضمن بیان سخنانی گفت: در این دوره درصدد هستیم که با آموزش‌های لازم، شرکت کنندگان در کارگاه مهارتی کسب کنند تا بتوان مخاطب را جذب کرد که امروزه ایران و جوانان عزیز ما نیاز به شیوه های جذب جدید دارند.

استاد دوره در ادامه به سرفصل های دوره اشاره کرد و به تشریح آنان پرداخت.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha